וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות נוסף בין השרים: כץ בלם החלטה של פרץ להעלאת היטל המלט המיובא

19.6.2020 / 17:21

שר הכלכלה הודיע כי בכוונתו להעלות את ההיטלים בכרבע אחוז, אך שר האוצר הבהיר כי הוא דוחה זאת על הסף. כץ צייץ: "הדבר מנוגד להשקפת עולמי, שדוגלת בתחרות נגד מונופולים". השניים נמצאים במסלול התנגשות מאז העלה פרץ הצעה חלופית למודל עידוד התעסוקה

בווידאו: עימות בן כץ לברקת בוועדת הכספים/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: חברי קואליציה התעמתו עם שר האוצר ישראל כץ בוועדת הכספים)

שר האוצר ישראל כץ בלם היום (שישי) החלטה של שר הכלכלה עמיר פרץ על העלאת היטל המלט המיובא, בהתנגשות נוספת בין שני השרים. פרץ הודיע כי בכוונתו להעלות את ההיטלים על יבוא מלט מטורקיה ומיוון בשיעור הנע בין 0.17-0.25%, אך כץ, שעליו לאשר את ההחלטה, מיהר להגיב בטוויטר, והבהיר כי הוא דוחה את ההחלטה על הסף.

"שר הכלכלה הודיע לי שהוא ממליץ להעלות את ההיטלים על המלט המיובא ובכך להעלות את מחירו. דבר זה מנוגד לחלוטין להשקפת עולמי, שדוגלת בתחרות נגד מונופולים ובהוזלת יוקר המחייה", כתב כץ. "לכן, מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות המלצה את על הסף".

שר האוצר הנכנס ישראל כץ בעת נאומו עם כניסתו לתפקיד. 18 במאי 2020. משרד האוצר, אתר רשמי
דחה את ההחלטה על הסף. כץ/אתר רשמי, משרד האוצר

זאת לא הפעם הראשונה שהשניים מגיעים למסלול התנגשות בכל מה שקשור לקידום רעיונות כלכליים, במסגרתו מסנדל כץ את עמדותיו של פרץ. כך היה כאשר שר הכלכלה ניסה להעלות בממשלה הצעה חלופית להצעת שר האוצר למודל עידוד התעסוקה, עליו עמל כץ יחד עם בכירי משרדו. הממשלה הצביעה כמעט פה אחד נגד הצעתו של השר פרץ.

בשיחות סגורות התייחס לכך כץ. "תפקידנו להסתכל למיליון אנשים בעיניים ולהחזיר אותם למעגל העבודה. לזה מיועדת התכנית. אין שר אוצר חליפי", אמר. "אני שר האוצר ואני אוביל את יישום החלטות הממשלה אותן הצעתי ושהתקבלו ברוב גורף בהתאם לסמכותי".

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה, ירושלים 18 במאי 2020. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
פרץ/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

מאז שנפתח השוק לייבוא המלט מנסה חברת נשר יחד עם ועדי העובדים להפעיל לחצים במטרה להעלות את ההיטלים לייבוא, תוך איומים כי הירידה בהכנסות יביאו לפיטורי עובדים. על פי החלטת פרץ, "קיים חשש ממשי כי המשך הפגיעה בענף היצרני המקומי תביא לצמצום פעילות הייצור המקומי ובמקרה כזה, עליית מחירי המלט בטווח הארוך, תביא לייקור מחירי הייבוא ולפגיעה כלכלית במשק. לכן, הגנה על התעשייה המקומית מפני יבוא במחירי היצף, היא שיקול רב חשיבות בשמירת טובת המשק לטווח הארוך".

אולם, הוועדה המייעצת לשר הכלכלה טענה כי ייתכן מאוד שהסיבות להפסדי נשר. היא שאינה מצליחה להתחרות ביצרנים יעילים ותחרותיים ממנה. פרץ, יו"ר ההסתדרות לשעבר, נמצא כבר תקופה במאבק כדי להטיל מסי היצף על ייבוא מלט, כדי לסייע לחברת נשר שלא להתחרות בייבוא מיוון וטורקיה.

מפעלי מלט "נשר", אזור תעשייה נשר. ראובן קסטרו
החברה פועלת להעלות את ההיטלים לייבוא. מפעל המלט נשר/ראובן קסטרו

גם השר אופיר אקוניס הצטרף לעמדת כץ. "הצעת עמיר פרץ להעלאת מכסים על המלט - מנוגדת למדיניות הליכוד ותעלה את יוקר המחייה", טען. "מסים ומכסים רעים לכלכלה, רעים לציבור והם מנוגדים לעמדות הכלכלה החופשית והתחרותית שבה דוגל הליכוד. מסים ומכסים מביאים בהכרח לעלייה ביוקר המחייה, דבר המרע עם כל האוכלוסיות בישראל. על השר פרץ לחזור בו מהחלטתו ולאפשר תחרות בכל ענפי המשק והכלכלה בישראל".

אפילו ח"כ ניר ברקת, יריבו של כץ ומי שייעד את עצמו לתפקיד שר האוצר, פרסם הודעת תמיכה בשר. "אני מברך את שר האוצר ישראל כץ על החלטתו הנכונה. הליכוד יפעל כאיש אחד בשמירה על כלכלה חופשית וליברלית למען אזרחי ישראל", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully