וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נפסיק את המשך ההתעללות בקשישים

עדי רפאל

18.6.2020 / 10:47

זוג קשישים מנהלים שיחה דרך אפליקציית "זום". 25 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
זוג קשישים מנהלים שיחה דרך אפליקציית "זום". 25 במרץ 2020/רויטרס, רויטרס

השבוע מצוין ברחבי העולם יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים ולהזנחתם. במיוחד בתקופה זו, בה הקשישים אף יותר פגיעים, צריך להשמיע את קולם כדי שיהיה ניתן למנוע את מקרה ההתעללות הבא.

אירועי האלימות נגד קשישים הם כמעט דבר שבשגרה. בבתי אבות, במוסדות הסיעוד, בבתים הפרטיים או אפילו סתם ברחוב, ההתעללות בקשישים נמצאת בכל מקום. מדובר באוכלוסייה פגיעה, חלשה יותר פיזית ומנטלית. ככל שהם מתבגרים יותר, הם לרוב נזקקים לסיוע מוגבר, ממש יום-יומי, גם בפעולות פשוטות כמו ניקיון ותחזוקת הבית, בקניית מצרכי מזון, בליווי ביציאה מהבית ובתשלום חשבונות.

מצב זה יוצר תלות באדם שנותן עזרה, תלות שעשויה להיות הרסנית. ואין מדובר פה באלימות פיזית בלבד, מדובר בתופעה רחבה הרבה יותר, הכוללת גם מקרים של אלימות נפשית, כלכלית ואף מינית, כזו שלא משאירה סימנים על הגוף ויותר קשה לזהותה לעיתים, כיוון שהיא מתרחשת רחוק מהעין, מבלי שאף אחד יודע.

להתעללות יש השלכות מרחיקות לכת על תחושת הביטחון, המצב הנפשי והמצב הפיזי של הקשיש.

נורות אזהרה

בשורה התחתונה, צריך להיות כל הזמן עם היד על הדופק. בעיקר כאשר מדובר בקשיש המתגורר לבדו, סיעודי או חי עם דמנציה.

על כן, חשוב מאוד בראש ובראשונה להכיר את סימני האזהרה שעשויים להצביע על קיומה של התעללות או הזנחה. ראשית, יש לשים לב להופעתם של סימנים פיזיים ושינויים במצב הגופני של הקשיש, כמו ירידה במשקל, פצעי לחץ, לבוש מלוכלך וכן קשיים בפעולות פיזיות שאינן קשורים למצבו הרפואי.

שנית, יש לשים לב לסימנים המנטאליים, אם קיימים שינויים בהתנהגות ובמצבי הרוח כמו סימני עצב או דיכאון, בלבול, חוסר הבעה ואדישות.

כמו כן, הזנחה בבית עשויה להוות גם היא סממן, ויכולה להתבטא בבית מלוכלך או אגירת חפצים ואשפה.

כל אלה מהווים נורות אזהרה ויכולים להצביע על מצב של התעללות בקשיש והזנחתו.

על כן, חשוב לדעת שקיימים היום פרויקטים שונים אשר מופעלים ברשויות המקומיות, כמו "קהילות תומכות", שנותנים מענה רחב, רפואי, סוציאלי וחברתי, לצרכי היומיום של קשישים המעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם ואיכות חייהם.

סימנים של הזנחה

בחברת נטלי - שירותי רפואה בה אני עובדת, בכל קהילה תומכת יש אב או אם קהילה הנמצאים בקשר רציף, אישי וקבוע עם חברי הקהילה הקשישים. מעבר לסיוע בדברים טכניים, הם מגיעים לביקורים שוטפים בבית הקשישים ונחשפים לאורח חייהם, כך שהם עשויים לזהות סימנים של הזנחה ושינויים גופניים או נפשיים. אם עולה חשש מסוים, הם מדווחים על כך לעובדת סוציאלית של הקהילה התומכת או לגורמי הרווחה, בהתאם לחובת דיווח על חשד להתעללות בזקן חסר ישע. כמו כן, קיים חיבור ללחצן מצוקה המחובר למוקד 24 שעות ביממה, באמצעותו הקשיש יכול להזעיק עזרה או להיות בקשר עם המוקד במידה והוא חש שהוא בסכנה או זקוק לעזרה.

מעבר למעקב פרונטלי, קיימות גם מערכות התראה, מצלמות וחיישנים מתקדמים שיכולים לספק אינדיקציה למצבו הפיזי ולמצב רוחו של הקשיש באופן שוטף, מרחוק.

שירותים מסוגים אלה מספקים לקשיש ביטחון רב בביתו, מפחיתים את תחושת התלות ומסייעים לא פעם בגילוי מקרים של אלימות. אם אכן קיים חשש מוחשי להתעללות או הזנחה, יש לפנות בהקדם לגורמי הרווחה העירוניים על מנת לקבל מענה מקצועי.

"אל תשליכיני לעת זקנה ככלות כוחי אל תעזבני", נכתב בספר תהילים. זוהי חובתנו הבסיסית כלפי הורינו. עם יותר מודעות, עירנות, קשב ומוערבות, נוכל למנוע את מקרה ההתעללות הבא. נוכל כך להבטיח שהמבוגרים, היקרים לנו כל כך, יוכלו להזדקן בכבוד, בנחת ובאושר, בדיוק כמו שמגיע להם.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, רכזת קהילות תומכות בחברת נטלי-שירותי רפואה, ומומחית לגיל השלישי

  • עוד באותו נושא:
  • קשישים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully