וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד לשחיתות ברשויות המקומיות: רשת חינוך שילמה כספים וזכתה במכרזים

15.6.2020 / 19:56

מעצרם של ראשי מועצות מקומיות בצפון ובנגב הוארך בחשד כי קיבלו שוחד תמורת קידום רשת החינוך טומשין ביישוביהם. על פי החשד, בכירים ברשת העבירו כספים לגורמים ברשויות מקומיות עבור זכייתם במכרז להקמת בתי ספר. במסגרת הפרשה נעצרו 16 חשודים

בווידאו: הארכת מעצר בחשד לשחיתות ברשויות המקומיות/עריכה: איתי עמרם

בית משפט השלום בראשון לציון האריך (שני) את מעצרם של 16 חשודים בפרשת השחיתות במערכות חינוך ברשויות מקומיות . מעצרם של שניי גברים הוארך עד ליום חמישי, מעצרם של שנים עשר הוארך עד ליום ראשון הבא ומעצרם של שניים נוספים הוארך עד ליום שלישי הבא. לבקשת סנגוריהם של שני חשודים, נאסר לעת עתה פרסום שמם.

הפרשה נסובה סביב החשד לתופעת שחיתות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ אשר הפריטו את בתי הספר שלהן באמצעות רשת מוסדות החינוך טומשין. החשודים המרכזיים בפרשה הם שמוליק (שמואל) טומשין, בן ה-60 מראשון לציון, מייסדה ובעליה של הרשת הנקראת על שמו וכן גדי מלוביצקי, מנכ"ל הרשת בן ה-45 מנס ציונה. החקירה מתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) ביחידת לה"ב 433 של המשטרה. חוקרי היחידה עצרו את השניים אתמול בבוקר בתום חקירה סמוייה שכללה מעקבים ונמשכה כשנה. במהלך הדיונים אמש השופט גיא אבנון ציין כי "החקירה הסמויה העלתה כי רשת טומשין, העומד בראשה וחלק מעובדיה הבכירים פעלו לשחד גורמים ציבוריים שונים במועצות מקומיות שונות כל אימת שעניינה של רשת טומשין עמד להכרעה".

סניגוריו של שמוליק טומשין, עו"ד רועי בלכר ועו"ד גיא זאבי וסניגוריו של גדי מלוביצקי, עו"ד אריאל כפרי ועו"ד סתיו שוורצברג, קיבלו את המלצת השופט גיא אבנון ובהסכמתם, בדיונים נפרדים, מעצר כל אחד מהם הוארך ב-9 ימים, עד יום שלישי הבא. טומשין עצמו לא חש בטוב, נבדק אותה שעה בבית חולים והדיון בעניינו התקיים בהיעדרו. בתום הדיון התקבלה הודעה כי שוחרר מבית החולים. השופט גיא אבנון ציין כי במהלך החקירה "נאספו חומרי חקירה רבים הקושרים את החשוד, לכאורה במישרין, לביצוע העבירות המיוחסות לו בריבוי מקרים ואירועים ובצוותא עם אחרים".

הוא דחה את בקשת הסניגורים לאסור את פרסום זהותו והתיר את הפרסום תוך שציין כי "מצאתי כי קיימת חובה ליידע את הציבור בדבר החשדות החמורים והמבוססים המיוחסים לחשוד, וכפועל יוצא מכך, גם למארג החברות שהוא עומד בראשן". בעניינו של גדי מלוביצקי הוא ציין כי "נחשף על פי החשד והיה מודע על פי החשד לכל הפחות לחלק מהמהלכים" בהם נקט טומשין "ואף לקח חלק בכך".

שמואל טומשין, בן 60 מראשון לציון, בעליה ומנהלה של רשת מוסדות החינוך טומשין הפרושה ברחבי הארץ ועובדת אל מול מועצות מקומיות, החשוד במתן שוחד לקידום הרשת בה עומד. 15 ביוני 2020. צילום מסך, אתר רשמי
בעל רשת החינוך. שמוליק טומשין/אתר רשמי, צילום מסך

הוארך ב-7 ימים מעצרו של ראש המועצה המקומית כעביה-טבאש-חג'אג'רה, ראפע חג'אג'רה בן ה-61, החשוד כי קיבל שוחד "בעקיפין" מרשת החינוך טומשין בקשר עם פעילותה בישוב. "סיפורה של רשת טומשין בכעביה מורכב. המכרז בו זכה טומשין בוטל, זה היה במכרז השני אחרי שגם המכרז הראשון בוטל. המכרז התגלגל פעם שלישית ואף יכול להיות שהבשיל והוא זכה מאז פעם נוספת", הבהירו קציני יאח"ה, רפ"ק עודד אררה ורפ"ק עודד ראם. לדבריהם, "חומר הראיות הלכאורי מלמד על מעורבות שלו". בהסכמת הסניגורים עו"ד תמי אולמן ועו"ד שאדי סרוג'י האריך השופט גיא אבנון את מעצרו כאמור.

השופט גיא אבנון האריך בשבעה ימים גם את מעצרו של מידין אבו סוייד בן ה-46 סגן ראש המועצה כעביה-טבאש-חג'אג'רה, החשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. זאת, בהסכמה בין החוקרים לסניגורו, עו"ד תומר נווה. הוא האריך ב-7 ימים, גם את מעצרו של מנהל מחלקת החינוך בישוב, מוחמד חג'אג'רה כבן ה-58, החשוד במירמה והפרת אמונים. החוקרים טענו כי ע"פ החשד "עשה שימוש בסמכויותיו על מנת לקדם גורם לטעמו של טומשין אשר בבוא היום יכול ויכשיר את בחירת רשת טומשין בישוב". בהסכמת עו"ד זהר ניסים המייצג אותו להמלצת השופט גיא אבנון, הוא האריך את מעצרו כאמור.

גם מעצרו של מנהל בית ספר תיכון בטובא-זנגרייה, נאשד הייב בן ה-41 הוארך בשבוע. "הוא למעשה ידו הארוכה של ראש המועצה מצד אחד, ומאידך של מר טומשין מנהל הרשת, המשחד העיקרי לשיטתנו בפרשה הנוכחית", אמרו החוקרים לבית המשפט, בטענה כי "הפעולות המצויות בסמכותו של החשוד משרתות היטב את האינטרס של טומשין בבואו לבסס המשך אחיזתו במועצה. רוצה לומר, החשוד שבפנינו בתפקידו הציבורי מועל בחובת הנאמנות המוטלת על כתפיו". לטענתם, "הראיות מלמדות שעסק בין היתר בהעסקת מקורביו של ראש המועצה, תכלית המשרתת את מטרותיו של טומשין ועשה כן תוך ציפייה לקבל טובת הנאה עת יפרוש בגמלאות". הם הדגישו, "איש לא טוען שהוא המשחד". בהסכמת עו"ד רשיד הייב המייצג אותו, השופט גיא אבנון האריך את מעצרו.

עוד בוואלה!

3 ראשי מועצות ועובדי רשויות מקומיות נעצרו בחשד לשחיתות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראפע חג'אג'רה, ראש המועצה המקומית כעביה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעצרו של נאיף אבו עראר, ראש המועצה המקומית ערערה שבנגב כבן ה-60 הוארך בשבוע. הוא חשוד כי קיבל שוחד מרשת החינוך טומשין בקשר עם פעילותה בישובו וכן מגורמים אחרים הפונים למועצה. החוקרים מייחסים לו עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. סניגוריו עו"ד דוד יפתח ועו"ד מאור שגב טענו כי מסר גרסה מלאה ולא התחכם אבל, השופט גיא אבנון ציין כי חומרי החקירה שהוצגו לעיונו היום מבססים חשד סביר הקושר אותו לעבירות המיוחסות לו והאריך את המעצר כאמור.

השופט האריך גם את מעצרו של אחיו, סאקב אבו עראר, החשוד כי מספר פעמים קיבל שוחד בכסף מרשת החינוך טומשין בקשר עם פעילותה בישוב, עבור אחיו. "הוא קשור קשר גורדי לאחיו ולסגן, הוא לא עומד לבדו", אמרו בדיון קציני יאח"ה לסניגורו עו"ד אייל אביטל שרמז כי "גורמים פוליטיים אינטרסנטים שונים מפעילים את המשטרה". בסופו של דבר, בהסכמתו, האריך השופט גיא אבנון את המעצר, כאמור. גם את מעצרו של עלי אבו גויעד בן ה-67, סגן ומ"מ ראש המועצה המקומית ערערה שבנגב ויו"ר וועדת מכרזים במועצה. האריך השופט גיא אבנון עד יום ראשון הבא. גם לו מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. קציני יאח"ה טענו בדיון כי ע"פ החשד קיבל שוחד בכסף מזכיין רשת החינוך טומשין ככל שהדבר נוגע לחידוש העסקתה של הרשת במועצה. סניגורו, עו"ד שמעון תורג'מן, ביקש לשחררו, אבל השופט גיא אבנון ציין כי "עסקינן במי שלפי החשד ניצל את תפקידו וקרבתו אל ראש המועצה מהצד האחד, ואל מר שמואל טומשין מהצד האחר, על מנת להפיק טובות הנאה בצוותא עם אחרים, כנגד מתן אפשרות למר שמואל טומשין ולרשת החינוך בראשה הוא עומד, להמשיך ולעבוד אל מול המועצה המקומית". הוא האריך את המעצר כאמור.

במועצה המקומית באר יעקב מדובר בפרשיית הנסובה סביב מכרז שיפוצי קיץ ב-2019 בכ-3 מיליון שקלים והנקשרת אף היא בעקיפין לרשת מוסדות החינוך. אתמול הוארך עד יום ראשון הבא מעצרו של נועם ששון, כבן ה-42, סגן ראש המועצה באר יעקב וממלא מקומו, יו"ר ועדת המכרזים במועצה, שנחשד בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. החוקרים טענו כנגדו בדיון כי "מהחקירה עולה מעורבותו במספר נושאים שהתנהלותו בהם היא פסולה, נגועה בניגוד ענינים, כרוכה בקשר עם בעלי אינטרסים במיזמים שונים וביצוע פעולות מצידו כדי לקדם את האינטרסים של אותם גורמים".

"גם אם לא הוא שנותן את החותמת רוחו נחה על המועצה"

בהסכמת הסניגור, עו"ד אייל בסרגליק, האריך השופט גיא אבנון את מעצרו כאמור. עו"ד אייל בסרגליק מסר לוואלה!NEWS: "למרשי אין כל קשר לחשדות שהוצגו. לא הייתה ביכולתו להשפיע על שום מכרז והוא אף מנע מעצמו כל פעילות בכל נושא בהסדר ניגוד העניינים, עליו הצהיר מראש כדי שלא יהיה ולו בדל של טענה כלפיו. אני מאמין כי בהמשך הדרך יתברר שלא היה כל בסיס למעצר שבוצע היום. כבר הוסרו מעל הפרק בזמן קצר חשדות של שוחד והלבנת הון וכעת נותר החשד לגבי קבלת דבר במירמה ומירמה והפרת אמונים ואנו נראה שגם לכך אין כל בסיס".

כך, הוארך ב-7 ימים ועד יום ראשון הבא גם מעצרו של אביב ירון בן ה-41 מבאר יעקב, מנהל תחום הספורט של המתנ"ס בישוב, החשוד בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. ע"פ דברי החוקרים, החשדות כנגדו כוללים את מכרז השיפוצים וכן "קשר נקודתי", לפרשיית רשת טומשין. עו"ד איתי רוזן המייצג אותו מטעם הסניגוריה הציבורית עתר לשיחרורו לאלתר אבל השופט גיא אבנון האריך את המעצר כאמור. הוארך ב-7 ימים, עד יום ראשון הבא, גם מעצרו של ארז מדינה בן 53 מקרית אונו, אותו מייצגת הסניגוריה הציבורית באמצעות עו"ד דמיטרי ברנשטיין והחשוד בעבירות של מתן שוחד, הלבנת הון וקבלת דבר במירמה בקשר עם חשד להטיית המכרז המדובר בבאר יעקב.

בנין מועצה כעביה טבאש וחגאגרה  ללא דגל ישראל. ללא, אתר רשמי
בניין מועצת כעביה-טבאש-חג'אג'רה/אתר רשמי, ללא

הוארך ב-7 ימים, עד יום ראשון הבא, מעצרו של גיורא שבתאי בן ה-44 מבאר יעקב, אשר ע"פ חשד החוקרים העביר כספים לגורמים במועצה המקומית ולדברי החוקרים "משחק חלק מרכזי בפרשה של המועצה המקומית באר יעקב, כאשר המעורבות שלו הינה מול יתר המעורבים בפרשה, הוא נקודת הקשר המרכזית ביניהם והחשדות מיוחסים לו נוגעים במספר אירועים שונים וחומר החקירה בעניינו כפי שהוצג לבית המשפט מדבר בעד עצמו". הם מייחסים לו בין היתר גם מעורבות בפרשיית חשבוניות פיקטיביות. בהסכמה בין החוקרים וסניגורו עו"ד חן הולנדר, הוארך מעצרו.

מעצרו של שגיא ברגיג בן 37 מבאר יעקב הוארך בארבעה ימים, הוא חשוד בלקיחת שוחד במסגרת תפקידו במועצה, ושסייע להטיית מכרז קבלני לביצוע עבודות שיפוצי הקיץ. חוקרי יאח"ה מייחסים לו עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וסיוע לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. בהסכמת עו"ד שרון נהרי המייצג אותו, להמלצת השופט גיא אבנון, הוא האריך את המעצר כאמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully