וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכליות נפט איראנית בדרך לוונצואלה, ארה"ב מאיימת לעצור אותה

16.5.2020 / 23:32

שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקניות, אך טהראן פועלת כדי לסייע לקראקס שסובלת ממחסור חמור בדלק. גורם בכיר בממשל טראמפ אמר כי וושינגטון שוקלת את צעדיה, אך במשמרות המהפכה שולחים איום: "אל תתנהגו כמו פיראטים, יהיו השלכות"

צילום: רויטרס

איראן שולחת לוונצואלה, שנמצאת גם היא תחת סנקציות אמריקניות, והיא מזהירה את ארצות הברית מפני ההשלכות אם זו תנסה לעצור את המשלוחים בלב ים. על פי נתוני המעקב, חמש מכליות נפט איראניות עושות את דרכן לעבר ונצואלה. המשלוח יוכל לסייע למדינה הדרום אמריקנית הסובלת ממחסור חמור בדלק.

ביום חמישי אמר גורם בכיר בממשל טראמפ כי ארצות הברית שוקלת לפעול בתגובה למשלוח האיראני לוונצואלה. שני מגזרי הנפט של המדינות, החברות בקרטל אופ"ק, נתונים תחת עיצומים אמריקניים. הגורם סירב לומר מהם אותם צעדים, אך אמר כי אלו יוצגו בפניו של הנשיא דונלד טראמפ.

אמש הזהירו בטהראן את וושינגטון מפני "התנהגות פיראטית". בסוכנות הידיעות נור, המקורבת למשמרות המהפכה, נכתב כי "אם ארצות הברית מתכננת ליצור חוסר ביטחון במים בינלאומיים, בדיוק כמו הפיראטים, יהיה זה הימור מסוכן שיחייב תגובה", הזהירה הסוכנות.

"ידיעות שהתקבלו ממקורות מעודכנים מצביעים על כך שהצי האמריקני שלח ארבע ספינות קרב ומטוס 'פוסידון' מטייסת VP-26", דווח בסוכנות הידיעות. המידע לא אומת על ידי גורמים אמריקניים או אחרים. המכליות יצאו מנמל בנדר עבאס, עם סחורה בשווי מוערך של 45.5 מיליון דולר.

מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1" לחופי גיברלטר, 15 באוגוסט 2019. רויטרס
וושינגטון שוקלת את צעדיה. מכלית נפט איראנית/רויטרס

דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, אמר כי "ונצולה ואיראן הן שתי מדינות עצמאיות, שימשיכו לקיים יחסי מסחר אחת עם השנייה". לדבריו, "אנחנו מוכרים סחורות וקונים סחורות בתמורה. אין לזה שום קשר לאף אחד אחר. אנחנו צריכים למכור את הנפט שלנו ויש לנו דרכים לעשות זאת". הוא הוסיף כי אין לו מידע על המכליות שאמורות להגיע לוונצואלה.

במקביל, פרשן איראני רדיקלי הזהיר כי איראן עשויה להגיב נגד כלי שיט אמריקניים במפרץ הפרסי. "הצי האמריקני ובעלי בריתו במפרץ הפרסי הם בני ערובה לכל סוג של פגיעה בסחר הימי הבינלאומי החוקי של איראן", כתב מהדי מוחמדי בטוויטר. "לפני כל החלטה, טראמפ צריך להתייעץ עם חברו בוריס ג'ונסון על הניסיון של המכלית הבריטית".

הוא התייחס לתקרית שבמהלכה השתלטה איראן בשנה שעברה על מכלית בריטית במי המפרץ, בתגובה להשלטות של כוחות בריטיים על מכלית איראנית לחופי גיברלטר. אחרי חודשים של עימות דיפומטי, שוחררו הספינות.

ונצואלה זקוקה נואשות לדלק ולמוצרי נפט מזוקקים אחרים לאור התמוטטות הכלכלה תחת הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו. ונצואלה מייצרת בעצמה נפט, אך התשתיות שלה נפגעו קשות במהלך המשבר הכלכלי. בחודש שעבר אמר גורם במדינה כי היא קיבלה חומרי זיקוק שהטיסה אליה איראן על מנת להפעיל יחידה ליצור 310 אלף חביות נפט ביום, דבר ההכרחי ליצור דלק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully