וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המדע הפך את החלטת קודמו אקוניס: הפרופ' שתמכה בסירוב לשירות בשטחים - תקודם

14.6.2020 / 9:36

בתשובתו לבג"ץ הודיע שר המדע יזהר שי כי אישר את מינוי פרופ' יעל אמיתי למועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדעי. ההחלטה מנוגדת לזו שקיבל קודמו, מאחר שאמתי חתמה על עצומה בה הביעה תמיכה בסרבנות

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: בג"ץ אישר לאקוניס לייצג את עצמו בעתירה בעניין פרופ' אמיתי)

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, הודיע הבוקר (ראשון) לבג"ץ על אישור מינוייה של פרופ' יעל אמיתי לנגידה במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדעי. מינוייה של פרופ' אמיתי, חוקרת בתחום מדעי המוח, עוכב בשנתיים האחרונות עקב סירובו של שר המדע והטכנולוגיה הקודם, אופיר אקוניס, לאשר את מינוייה.

התנגדות אקוניס למינוי נבעה מחתימתה של פרופ' אמיתי על עצומה הקוראת לאוניברסיטאות להעניק לחיילים שסירבו לשרת בשטחים תמיכה, ובכך כביכול הביעה תמיכה בסרבנות. הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, וההחלטה בעניין נדחתה שוב ושוב. עם כניסתו לתפקיד ביקש השר שי ארכה של שלושה שבועות כדי ללמוד את הנושא, והבוקר הגיש את תשובתו לבית המשפט.

פרופ' יעל אמיתי. באדיבות המצולמת, באדיבות המצולמים
המינוי אושר. פרופ' יעל אמיתי/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמת

השר שי הדגיש כי הוא אינו מסכים עם העמדה שהביעה פרופ' אמיתי בעצומה, אולם החליט שלא לערב שיקולים זרים בעבודה המקצועית שלשמה נבחרה. "החיילים שאנחנו שולחים לקרב עוסקים בהגנה על הבית ועל הדמוקרטיה הישראלית, ובדמוקרטיה, אנחנו גם נלחמים על זכותם של אחרים להביע דעות אחרות משלנו, לפעמים הן גם מרגיזות ומקוממות", מסר. "נשלחתי לכנסת ולממשלה גם כדי להגן בכל דרך אפשרית על הדמוקרטיה הישראלית. ואני עושה זאת היום בגאווה גדולה. חיבוק חזק ואוהב לכל חיילות וחיילי צה"ל, שמאפשרים לנו לחיות את חיינו כעם חופשי בארצנו הדמוקרטית".

"אני לא חושב שמי שסירבו פקודה זכאים לקבל את אותן הטבות להן ראויים ללא ספק חיילים החוזרים מהקרב לספסלי הלימודים באוניברסיטה", הוסיף השר שי. "שניים מבניי שירתו ביחידות קרביות וחירפו נפשם למען המדינה... אני בהחלט מצפה מכל מוסד אקדמי לגלות התחשבות ורגישות לצרכיהם של מי שלחמו בשבילנו כשצה"ל קרא להם להתייצב לכל משימה".

ח"כ יזהר שי במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
הדגיש כי אינו תומך בעמדת אמיתי. השר שי/ראובן קסטרו

מנגד, ח"כ אקוניס הביע צער היום על החלטתו של השר שי. "זו החלטה מצערת ושגויה שנותנת לגיטימציה לסרבנות ופוגעת בערכים הבסיסיים ביותר של החברה הישראלית", אמר. "פרופ' אמיתי שלא חזרה בה משידולה לסרבנות ואמירתה שאינה מייצגת את ישראל בפורום הזה, אינה ראויה לייצג את המדינה בשום פורום בינ"ל. מצער אך לא מפתיע ששר המדע הנכנס לא עמד על עקרון כל כך יסודי וקונצנזואלי".

בוועד ראשי האוניברסיטאות הביעו שביעות רצון מהמהלך. "אנו שמחים שהשר החדש יזהר שי שם את טובת המדינה לפני שיקולים פוליטיים צרים", אמרו בוועד. "נציגי אקדמיה ישראלים, הפועלים בקרנות מחקר בינ"ל כדוגמת פרופ' אמיתי, מובילים ומחזקים את תדמיתה של ישראל בעולם כמדינה המובילה במדע פורץ דרך וחופשי מכל פוליטיזציה - וזה האינטרס של כולנו".

אופיר אקוניס בישיבת ממשלה, 17 בנובמבר 2019. אוהד צויגנברג, פול צלמים
הביע צער על ההחלטה. אקוניס/פול צלמים, אוהד צויגנברג

לפני כשנתיים הכריז אקוניס על החלטתו שלא למנות את פרופ' אמיתי לוועדת המחקר משום שב-2005 חתמה על העצומה המדוברת. אמיתי, חוקרת באוניברסיטת בן גוריון, ציינה כי חודש לפני החלטת השר קיבלה פנייה ממשרד המדע להצטרף למועצת הנגידים של הקרן והשיבה בחיוב. הקרן, שבראשה יושבים שר המדע בישראל ושר החינוך והמחקר של גרמניה, מקדמת מיזמים מדעיים משותפים באמצעות מתן מענקים. בימים אלה הקרן הייתה אמורה לבחור את המחקרים החדשים שיקודמו.

"שלפו לי עצומה מ-2005, ואז הבנתי שהתירוץ של השר הוא העצומה", אמרה אז פרופ' אמיתי. "זה טירוף. הייתה לו שנה שלמה לבחור מישהו שלא חתם על העצומה, לא היה צריך להגיע לדקה ה-90. יש דרכים לבצע את הבחירה הזו בשקט, אבל הוא חיפש את הרעש".

בעקבות ההחלטה, פרופ' אמיתי עתרה יחד עם ועד ראשי האוניברסיטאות לבג"ץ בנושא. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סירב לעמוד מאחורי עמדתו של אקוניס, וטען היא אינה סבירה ויש לבטלה. באופן חריג, השופטים אפשרו לאקוניס להביע את עמדתו בעצמו, ובנפרד מעמדת המדינה - שמיוצגת על ידי היועמ"ש. אקוניס טען כי לדידו, העצומה עליה חתמה פרופ' אמיתי ב-2002 מהווה "עבירה פלילית מובהקת", והיא הסיבה היחידה לפסילת המינוי, אף שהיא אכן המועמדת המתאימה ביותר מבחינה מקצועית. במרץ 2019 בג"ץ ביטל את החלטת אקוניס והורה לדון במינוי מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully