וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: חריגות חמורות במימון הבחירות בלוד

15.1.2003 / 17:03

היום התפרסם דו"ח לגבי הבחירות שנערכו בעיר במאי 2002; עם אחד השמיטה מיליון שקל מדיווחיה; ש"ס הוציאה פי 3 מהמותר; הליכוד שכח 400 אלף שקל; המבקר קנס המפלגות בעשרות אלפי שקלים

מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, פרסם היום דו"ח חמור על חריגות בתקציב תעמולת הבחירות לראשות העיר לוד ולמועצת העיר, בחודש מאי האחרון. המבקר גילה חריגות של מיליוני שקלים בניהול החשבונות של הליכוד, ש"ס, המפד"ל, ישראל ביתנו, עם אחד, חירות ותע"ל. לאור החריגות קנס המבקר את המפלגות בעשרות אלפי שקלים. ש"ס, למשל, דיווחה על כל הוצאותיה, אך הן חרגו בסכום של פי שלושה מהתקרה המוכרת, ונאמדו ב-1.8 מיליון שקל.

סיעת "עם אחד" לא הצהירה על כל ההוצאות ומקורות מימונם, ובבדיקת המבקר התברר שהשמיטה מחשבונותיה כמיליון שקל. המפלגה היחידה שהתמודדה בבחירות בעיר ולא חרגה מהוראות החוק היא ישראל בעלייה.

חוק מימון הבחירות קובע כי על מבקר המדינה מוטלת החובה לבדוק את ניהול הכספים של הסיעות במערכת הבחירות לרשויות המקומיות. בדיקת הבחירות בלוד פורסמה בנפרד, משום שהתקיימו בה בחירות מיוחדות לאחר תום כהונתה של ועדה קרואה. המבקר בדק את שמונה הסיעות של המפלגות הגדולות, וכן עשר סיעות מקומיות, אך אלו כלל לא מסרו למבקר חשבונות ודו"חות כספיים.

54 אלף שקל קנס לליכוד

בבדיקת רשימות המפלגות הגדולות התבררו הממצאים הבאים:

סיעת עם אחד לא כללה בחשבונותיה הוצאות פרסום, המסתכמות להערכת המבקר בכ-1.160 מיליון שקל. כמו כן גילה המבקר, כי המפלגה חרגה בכמיליון שקל מתקרת ההוצאות שנקבעה בחוק מימון הבחירות. "בחריגה כזאת", כתב המבקר, "יש כדי להצביע על זלזול בהוראות החוק, ואף פגיעה של ממש בשוויון הבחירות". המבקר גזר על המפלגה קנס של 45 אלף שקל - העונש המרבי על העבירות מהסוג שעברה.

מבדיקת הליכוד עלה כי המפלגה לא כללה בדו"חות הוצאות בסך כ-400 אלף שקל. לפי הדו"חות הכספיים של המפלגה היא לא חרגה מהתקציב המותר, אך בצירוף ההוצאות שהושמטו הוציאה 1,271,914 שקל - כלומר חרגה בכ-370,00 שקל מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק. לאחר ששמע את הסברי הסיעה המליץ המבקר לקנוס אותה המפלגה ב-54 אלף שקל.

וגם המפד"ל, תע"ל וחירות

סיעת המפד"ל טענה שאינה מכירה בחובתה לכיסוי חובות לספקים ולנותני שירותים בסך 150 אלף שקל, בטענה שהחובות נוצרו משום שהסיעה הבת שהתמודדה בבחירות בעיר חרגה מההוראות המפורשות שניתנו לה. ואולם, המבקר הסביר שהחוק אינו מעניק לסיעה-בת מעמד עצמאי, והמפד"ל אחראית למימון מערכת הבחירות שלה. המבקר המליץ לקנוס את המפלגה ב-15 אלף שקל.


מפלגת חירות לא דיווחה בחשבונותיה על כל הוצאותיה והמקורות למימונם. המבקר המליץ לקנוס את המפלגה ב-3,000 שקל. סיעת תע"ל, באמצעות הרשימה-הבת אל-רבאט, לא דיווחה על כל הוצאותיה ומקורות המימון שלה. הסיעה - שלא זכתה במספר קולות המזכה במימון - לא חרגה מתקרת ההוצאות.

סיעת ישראל ביתנו לא דיווחה בחשבונותיה על הוצאותיה לרכישת מודעות ושכירת כלי רכב, ולא ציינה את מקורות המימון להוצאות אלה. המבקר המליץ לקנוס אותה ב-9,000 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully