וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: ילדי יהודים שגורשו על ידי הנאצים ונולדו מחוץ לנישואים זכאים לאזרחות

18.6.2020 / 10:39

בית המשפט החוקתי פסק כי הסעיף בחוקה הקובע כי מי שאיבד את אזרחותו בשל מוצאו הגזעי, הדתי או הפוליטי תקף גם לילדי יהודים שנולדו להורים לא נשואים. "אסור להפלות ילדים לא חוקיים". ההחלטה סוללת את הדרך לאזרוח צאצאים רבים של מגורשי הנאצים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בית משפט חוקתי בגרמניה קבע כי ילדים מחוץ לנישואים של יהודים שאיבדו את אזרחותם בתקופת השלטון הנאצי זכאים לאזרחות גרמנית. בית המשפט קבע כי בתי משפט מקומיים הפלו אישה אמריקנית, שנולדה ב-1967 לאב יהודי שאיבד את אזרחותו ב-1938 ולאישה אמריקנית בזמן שהם לא היו נשואים.

סעיף 116 (2) בחוקת גרמניה, הידועה כחוק הבסיסי, קובע שגרמנים שנולדו בין 1933 ל-1945 ואיבדו את אזרחותם על בסיס פוליטי, גזעי או דתי, רשאים, הם וצאצאציהם, לקבל בחזרה את האזרחות שלהם. הפסיקה, שהתקבלה ב-20 במאי, פורסמה אתמול וקבעה שילדיהם של מי שנולד לאזרחים גרמנים לשעבר, גם אם מחוץ לנישואים, זכאים לאזרחות. "אסור להפלות נגד ילדים לא חוקיים", נכתב בפסיקה.

דרכון גרמני. אילוסטרציה, מערכת וואלה! NEWS
הממשלה הקלה על התנאים להשגתו. דרכון גרמני/מערכת וואלה! NEWS, אילוסטרציה

פעילים יהודים אמרו כי זאת "פסיקה היסטורית". ניקולאס קורטמן, מקבוצת "חריגי סעיף 116" אמר כי להחלטה תהיה "השלכות מרחיקות לכת עבור זכויות אזרוח של צאצאיהם של אזרחים גרמנים שנרדפו תחת הנאצים".

גרמניה אכפה בשנה שעברה שני צווים כדי להקל על אנשים, בעיקר יהודים, שנמלטו מהמשטר הנאצי וגם צאצאיהם, לקבל את האזרחות שלהם בחזרה.

הצווים ניתנו בעקבות קמפיין של צאצאי פליטים שברחו מגרמניה הנאצית, שזעמו עלכ כך שבקשותיהם לאזרחות נדחו למרות ההבטחות בחוקה. הם הקלו על התנאים הדרושים לקבל אזרחות, אחרי, שלמשל, הם אפשרו למי שנולד לאם גרמנית ולאב זר לקבל אזרחות, בתנאי שנולדו לפני אפריל 1953. בהחלטה החדשה נקבע כי גם אבות יכולים להעביר בירושה את האזרחות, ולא רק אימהות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully