וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת מאחורי ה-5G: הרשת שהואשמה בהפצת הקורונה עשויה לשנות את חיינו

טכנולוגיית הדור החמישי טרם נפרסה במלואה בעולם, וכבר הצליחה לעורר סערה. תיאוריות הקשר העלו חשש כי הקורונה החלה עקב הפריסה במוקד ההתפשטות בסין, ואנטנות הוצתו ברחבי העולם. בינתיים, הרשת שתסייע להציל חיים ותשפר הנסיעה בכבישים מציתה את המאבק בין ארה"ב לסין

-

בימים אלו נערך משרד התקשורת לקיום מכרז התדרים שצפוי להתקיים בחודשים הקרובים. במכרז, חברות התקשורת יוכלו לרכוש את תדרי הדור החמישי, כשבלעדיהם, רשת כזו לא תוכל לקום. אך הטכנולוגיה המהפכנית הצליחה לעורר לא מעט סערה, ובעיקר - קונספירציות.

התפרצות נגיף הקורונה שהחלה במחוז חוביי בסין, הצליחה לייצר לא מעט שמועות על הקשר שבין קורונה לממשל המדינה הקומוניסטית על כך שמדובר בנגיף מהונדס. אך הקונספירציה ההרסנית ביותר היא כי הקורונה התפרצה בגלל השימוש בדור חמש לתקשורת סלולרית. ווהאן שבחוביי היא אחת מהערים הראשונות בהן נפרסה רשת כזו, ונראה כי חובבי הקונספירציות חיברו נקודה דמיונית בין שני הדברים.

אנטנת 5G בויילס, בריטניה. GettyImages
אנטנת 5G בוויילס שבבריטניה/GettyImages

תיאוריית הקשר עלתה לראשונה על ידי כריס ואן קרחובן, רופא בלגי שטען כי רשת דור חמש מסוכנת וייתכן כי קצב התפשטות הקורונה הואץ בגללה. הקונספירציה של קרחובן התפשטה כמו אש בשדה קוצים, בעיקר באירופה, והובילה לשריפות אנטנות בבריטניה ובהולנד. התיאוריה עוסקת בכך שהקורונה עצמה הונדסה לכאורה, כי הדור החמישי נועד כדי לגרום למחלה להתפשט בקצב מהיר יותר וכי החיסונים ישלבו שבבים שיושתלו בגופנו - אך מדובר בקונספירציות שמופרחות לאוויר ללא שום אחיזה במציאות.

בעוד שישנן תיאוריות קשר שלא באמת גורמות לנזקים מוחשיים, נראה כי קונספירציית הדור החמישי והפצת המחלות היא אחת מהמסוכנות ביותר. מעבר להצתת האנטנות במדינות באירופה, בעולם קמו קהילות רבות שעוסקות ב"סכנות הדור החמישי". ראשית - הטכנולוגיה אינה מסוכנת, ולהיפך, היא עשויה לשנות את חיינו לטובה במגוון רחב של תחומים, כגון רפואה, תחבורה ואפילו גיימינג.

שריפת אנטנה בבירמינגהם במסגרת מחאה נגד הפעלת טכנולגיות 5G. -, אתר רשמי
שריפת אנטנה בבירמינגהם שבבריטניה במחאה נגד פריסת רשת ה-5G/אתר רשמי, -

לדברי הגורם הבינלאומי האחראי לקביעת גבולות החשיפה לקרינה, הנציבות הבינלאומית להגנת מפני קרינה בלתי מייננת (ICNIRP), עדכנה לראשונה מזה 20 שנה את ההנחיות, וקבעה כי התדרים שפועלים בטווח שבין מאה קילו-הרץ ועד 300 ג'יגה-הרץ - אינם מסוכנים לבריאות. התקן בישראל מסתמך על הארגון הבינלאומי, ואף קבע תקנות מחמירות יותר כדי לנקוט בצעד ביטחון. כיום אין מחקר המעניק חותמת לכך שהטכנולוגיה בטוחה לחלוטין לשימוש, אך מנגד כל המחקרים שנעשו מראים כי הטכנולוגיה לא פוגעת בבני אדם.

בכל עשור אנחנו נהנים מטכנולוגיית סלולר חדשה: בשנות ה-80 הושק הדור הראשון, בשנות ה-90 הדור השני, בשנת 2000 הושק הדור השלישי, בשנת 2010 הדור הרביעי והשנה יושק הדור החמישי בפריסה יחסית נרחבת. בשונה מהדור הרביעי, שהביא מהירויות גלישה גבוהות במיוחד, הדור החמישי מביא בשורות משמעותיות יותר שיאפשרו מעבר לטכנולוגיות מתקדמות יותר כמו כלי רכב אוטונומיים, ערים חכמות ועוד. השילוב של מהירות גבוהה יותר, תמיכה בריבוי מכשירים וזמן תגובה של מילי-שניה, יהפכו שימושים דמיוניים למציאותיים.

כיצד מתמודד משרד התקשורת עם מבול הקונספירציות?

"המטרה שלנו היא להביא לציבור את המידע כמה שיותר מונגש, בהיר ובשקיפות מלאה", אמר טל אלימלך, מנהל תחום בכיר במנהל כלכלה במשרד התקשורת ומרכז ועדת מכרז דור חמש. "אנחנו נוקטים בפעולות רבות כדי להנגיש את המידע ולהסיר כמה שיותר חששות בקרב הציבור. בתחילת הדרך עבדנו עם משרד הבריאות, והיום אנחנו עובדים בעיקר בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, המרכז לשלטון מקומי, ראשי הערים ויש עוד פעולות בקנה".

דובר משרד התקשורת, ערן בר-עוז, אמר כי "היו הסתייגויות שמדובר בטכנולוגיה חדשה ועדיין לא ברורות כל ההשלכות, אבל התנסינו כבר במעבר בין דור שלוש לדור ארבע, והנושא של קרינה בלתי מייננת בסביבה מלווה אותנו מעל מאה שנים עם גלים מסוגים שונים כגון רדיו, טלוויזיה ועוד. קיימים מחקרים מאוד ברורים בנושא. יחד עם זאת, אנחנו פתוחים וקשובים לכל מחקר חדש שיגיע ויש כמה מדינות שמקדימות אותנו בנושא הדור החמישי ואנחנו נלמד מניסיונם בכל מה שקשור למחקרים ולהשפעות אם יהיו".

אילו בשורות הדור החמישי מביא?

גולות הכותרת בדור החמישי היא האמינות הגבוהה שהרשת מביאה מבחינת יציבותה והתפעול שלה. מדובר באמינות של 99.9%, והיא משלבת עמה גם זמן תגובה מאוד נמוך שעומד על מילי-שניה. כך לדוגמה, אם ישנה תקלה ברמזור, בין אם זו תאונה או אדם שהתפרץ לכביש, הרמזור יוכל לעדכן את הרכב במהירות שיא, כשהמידע יועבר בתוך מילי-שנייה.

הטכנולוגיה עשויה גם להציל חיים, ואחד התרחישים שמדובר עליהם רבות - באמצעות רובוטים שיופעלו על ידי רופאים שנמצאים מרחוק. כך לדוגמה, אם קיים רופא מנתח מומחה פורץ דרך שנמצא בארצות הברית, הוא יוכל לנתח במדינות אחרות מרחוק באמצעות אותו הרובוט. בזכות הטכנולוגיה, הניתוחים יוכלו להתבצע ללא שיהוי, וכשיזיז את היד, כך גם זרוע הרובוט תזוז בזמן אמת. הטכנולוגיה גם תעזור ברפואה בשטח, כשהמידע יגיע במהירות שיא.

עוד מביאה הרשת רוחב פס גבוה, משמע מהירות אינטרנט גבוהה יותר. בשילוב כל היתרונות, ניתן לדמות את הדור הרביעי, הנוכחי, לנסיעה בכביש עירוני עם שני נתיבים שמוגבל לכלי רכב פרטיים. הדור החמישי לעומת זאת, מביא יכולות שהן כמו לנהוג על כביש מהיר עם ארבעה נתיבים, רק שכעת גם יוכלו לנסוע עליו אוטובוסים רבי קומות.

אלימלך הוסיף כי "השינוי הוא הרבה מעבר למשתמש הממוצע והוא עוסק בכל אורך החיים שלנו: עולמות תעשייה, חינוך, חקלאות, רפואה ואינספור שימושים פוטנציאליים. קשה להבטיח מה יקרה ומה לא, אבל בסוף יכול להיות שלכל מדינה יהיה שימוש מנצח. יכול להיות שיהיו גם מעט, אבל זה אמור להתממש בהרבה תהליכי חיים".

כיצד קשורה מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין?

טכנולוגיית הדור חמש דורשת תשתיות חדשות כמו אנטנות סלולריות. לא מדובר בעדכון תוכנה שניתן לבצע לתשתיות הקיימות, ואחת מהיצרניות הגדולות ביותר של האנטנות היא חברת וואווי הסינית. החברה הייתה אחת הראשונות שנפגעו עם הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנה שעברה על איסור סחר בין חברות אמריקניות לסיניות. על וואווי נאסר לסחור עם גוגל האמריקנית, המפעילה את מערכת ההפעלה אנדרואיד, וכל מכשיריה שהושקו מאז הגיעו ללא חנות האפליקציות הפופולרית.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, יוני 2019/רויטרס

ועדת המודיעין של הקונגרס האמריקני הזהירה כי שתי חברות הטכנולוגיה הסיניות וואווי ו-ZTE מאיימות על ביטוחה של ארצות הברית. בעקבות זאת פתחה וושינגטון במסע שכנוע בינלאומי בקרב מדינות אירופה על מנת שיאסרו את השימוש בתשתיות סיניות מחשש שמא תושתל "דלת אחורית", דרכה יוכלו בבייג'ינג להאזין לתקשורת, או לחילופין - להשבית את האנטנות מרחוק. בחודש שעבר פרסם הגרדיאן כי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע כי הוא מתכוון לקדם תכניות שיובילו לחיסול פעילות וואווי בתחום הדור החמישי בממלכה.

בשל היחסים הקרובים עם ארצות הברית, ניתן לשער כי גם ישראל תודרכה היטב שלא להשתמש בתשתיות של ענקית הטכנולוגיה הסינית. המועמדות הנותרות הן חברות אירופיות, בהן נוקיה הפינית.

שאלת מיליון הדולר: מתי בישראל?

משרד התקשורת פרסם הודעה על מכרז תדרים של הדור החמישי שצפוי להתקיים במהלך החודשים הקרובים, אך החברות טרם ניגשו אליו. במהלך המכרז, יקצה משרד התקשורת את תדרי הדור החמישי שנע בין תדר 700 מגה-הרץ שמבטיח כיסוי רחב, תדר 2.7 ג'יגה-הרץ, תדר רחב יותר אך דורש פריסה גדולה יותר, ותדר 3.5 ג'יגה-הרץ שיביא מהירויות גלישה גבוהות עוד יותר. משרד התקשורת נמצא בשלבים מתקדמים, כשהציפייה היא שבסוף השנה הנוכחית או בתחילת שנה הבאה, חברות הסלולר כבר יתחילו להפעיל בדיקות של תשתיות הדור החמישי.

כדי לקדם את קצב הפריסה שנתון בידי חברות הסלולר (סלקום, פרטנר ופלאפון), משרד התקשורת הכריז על מודל מתמרץ המעניק כסף לחברה הראשונה שתגיע לכמות האנטנות שאותה הגדיר. החברות שיעמדו בתנאים יזכו למענק של עד חצי מיליארד שקלים. לפי משרד התקשורת, הציפייה היא כי בתוך ארבע שנים תושלם פריסה מלאה של הטכנולוגיה באמצעות אנטנות בכל ישראל.

לצד התשתיות של חברות הסלולר, הטכנולוגיה תדרוש סמארטפונים תומכים. כיום רק חברת שיאומי ו-OnePlus מוכרת מכשירי דור חמש, ואילו מכשירי אפל וסמסונג שנמכרים בישראל אינם תומכים ברשת זו ולכן המשתמשים לא יוכלו ליהנות מכל מה שהטכנולוגיה מציעה. עם זאת, ייתכן והחברות הללו מפתחות כבר עכשיו את המכשירים הרלוונטיים לדור החמישי.

הדור הרביעי הביא יישומים שלא חלמנו עליהם, כמו אפשרות לצפות בנטפליקס באיכות FullHD ואפילו 4K מהסמארטפון. אמנם לא מדובר בבשורה שמשנה חיים, אבל הדור החמישי לעומת זאת יהווה את תשתית העתיד לכל היישומים הדמיוניים עליהם מדברים בשנים האחרונות, כמו רכבים אוטונומיים שיוכלו לדבר אחד עם השני, או רובוטים בחדרי ניתוח.

ישנה גם בשורה לפריפריה ולמקומות מרוחקים: בשעה שחברות הייטק רבות ממשיכות לעודד עבודה מהבית, בזכות הדור החמישי ניתן יהיה לקבל מהירויות גבוהות שדומות לסיבים האופטיים שמגיעים לבתים. כך למעשה, ניתן יהיה לעבוד מכל מקום ולבצע שיחות וידאו באיכות 4K, ובהמשך אף 8K. רק נותר לקוות שטכנולוגיית הדור חמש לא תוביל לכך שמשרד התקשורת יידחה את קצב פריסת הסיבים האופטיים במקומות מרחוקים, ושהדבר יעשה במקביל, זה לצד זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully