וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע דיוני הסיפוח: רבקה מיכאלי וראש השב"כ לשעבר מצטרפים לשוברים שתיקה

21.6.2020 / 14:34

ארגון השמאל השנוי במחלוקת משיק "קהילת ידידים", שנועדה לסייע בפעילות השוטפת של הארגון ובגיוס תרומות. עוד בין המצטרפים: יהונתן גפן ויהודה אטלס. חלק מהחברים הביעו בעבר תמיכה בפעילות שוברים שתיקה, וכעת מצטרפים באופן רשמי

צילום: שוברים שתיקה

(בווידאו: זריקת צבע על פניה של פעילת שוברים שתיקה, בשנה שעברה)

אחד מארגוני השמאל השנויים ביותר במחלוקת צפוי לקבל מחר (שני) חיזוק פומבי נדיר, כששורה של בכירים מעולמות התרבות, האמנות והביטחון צפויים להודיע על הקמת "קהילת ידידים" של "שוברים שתיקה". זאת, ברקע ההיערכות בימין למהלך היסטורי ודרמטי של סיפוח והחלת ריבונות ביהודה ושומרון. הקהילה נועדה לתמוך ולסייע בפעילות השוטפת של הארגון ובגיוס תרומות.

בין חברי קהילת הידידים החדשה, שמוגדרת כ"בית ורשת רעיונות וחברתית", אפשר למצוא את השחקנית רבקה מיכאלי, ראש השב"כ לשעבר עמי אילון, הסופרים יהודה אטלס, יהונתן גפן ודורית רביניאן וח"כים לשעבר מהשמאל. חלק מהחברים הביעו בעבר תמיכה בפעילות של שוברים שתיקה לאיסוף עדויות וחשיפת התנהלות פסולה של צה"ל בגדה ובעזה, אך כעת הם מצטרפים באופן פומבי ורשמי לארגון, ולמאמציו "לסייע לחשיפת הציבור למציאות הכיבוש ולהביא לסיומו", כך לפי האתר של הקהילה שצפוי לעלות לאוויר בימים הקרובים.

רבקה מיכאלי באירוע מחאה של אמנים למען חופש הביטוי, האנגר 11, 5 בפברואר 2016. אבי כהן
השתתפה בעבר באירועים של שוברים שתיקה. מיכאלי/אבי כהן

מיכאלי ואילון צפויים לשאת דברים מחר באירוע ההשקה של הקהילה, שיתקיים בזום, בהנחיית מנכ"ל שוברים שתיקה אבנר גבריהו. מיכאלי, מבכירת השחקניות בישראל, כבר השתתפה בעבר באירועים של שוברים שתיקה וב-2018 בחרה במנכ"ל הארגון כ"איש השנה שלה". גם אילון, ראש השב"כ ומפקד חיל הים לשעבר, פרסם בעבר הצהרות תמיכה בשוברים שתיקה, ואף השתתף באירועים של הארגון. כעת שניהם מצטרפים לראשונה לארגון באופן רשמי וצפויים להוביל את קהילת הידידים.

"הרבה יותר נוח לשתוק, אך בחירה בשתיקה היא לצערי למעלה מכוחותיי", אמרה מיכאלי . "הצטרפתי לשוברים שתיקה בגלל פחד איום, פחד מפני איבוד צלם, פחד מפני שיבוש מערכת השיפוט הטבעית שמבחינה בין טוב לרע ובין מוסרי לזדוני. כל אלה מקוממים ומדאיגים אותי, לכן אני בוחרת לדבר - לכן אני עומדת עם שוברים שתיקה".

עמי איילוןהפגנה נגד השחיתות השלטונית בהבימה 16 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
פרסם בעבר הצהרות תמיכה בשוברים שתיקה. אילון/ניב אהרונסון

בקהילה החדשה של שוברים שתיקה, שמונה עם השקתה 24 חברים, נמצאים גם אנשי תרבות ואמנות נוספים כמו הבמאי ארי פולמן, הפסל דני קרוון, הכוריאוגרף אוהד נהרין, והצלם אלכס ליבק, ח"כים לשעבר כמו אברהם בורג, זהבה גלאון, דב חנין, מיקי רוזנטל ומיכל רוזין, ופעילי השמאל טליה ששון ואלון ליאל.

יונתן גפן  07/08/2017. ראובן קסטרו
"שואפים להיות משענת לפעילי הארגון". חבר קהילת הידידים, יהונתן גפן/ראובן קסטרו
יהודה אטלס. קובי אליהו
"לתת עידוד ומוטיבציה להמשיך בעבודתם החשובה". יהודה אטלס/קובי אליהו

שוברים שתיקה, שהוקם ב-2004 על ידי חיילים משוחררים ששירתו בשטחים וביקשו לחשוף את חוויות השירות שלהם, הפך במרוצת השנים לאחד מארגוני השמאל המושמצים והמותקפים ביותר על ידי ממשלות הימין, וסופג ביקורות קשות על פעילותו בארץ ובעולם. לפי האתר החדש של קהילת הידידים, חברי הקהילה "שואפים להיות משענת לפעילי הארגון ולעובדיו ולתת להם כוח עידוד ומוטיבציה להמשיך בעבודתם החשובה" ומתכוונים לסייע לארגון בחוגי בית, הרצאות וסיורים, ובהפצת תכנים ברשתות החברתיות.

בנוסף, בשוברים שתיקה מתכוונים להשתמש בקהילה החדשה ל"חיזוק האיתנות הכלכלית של הארגון", משמע גיוס תרומות. זאת, לנוכח "חוסר היציבות הפוליטי והציבורי, ניסיונות ההפחדה וההשתקה, החקיקה שנועדה לפגוע בארגוני החברה האזרחית בכלל ובשוברים שתיקה בפרט".

לדברי מנכ"ל שוברים שתיקה, "מול שנים של קמפיין דה לגיטימציה מצד ממשלות וארגוני ימין שניסו לייצר תג מחיר ציבורי להתנגדות פומבית לכיבוש, ושאפו להשתיק להוריד לרבים את הראש - קהילת ידידי שוברים שתיקה מהווה מודל לאזרחים אמיצים שלא מוכנים להתכופף, גאים בעמדותיהם הפוליטיות ומוכנים לפעול כרשת ביטחון לכל מי שהותקף רק משום שהעז להשמיע קול פומבי המתנגד להמשך הכיבוש ולדיכוי אוכלוסייה אזרחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully