וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בג'יי.פי מורגן הופיעו בפני חבר מושבעים בנוגע לפרשת אנרון

יהודה שויצר

16.1.2003 / 18:07

חבר המושבעים אמור להחליט באם להגיש כתב אישום פלילי כנגד בכירי החברה; הערכות: סיכוי נמוך להגשת כתבי אישום

בכירים בג'יי.פי מורגן הופיעו לשימוע בפני חבר מושבעים גדול במנהטן על רקע מעורבותם בפרשת פשיטת הרגל של אנרון. חבר המושבעים הגדול אמור להחליט באם להגיש כתבי אישום פליליים כנגד בכירי החברה. על פי הערכות, סיכוי נמוך להגשת כתבי אישום.

רוברט מורגנטאו, התובע המחוזי במנהטן, פתח בחקירה לחשיפת חלקם של הבנקאים הבכירים בפרשיית ההונאה הגדולה שהובילה לקריסת חברת הסחר באנרגיה אנרון. "אנו משתפים פעולה באופן מלא עם צוות החקירה של הפרקליט המחוזי", אמר דובר ג'יי.פי מורגן וסירב לנדב פרטים נוספים.

החקירה בנוגע לחלקם של הבנקים הגדולים מתבססת על עדויות שהגיעו מחקירה שערך בית הנבחרים, ממנה עלה כי סיטיגרופ וג'יי.פי מורגן צ'ייס סייעו לאנרון להסתיר חובות ולהונות את משקיעיה באמצעות עסקות סחר מזויפות. הבנקים הודו כי כמה ממרכיבי העסקות היו מפוקפקים מבחינה חשבונאית ומבחינת מיסוי, אולם טענו כי לא פעלו בניגוד לחוק.

בעסקה אחת סייע ג'יי.פי מורגן לאנרון לכאורה להשתמט מתשלום מסים בקנדה. העסקה, שכונתה "סלאפשוט", תוכננה על ידי הבנק ונמכרה לאנרון. כדי להימנע מתשלום מס על תשלומי קרן חוב, אירגן הבנק הלוואה לישות עסקית הקשורה לאנרון, בשם פלאגסטף, וקיבל בחזרה את ההלוואה באותו יום באמצעות רשת של עסקות סבוכות. ההלוואה האמיתית לאנרון היתה קטנה יותר ותשלומי הקרן שלה דווחו כתשלומי ריבית על חוב, אשר אינם חייבים במס.

עסקות נוספות בהן סייעו לכאורה ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ לאנרון כונו "יוסמיטי" ו"מהוניה", על שם ישויות שהקימו החברות במקלטי מס, במסגרתן ניהלו הבנקים סדרה של עסקות סחר סיבוביות (הלוך חזור), בהן התשלום עבור סחורה (במקרה של אנרון - גז או נפט) נמסר מאנרון לחברה בחו"ל הנשלטת על ידי הבנק, ממנה אל הבנק, ומהבנק בחזרה לאנרון. בשיטה זו הלוו הבנקים לאנרון כסף שנרשם בתור הכנסה ממסחר במקום כחוב.

סדרת העסקות הסיבוביות הללו סייעו לאנרון לנפח את הכנסותיה. העסקות שאורגנו על ידי מורגן וסיטי סייעו לאנרון להפחית את החוב המוצג במאזנה ב-40% ולנפח את תזרים המזומנים עד כדי 50%, נטען בשימוע שהיה בקונגרס לפני מספר חודשים.

אנרון הכריזה על פשיטת רגל בדצמבר האחרון לאחר שמניות החברה איבדו 68 מיליארד דולר מערכן ואלפי משקיעים ועובדים בחברה נותרו חסרי כל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully