וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית בוטנית: צמח בר חדש שלא היה מוכר למדע נמצא בעמק בית נטופה

19.6.2020 / 21:37

שני חברים במיזם שהוקם למיפוי צמחי הבר בישראל איתרו את הצמח בצפון הארץ, והחלו בהליך החקירה. במהלך התהליך גילו כי הזן קרוב לצורתו של צמח השנית, והעבירו את פרטיו לחוקר צרפתי שביצע בדיקות גנטיות של 18 מינים. בתום מסע של שלוש שנים הוכרזה התגלית - שנית נטופה

שנית נטופה. שמואל חזן, אתר רשמי
נראה לראשונה כבר לפני שמונה שנים. שנית נטופה/אתר רשמי, שמואל חזן

צמח שלא היה מוכר עד כה התגלה בבקעת בית נטופה שבצפון. הצמח נחשב כמין חדש למדע והוא זכה בשם "שנית נטופה" (Lythrum netofa). התגלית החדשה זכתה להכרה מדעית והתפרסמה לאחרונה במגזין "פיטוטקסה", שנחשב מגזין מוביל בתחום.

הצמח נראה לראשונה בבקעת בית נטופה שבגליל התחתון על ידי שיר ורד, כבר לפני שמונה שנים, אולם בתחילה זוהה כצמח בשם "שנית הקורנית", שהוא צמח נדיר בישראל וגדל רק בצפון הגולן, רמת דלתון והרי יהודה. במהלך סיור של שמואל מזר בבקעת בית נטופה לפני שלוש שנים הוא הבחין לדבריו בצמח שנית חד-שנתית לא מזוהה. "על סמך היכרות מוקדמת עם כל מיני השנית הנתונים מישראל, הגעתי למסקנה שמדובר במין שנית אחר".

בסיוע ובליווי של הפרופסור אבי שמידע מהאוניברסיטה העברית, החלו מזר וורד בתהליך אינטנסיבי להגדרת הצמח. השניים נמנים על "חוג כלנית", שצמח במהלך מיזם שהוביל הפרופסור שמידע לפני קרוב ל-40 שנה ושמטרתו הייתה למפות את צמחי הבר בישראל.

המסע להגדרת הצמח

עולם חובבי הבוטניקה בישראל הוא עולם פעיל מאוד, ובדומה למזר ולוורד, יש רבים שמקדישים זמן ומרץ לנושא צמחיית הבר ולצומח של ארץ ישראל. במסגרת הפעילות העניפה שלהם משתתפים אוהבי צמחי הבר בסיורים מקצועיים במסגרת "חוג כלנית" ויש להם אף מגזין בשם "כלנית", מגזין אותו ייסד הבוטניקאי ד"ר גדי פולק.

מסע הגדרת הצמח אליו יצאו מזר וורד כלל לצד העמקה במידע שמצוי ברשת, גם חיפוש בקטעי ספרות שסיפקה להם הגר לשנר, מנהלת העשביה באוניברסיטה העברית בירושלים. "עשביה" היא אוסף של פרטי צמחים שמשומרים ומקוטלגים על ידי מוסדות אקדמאיים, מוזיאונים וגנים בוטניים.

תהליך החקירה שערכו הביא אותם למסקנה כי הצמח קרוב מאוד בצורתו לשלושה מינים של צמח השנית ובהם שנית תאודור, שהוא מין עלום שדווח בעבר מעיראק, איראן ואזרבייג'ן. אחרי שהגיעו למסקנה כי אכן מדובר במין חדש, פנו שוב לפרופ' שמידע שקישר אותם לאקולוג של שימור טבע בתי גידול לחים מאנגליה בשם ריצ'רד לנסדאון.

שנית נטופה. שמואל חזן, אתר רשמי
מסע חקר ממושך של שלוש שנים. שנית נטופה/אתר רשמי, שמואל חזן

לנסדאון הפיץ את תיאור הצמח והתמונות שהועברו אליו מישראל בין חוקרים המתמחים בצמחי בתי גידול לחים. הרחבת מעגל החוקרים יצר את קשר עם חוקר בשם ד"ר אנטואן גזה. אותו חוקר היה בדיוק במהלך כתיבת הדוקטורט שלו, שנושאו המרכזי הוא שימור מיני שנית, ובמיוחד שנית דמוית-חלוקה, צמח נדיר מאוד הנתון מדרום צרפת, צפון-עיראק, איראן וטג'קיסטן.

גזה ביצע בדיקות גנטיות של 18 מינים מהסוג שנית הגדלות באזור הים התיכון, אירופה ואמריקה, כולל דגימות שהועברו אליו מישראל והתוצאות הצביעו על השנית מנטופה כמין שונה מכל מיני השנית שנבדקו. גזה הצטרף להערכתם של מזר וורד כי מדובר במין חדש.

כך, בתום מסע חקר ממושך שארך שלוש שנים אפשר להכריז כי בעמק בית נטופה שבגליל התחתון נמצא צמח בר חדש שלא היה מוכר עד היום למדע. הוא מצטרף לשמונה מיני שנית שעל קיומם בישראל כבר היה ידוע. מזל טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully