וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש על חטאים מיניים ומזימה יהודית: הקורונה שחררה את השד הגזעני של פולין

ניסן צור, פולין

30.5.2020 / 20:45

מדוח הסוקר פירוט של תקריות גזעניות שאירעו בפולין לאחרונה עולה כי התפרצות הנגיף השיבה את האנטישמיות ללב השיח במדינה. היהודים הואשמו כי הפיצו את הקורונה בשביל רווחים כספיים. "החרדה מספקת קרקע פורייה לתיאוריות קונספירציה כמו הפרוטוקולים של זקני ציון"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: יותר מ-200 ניצולי שואה התכנסו בפולין לציון 75 שנה לשחרור אשוויץ)

הארגון הפולני "לעולם לא עוד" שנלחם בתופעת האנטישמיות, הגזענות ושנאת הזרים בפולין, פרסם בימים האחרונים את "הספר החום" - דוח המכיל פירוט של התקריות האנטישמיות והגזעניות בפולין בחודשים האחרונים. מגיפת הקורונה, כך נראה, לא גררה רק סבל ומוות ברחבי העולם, אלא גם שחררה אצל רבים את השד האנטישמי והגזעני הישן והמוכר.

אחת התקריות האנטישמיות הבולטות מאז התפרצות המגיפה קרתה בתאריך 21 במרץ. שגריר ישראל בפולין, אלכסנדר בן צבי, פרסם אז סרטון בחשבון הטוויטר שלו, שבו פירט עבור התיירים הישראלים שטיילו באותה עת בפולין את הדרכים לחזור לישראל. בתוך שעות ספורות הופיעו תחת הסרטון עשרות תגובות שנאה שכללו קללות וביטויי אנטישמיות קשים.

"כשתעזבו, פולין תיפטר מהווירוס הכי קשה", נכתב. "זה יהיה הסוף לקיום הטפילי שלכם בפולין. אל תחזרו לעולם!", כתב גולש אחר. גולש אחר הוסיף כי "לפעמים לווירוס הקורונה יש גם יתרונות", ואחד הגולשים אפילו השתמש בפרפרזה על הביטוי בו השתמשו הנאצים "יהודים הביתה" וכתב "Raus home". גולש פולני נוסף אפילו הזהיר כי "היהודים עוד יחזרו עבור הפיצויים".

הפגנות אנטישמיות בפולין, 30 במאי 2020. אי-פי, AP
"המגיפה העירה דעות קדומות". הפגנות אנטישמיות בפולין/AP, אי-פי

מוקדם יותר באותו החודש פרסם בית המלון "פרלה" בעיר ליז'נסק, שאליה מגיעים מדי שנה חסידים רבים לבקר בקברו של הרב אלימלך הצדיק, מודעה בדף הפייסבוק של המלון בה נכתב "בעקבות האיום שמציבה מגיפת הקורונה, מלון פרלה ביטל את כל הזמנות היחידים והקבוצתיות של חסידים". כשאחד הגולשים הפנה את תשומת ליבם של אנשי המלון לניחוח האנטישמי הנודף מהמודעה, הגנו מנהלי בית המלון על נוסח המודעה וסירבו להסיר אותה מדף הפייסבוק.

"לאנטישמיות ושנאת הזרים יש היסטוריה ארוכה, והן כמובן לא נוצרו רק השנה", אמר רפאל פנקובסקי, יו"ר ארגון "לעולם לא עוד", בריאיון לוואלה! NEWS. "עם זאת, המגיפה העירה דעות קדומות וגישות של שנאה והביאה אותן לרמה חדשה. רגשות החרדה מספקים קרקע פורייה לתיאוריות קונספירציה חדשות הדומות לפרוטוקולים של זקני ציון. נראה כי אנשים רבים מאמינים כי המגיפה נוצרה והכוונה על ידי קונספירציה עולמית המורכבת מיהודים".

לדבריו, "הרשויות מגלות עניין מועט או בכלל לא מתעניינות בנושא הזה. אנו מנסים לעורר מודעות ולשדל את חברות המדיה החברתית לפעול בנושא, אך הן מגיבות לאט מאוד וללא יעילות, בניגוד להצהרותיהן הפומביות בשבועות האחרונים. אנו משתפים פעולה עם הרשת הבינלאומית נגד שנאת סייבר ומנסים לשלב מאמצים עם ארגונים דומים מכמה מדינות אחרות".

עבודות חיטוי מפני נגיף הקורונה בקרקוב, פולין. 23 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
עבודות חיטוי מפני נגיף הקורונה בקרקוב, פולין/רויטרס, רויטרס

האנטישמיות המכוערת הרימה את ראשה בעיקר ברשתות החברתיות. גולשים רבים ניצלו את מגיפת הקורונה על מנת להפיץ תאוריות קונספירציה שהזכירו תקופות חשוכות במיוחד בהיסטוריה.

בין היתר האשימו גולשים פולניים כי "היהודים הפיצו את מגיפת הקורונה על מנת להפיק רווחים כספיים ממנה". אחד הגולשים טען כי "אנו כבר יודעים שארגון הבריאות העולמי לא נשלט על ידי סין אלא על ידי היהודים. הם רוצים לשתק את הכלכלה האירופית, ולאחר מכן היהודים יהרסו את האיחוד האירופי כולו. בהמשך, הבנק העולמי יתן מענקים כספיים והכל יגיע לכיסם של היהודים".

הגדיל לעשות גולש אחר שטען כי וירוס הקורונה היה בעצם נשק ביולוגי שפיתחה ישראל כנגד הפלסטינים. "היהודים ניסו לפתח נשק ביולוגי נגד הפלסטינים. משהו קצת השתבש בדרך, מכיוון שיש להם גנים הדומים לאלה של פלסטינים. אם הפלסטינים היו מתים, היהודים היו מתים יחד איתם" כתב אותו גולש.

בדיקות לאיתור חולים בקורונה, פולין, 16 במרץ 2020;. רויטרס
"ארגון הבריאות העולמי לא נשלט על ידי סין, אלא על ידי היהודים". בדיקות חום לאיתור חולים בקורונה בפולין/רויטרס

גם קריקטורות אנטישמיות המציגות את היהודים כמי שעומדים מאחורי מגיפת הקורונה במטרה להשתלט על העולם החלו לצוץ ברשתות החברתיות כמעט מדי יום. "מאז הטלת הסגר לא ראינו התקפות פיזיות רבות, מכיוון שאנשים נאלצו להישאר בבתים, אלא גל הולך וגובר של שיח גזעני, שנאת זרים ואנטישמיות ברשת, במיוחד ביוטיוב, פייסבוק וטוויטר. אנו חוששים שגל שיח השנאה יביא לגל של פשעי שנאה לאחר הקלת הסגר. למרבה הצער, קבוצות גדולות של אנשים מושפעות מתיאוריות קונספירציה ורטוריקה של שנאת זרים", אומר פנקובסקי.

ההתבטאויות הגזעניות והאנטישמיות לא נותרו ברשתות החברתיות בלבד, אלא גלשו גם אל הפוליטיקה המקומית.

גז'גוז' בראון, חבר מפלגת הימין הקיצונית "הקונפדרציה", אמר בנאומו בפרלמנט הפולני בתאריך 7 במאי כי "אם מישהו חושב שוירוס הקורונה יגרום למדינת ישראל ולפזורה היהודית בעולם לשכוח את דרישותיהם החצופות ביותר כלפי פולין - אתם טועים".

"אנשים רבים מושפעים מתיאוריות הקונספירציה האלו"

באחת התקריות שזכו לסיקור בתקשורת הפולנית ביצעה רכבת שעשתה את דרכה לקרקוב עצירת חירום - אחרי שאחת הנוסעות הזעיקה את המשטרה ורשויות הבריאות כשהבחינה האישה בעלת מראה אסייתי יושבת ברכבת.

"היא הייתה עלולה להיות נשאית של קורונה", הסבירה הנוסעת שהזעיקה את כוחות החירום.

במקומות אחרים בפולין סיפרו חברי קהילת הלהט"ב על קריאות גנאי וגילויי אלימות מצד מקומיים שהאשימו אותם בהתפרצות וירוס הקורונה. גם פנקובסקי עצמו וחבריו בארגון "לעולם לא עוד", שהוקם בשנת 1996 במטרה להילחם בתופעת האנטישמיות והגזענות בחברה הפולנית, ספגו איומים קשים בעקבות הפעילות שלהם.

"לאחר שפרסמנו את הדוח שלנו ספגנו תגובות שנאה. הטלוויזיה הפולנית הכפישה אותי והאשימה אותי ב'פולונופוביה', שנאה אובססיבית כלפי פולין לכאורה. כצפוי, מיד לאחר מכן ספגנו מטח של הערות פוגעניות ומאיימות ברשת, הודעות ושיחות טלפונים עם איומים, ועוד", סיפר פנקובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully