וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מערך הסייבר על ניסיון תקיפת תשתיות המים: "היה יכול לקרות אסון"

יגאל אונא הזהיר כי המתקפה הייתה עלולה לגרום נזק לאוכלוסייה אזרחית באמצע משבר הקורונה. הוא סירב לאשר את זהות התוקף, בעוד על פי דיווחים איראן עומדת מאחורי ניסיון התקיפה. "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות"

האקרים איראנים השתלטו על אתרים ישראלים/עריכה: ניר חן

(בווידאו: האקרים ערבים השתלטו על מאות אתרים ישראליים)

ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא אמר היום (חמישי) כי אם ניסיון מתקפת הסייבר על תשתיות המים שיוחס לאיראן היה מצליח, עלול היה לקרות אסון. אונא הדגיש כי "הניסיון למתקפה על ישראל היה מתואם ומאורגן במטרה לפגוע במערכת המים ההומניטרית שלנו". לדבריו, "לא מדובר בתשתית מדינה קריטית ואכן הצלחנו למנוע ולבלום את המתקפה, אבל אם היא הייתה מצליחה, היינו באמצע משבר הקורונה נאלצים להתמודד עם נזק לאוכלוסייה אזרחית ואף מחסור זמני במים שיכול היה לגרום לנזק ולאסון".

"לפני כחודש חווינו ניסיון למתקפה על מערכות המים שלנו", אמר אונא בכנס "סייברטק דיגיטל". "מאז, המילה 'מהירות' לא מספיקה בשביל לתאר את הקצב הקדחתני שבו דברים מתרחשים במרחב הסייבר. נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות".

פרוייקט הנחת הצינור שיוביל מים מדרום לצפון 4 במאי 2020. חברת 'מקורות', אתר רשמי
"היינו נאלצים להתמודד עם נזק לאוכלוסייה אזרחית". פרויקט הנחת צינור הובלת מים/אתר רשמי, חברת 'מקורות'

על פי דיווח ברשת פוקס האמריקנית, איראן אחראי למתקפת סייבר נגד תשתיות המים בישראל בחודש שעבר. אונא סירב לאשר את זהות התוקף, אך הבהיר כי "נוכל להגיד שלא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר וזה לא נעשה למטרות פיננסיות כמו כופרה".

עוד הוסיף כי "זה היה מכוון באופן ספציפי לגרום לנזק במרחב הפיזי של החיים באמצעות מערכות בקרה ושליטה. זו הפעם הראשונה שראינו משהו כזה שמכוון לגרום נזק למרחב הפיזי, בהשוואה למתקפות שמכוונות לפגיעה בנתונים, שגם הן חמורות בפני עצמן בעולם המודרני".

מתקפת סייבר ופריצה לעשרות אתרים ישראליים כחלק מפעילות לציון ״יום ירושלים הבינלאומי״ (יום אל קודס). 21 במאי 2020. צילום מסך, צילום מסך
מתקפת סייבר על אתרים ישראליים ביום אל-קודס, בשבוע שעבר/צילום מסך, צילום מסך

אונא פירט את ההיערכות לעידן חדש של מתרפות סייבר נגד מטרות הומניטריות. "יש כמה לקחים שנלמדו מהחודשיים האחרונים, ממשבר הקורונה ומהניסיון למתקפה על מערכת המים ומה שנראה כמו הצעדים הבאים", אמר. "הלקח הטרי הוא כמה חשוב להיות ערוך ברמה הלאומית ולהיערך למתקפות מסוג זה, לא רק על התשתיות הקריטיות".

"לקח נוסף הוא למפות את כל מערכות השליטה ולנהל את הסיכונים בהם. התוקפים ילכו לחלקים הפחות מוגנים במרחב הסייבר", המשיך. "בסופו של דבר מה שפוגע במקום אחד מתפשט גם למקום אחר, כמו אפידמיה. המהירות משתנה ואנחנו רק רואים את ההתחלה של זה".

"נקמה ישראלית"

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, ישראל עומדת מאחורי מתקפת סייבר על מערכות בנמל באיראן בתגובה לניסיון לחדור ולבצע שיבושים במערכות המים בישראל. מהדיווח עולה כי גורמים ישראלים השביתו בתחילת החודש את מחשבי נמל שאהיד רג'אי במשך ימים.

מהדיווח עולה כי המחשבים שמווסתים את תנועת כלי השיט, המשאיות והסחורות קרסו בבת אחת, ויצרו עומסים גדולים על נתיבי השיט והכבישים המובילים למתחם. גורם ביטחוני ממדינה אחרת שעקב אחר התקרית כינה את המתקפה "מדויקת מאוד" ואמר כי הנזק לנמל האיראני חמור יותר ממה שתואר בהצהרות מצד טהראן. לדבריו, "היה אי-סדר מוחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully