וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע שחקר את מקורבי טראמפ הסכים להתפטר; הנשיא: "אני לא מעורב"

אחרי שסירב להודעת התובע הכללי, ג'ופרי ברמן יעזוב את תפקידו בתור תובע פדרלי בניו יורק אחרי שהוסכם שמחליפו הזמני יהיה סגניתו. טראמפ הכחיש שהוא מעורב במהלך נגד ברמן, שחקר את ג'וליאני ומייקל כהן. הדמוקרטים בקונגרס יפתחו בחקירה לאור החשש שהדחתו היא פוליטית

רויטרס

(בווידאו: טראמפ חותם על צו לרפורמות במשטרה ברקע ההפגנות)

התובע הפדרלי ג'ופרי ברמן, שחקר כמה ממקורביו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הודיע הלילה (ראשון) כי יתפטר מתפקידו כפרקליט מחוז הדרום בניו יורק. בכך הסתיים העימות בינו לבין התובע הכללי וויליאם בר, שהודיע לו שהוא פוטר על ידי טראמפ לבקשתו וכי הוא יוחלף על ידי סגניתו אודרי שטראוס, עד למחליף קבוע.

ברמן, שחקר את עורך דינו של טראמפ רודי ג'וליאני, אמר כי תחת הנהגתה, המשרד "ימשיך במסורת היושרה והעצמאות" שלו. זהו אחד מתפקידי התביעה החשובים ביותר בארצות הברית, האחראי על חקירת עבירות טרור מרכזיות, פשעים פיננסיים בוול סטריט ושחיתות ממשלתית. בין היתר, הוא היה אחרי על העמדתו לדין של מייקל כהן, עורך דינו הקודם של טראמפ, ושל שני מקורביו של ג'וליאני. האחרון נחקר על מאמציו למצוא חומר מפליל על ידי יריביו של טראמפ באוקראינה, אך הוא לא הועמד לדין.

אמש הצהיר ברמן כי לא יתפטר מתפקידו. "שמעתי בהצהרה לתקשורת מטעם התובע הכללי כי אני מתפטר מתפקידי", אמר ברמן. "לא התפטרתי, ואין לי כל כוונה לעשות כן".

התובע הפדרלי ג'ופרי ברמן, 10 באוקטובר 2019. רויטרס
הבטיח שמשרדו ימשיך בחקירותיו. התובע ברמן, בשנה שעברה/רויטרס

ברמן סירב אתמול לקבל את הודעתו של בר, שהכריז במפתיע על כך שהוא התפטר מיוזמתו. התובע אמר כי הוא ימשיך בתפקידו עד שהסנאט יאשר את מינוי מחליפו, וכי החקירות שמנהל משרדו יימשכו. התובע הכללי התעקש תחילה כי המחליף הזמני של ברמן יהיה התובע קרייג קרפניטו, אך במכתב ששלח אתמול לברמן הוא חזר בו. המחליף הקבוע אמור להיות ג'יי קלייטון, יו"ר הוועדה לניירות ערך.

מבקרי הממשל מאשימים את בר בפגיעה בעצמאות משרד המשפטים ובשיקולים פוליטיים לטובת טראמפ, והמהלך האחרון מגיע בזמן שטראמפ מנסה להדיח גורמי ממשל שבעיניו לא מספיק נאמנים לו. בשבועות האחרונים הוא פיטר שורת מבקרי משרדי ממשל, כולל אחד שהיה מרכזי בהליך ההדחה של טראמפ מוקדם יותר השנה.

לשאלת עיתונאים בעת עזיבתו את הבית הלבן לעצרת באוקלהומה, הכחיש טראמפ קשר לפיטוריו של ברמן, ואמר כי ההחלטה נעשתה על ידי בר. "התובע בר עובד על זה. זה המחלקה שלו, לא המחלקה שלי. זה באמת תלוי בו. אני לא מעורב," אמר טראמפ.

במכתב ששלח לברמן, כתב בר כי הוא "מופתע ודי מאוכזב" מהצהרתו בשעות הלילה המאוחרות של יום שישי בו סירב לפרוש מתפקידו, ואמר כי ברמן בחר ב"מחזה ציבורי על פני שירות ציבורי". עוד כתב במכתבו כי "ביקשתי מהנשיא לפטר אותך מהיום, והוא עשה זאת".

לדברי בר, עזיבתו של ברמן לא תביא לפגיעה בחקירות מתמשכות וכי יש להפנות כל טענה להתערבות פסולה בתיק למפקח הכללי של משרד המשפטים. "אני מצפה לחלוטין שהמשרד ימשיך לטפל בכל המקרים בהליך הרגיל ובהתאם לתקנים, המדיניות וההנחיות של המחלקה," כתב בר.

דונלד טראמפ מגיע לעצרת בטולסה, אוקלהומה - 21 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
"אני לא מעורב". טראמפ מגיע לעצרת בחירות בטולסה, אתמול/רויטרס, רויטרס

תובע לשעבר במחוז הדרומי, שדיבר בעילום שם, אמר כי ההחלטה הראשונית של בר למנות את קרפנטינו הייתה "חריגה עצומה" מהנוהג המקובל.

יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים, ג'רולד נדלר הדמוקרטי, אמר כי הוא יפתח בחקירת הדחתו של ברמן. חברי קונגרס דמוקרטים בכירים אמרו כי נראה שהדחתו של התובע הייתה נגועה בשיקולים פוליטיים.

קודמו טען כי פיטוריו הוכרזו במועד משונה. "למה הנשיא מפטר את התובע שבחר בעצמו בערב יום שישי, חמישה חודשים בלבד לפני הבחירות?", תהה קודמו של ברמן בתפקיד, פריט בהרה.

בספרו החדש של היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, יש אזכור לעבודת התובעים במחוז הדרומי של ניו יורק. בולטון טוען שהנשיא הבטיח לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שהוא ידיח תובעים מלשכתו של ברמן, שחוקרים את הבנק הטורקי "הולקבנק" על כך שהוא התחמק מהסנקציות נגד איראן.

"הנשיא אמר לארדואן בשלב מסוים, תראה, התובעים האלו בניו יורק הם האנשים של אובמה. חכה עד שהאנשים שלי יהיו שם ויטפלו בזה'", אמר בולטון בריאיון לרשת ABC, שישודר היום. בסופו של דבר, ברמן גיבש כתב אישום נגד הבנק והתיק עדיין מתנהל.

משרדו של ברמן העמיד גם לדין את המיליארדר ועבריין המין ג'פרי אפשטיין שהואשם בסחר בבני אדם ושם קץ לחייו באוגוסט 2019. ברמן שימש חבר בצוות שסייע בכניסתו של טראמפ לתפקיד לפני שמונה לתפקיד התובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully