וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון הסביבתי ברוסיה: הדלק התפשט לאגם באזור הארקטי

10.6.2020 / 18:31

המושל שספג ביקורת מפוטין על כך שגילה דרך הרשתות החברתיות על הזיהום בסמוך לעיר נורילסק, אמר כי הדלק הגיע גם לאגם פיאסינו בעל החשיבות האקולוגית הרבה. בחברה מכחישים, אך בגרינפיס משווים זאת לאסון הסביבתי שקרה לחופי אלסקה לפני 30 שנה. 3 מנהלים בכירים נעצרו

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

דליפת הדלק הגדולה באזור הארקטי של רוסיה התפשטה לאגם המשמש אגן של נהר הזורם לאוקיאנוס הארקטי - כך אמר גורם אזורי, אך ענקית הכרייה שאחראית לאסון הסביבתי דחתה את טענתו. מכלית דלק בתחנת הכוח בעיר נורילסק איבדה לחץ בסוף החודש שעבר, ו-21 אלף טונות דלק דלפו לנהרות ולקרקע. ארגון גרינפיס השווה את הדליפה לאסון דליפת הנפט של אקסון ולדז לחופי אלסקה ב-1989.

החוקרים הודיעו היום (רביעי) על מעצרם של שלושה בכירים - מנהל תחנת הכוח, המהנדס הראשי וסגנו. הם יואשמו בכך שהמשיכו להשתמש באופן לא חוקי במכלית דלק לאחסנת דיזל למרות הצורך שלה לעבור תיקונים משמעותיים מאז 2018. "כתוצאה מכך התרחשה התאונה", אמרו החוקרים בהצהרה.

על פי מושל האזור, צוותים פועלים לנקות ולהכיל את התפשטות הדלק, שהגיעה לאגם פיאסינו, כ-20 ק"מ מצפון לנורילסק. "הדלק נכנס לאגם פיאסינו" אמר מושל מחוז קרסנויארסק, אלכסנדר אוס, לטלוויזיה הממלכתית. "עכשיו חשוב למנוע את ההתפשטות לנהר פיאסינה, שזורם צפונה. זה אמור להיות אפשרי", אמר המושל, שספג ביקורת מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר, אחרי שגילה כי הוא למד על האסון דרך דיווחי הרשתות החברתיות. פוטין הכריז מצב חירום באזור.

חברי יחידת חילוץ ימי בעבודות ניקוי דליפת דלק לנהר ליד נורילסק, רוסיה, 8 ביוני 2020. רויטרס
צוותים פועלים לניקוי האזור בעקבות הדליפה, שלשום/רויטרס

אגם פיאסינו, שאורכו 70 ק"מ, מתחבר לנהר פיאסינה, הזורם לים קארה שבאוקיאנוס הארקטי. נורילסק, שבה חיים 180 אלף איש, ממוקמת 300 ק"מ בתוך המעגל הארקטי. היא בנויה סביב נורילסק ניקל, יצרנית הניקל והפלדיום הגדולה בעולם.

בדוח על התקדמות הניקיון שפורסם אתמול, טענה החברה כי הדלק לא התפשט לאגם פיאסינה. עוד נכתב כי היא הקימה מבנים בנהר האמברנייה הסמוך כדי להכיל את השפכים ולמנוע התפשטות נוספת. לטענתה, אין סכנה לזיהום ים קארה.

נהר האמברניה שבאזור הארקטי של רוסיה אחרי דליפת נפט, 2 ביוני 2020. GettyImages
יידרשו שנים רבות לטיהור האזור. הזיהום בנהר האמברניה/GettyImages

בחברה אמרו כי ההחלטה של ועדת החקירות של רוסיה להעמיד לדין את המנהלים היא נמהרת. "אין סיבה להאמין שהעמיתים שלנו יתערבו בחקירה", אמרו ב"נורניקל". "מנהלי תחנת הכוח עובדים עם רשויות אכפית החוק והם יהיו הרבה יותר מועילים באתר הניקיון".

הרשויות בנורילסק אמרו שהן סבורות שהתאונה היא תוצאה של הפשרת קרח העד באזור הארקטי, שהחליש את יסודות המכלית.

פעילים אקולוגים אמרו כי הדליפה תגרום נזק רב לסביבה המקומית. וסילי יבלוקוב, מנהל פרויקט האקלים של גרינפיס ברוסיה, אמר כי "זה ישפיע לרעה על המים, על בעלי החיים ששותים את המים האלו, על הצמחים הגדלים על גדותיו".

(עדכון ראשון: 12:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully