וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנכ"ל שהפך לפנים של משבר הקורונה עוזב, ומותיר אחריו משרד מפולג

12.5.2020 / 16:16

בכירים במשרד הבריאות וקולגות בירכו את בר סימן טוב עם פרישתו, אך גם מתחו ביקורת על תפקודו ופעולותיו במהלך המשבר ולפניו. "הוא אחד האנשים היותר מוכשרים במערכת הציבורית", אמר קודמו בתפקיד, בעוד בכיר במשרד האשים: "בקרוב כולנו נראה את החורבן שהביא על המערכת"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

בכירים במערכת הבריאות הגיבו באופן מעורב להודעתו של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, על פרישתו מהתפקיד - עליה הכריז מוקדם יותר מהיום. עם הכרזתו, בר סימן טוב מסיים חמש שנות כהונה בתפקיד. החודשים האחרונים שלו בתפקיד התמקדו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, והוא עצמו הפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם מאבק זה.

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, בירך על הצעד, אף כי ציין את המחלוקות בינו לבין המנכ"ל הפורש. "כל הכבוד להחלטתו של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לפרוש מתפקידו", אמר לוואלה! NEWS. "בתקופת הקורונה היינו ברי פלוגתא אמיתית וקשה, מבוצרים כל אחד בעמדתו הסותרת, אבל אני חייב לציין כי בתנאים שהיו בזמן אמיתי, עשה משה את הכל, כמי שאינו רופא, כדי למנוע אסון רפואי בסדר גודל כפי שסברו בסביבתו הרופאים בתפקידים הרלוונטיים. ימים יגידו אם היה צריך לנהוג כך או אחרת, אבל את זה נעשה כולנו בראייה לאחור".

"לא שכחתי לרגע את תמיכת משרד הבריאות ותמיכתו האישית בי ובהדסה בתקופות קשות מאוד לארגון ולי", הוסיף פרופ' רוטשטיין, "אני מאחל לכולנו יציאה מהירה מהמשבר הכלכלי העצום המאיים עלינו בהמשך למגיפת הקורונה. אני רוצה לאחל למשה בר סימן טוב הצלחה רבה בדרכו החדשה וביתר האזנה לסובבים אותו ולנו שנחזור במהרה לתפקוד תקין ולא בחוסר של מערכת הרפואה בכל הארץ".

גם גורם בכיר במשרד הבריאות בירך על פרישתו של בר סימן טוב, תוך ביקורת קשה על תפקודו. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר הגורם כי "אני כואב את מחיר ההרס של מטה משרד הבריאות והידרדרותה של המערכת. רבים לא יבינו זאת, אך בקרוב נזכה כולנו לראות את החורבן שהביא על המערכת". לדברי הגורם, "נקווה שההנהגה הבאה של המשרד תביא עמה ערכים חדשים של מנהיגות יושרה ומקצוענות לא מתפשרת לטובת הציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
המנכ"ל הראשון שהגיע מחוץ למשרד הבריאות. בר סימן טוב/פלאש 90, פלאש 90

מנגד, בכירים אחרים החמיאו לבר סימן טוב על תפקודו כמנכ"ל המשרד בתקופת הקורונה, כמו גם לפניה. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא וקודמו של בר סימן טוב בתפקיד, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אין לי ספק שמשה בר סימן טוב הוא אחד האנשים היותר מוכשרים במערכת הציבורית, ואני בטוח שהוא יצליח בתפקידו הבא". לדבריו, "מנכ"ל משרד הבריאות קצת שונה באופי שלו. עד משה כולם באו ממשרד הבריאות, ונשארו אחרי זה גם במשרד כגורמי מקצוע".

"זה אחד התפקידים השוחקים והקשים בשירות הציבורי", הוסיף. "אתה נושא על גבך יותר מתפקיד אחד. תפקיד אחד זה הרגולטור של מערכת הבריאות, אבל אתה אחראי על התפעול שלה גם במצב חירום. זה בא לידי ביטוי בתפקיד המאוד מרכזי שהיה למשה במהלך האירוע הנוכחי. חמש שנים של עבודה כמנכ"ל זה מאוד שוחק וקשה, במיוחד אחרי אירוע כמו תקופת הקורונה וזה לא מפתיע".

עוד בוואלה!

אחרי חמש שנים: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע על פרישתו

לכתבה המלאה

גם ד"ר בעז לב, ראש צוות טיפול במגיפות ונציב הקבילות במשרד הבריאות, החמיא לבר סימן טוב על התמודדותו עם המשבר. "זו תקופה משמעותית ואינטנסיבית מאוד שהוא שירת בחריצות ובתבונה. היו החלטות מאוד חשובות ואמיצות בדרך הזו בתקופת הקורונה בוודאי, לפני זה בכל הנושא של קידום בריאות והמזון הבריא כסוגיות חשובות, ולשאת תקופה ארוכה בנטל הזה זה דבר בכלל לא פשוט. היינו במצב של קבלת החלטות בתנאים קיצוניים, והמצב עכשיו הוא הרבה יותר טוב, ויש לו זכויות על זה".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בתדרוך על חולה קורונה ראשון בישראל, 27 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
"הרס והידרדרות של המערכת". בר סימן טוב וסדצקי/פלאש 90, אבשלום ששוני

מוקדם יותר היום הודיע בר סימן טוב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות יעקב ליצמן על רצונו לפרוש מתפקידו. במכתב ששיגר לשניים כתב כי "עם כינונה של הממשלה אבקש להודיע על פרישתי מתפקיד מנכ"ל המשרד. שירות מדינת ישראל היא הזכות הגדולה ביותר שיש. לאחר כמעט 20 שנים בשירות הציבורי, מתוכן חמש שנים כמנכ"ל משרד הבריאות, הגיעה העת להמשיך הלאה".

"אני גאה בשנותיי כמנכ"ל ובפרט בהתמודדות עם משבר הקורונה", הוסיף. "אני אשאר את הזמן הנדרש לצורך העברת מקל מסודרת ומאחל הצלחה לשר/ה ולמנכ"ל/ית הבאים".

רפורמות לצד ביקורות

בר סימן טוב נכנס לתפקידו בחודש יוני 2015, לאחר שמונה על ידי סגן שר הבריאות דאז ליצמן. לאחר כניסתו לתפקיד, עתרה ההסתדרות הרפואית בישראל לבג"ץ בטענה כי לא יכול לעמוד בראש המשרד מנכ"ל שאינו רופא, שכן לא היה תקדים לכך. בית המשפט אישר את המינוי וקבע שאינו מצדיק התערבות, אך סייג ואמר כי "נעשה בנידון ניסוי שיש בו חידוש - יש רק לקוות שהניסוי יצליח. האחריות המוטלת על כתפיו כבדה".

במהלך כהונתו בראש המשרד נהנה בר סימן טוב מתמיכה כמעט מוחלטת של ליצמן, ולמעשה הוא ניהל בפועל את המשרד וקידם בו תחומים רבים כראות עיניו. דוגמה ממשית לכך ניתן לראות במשבר הקורונה, במהלכו נכח בר סימן טוב בישיבות הממשלה וקבע את תוואי ההתנהלות של המשרד דה-פקטו, ובפורום מצומצם בלבד.

בין הנושאים אותם קידם במסגרת תפקידו היו הרפורמה השלישית בבריאות הנפש שנועדה להעביר את האחריות על התחום לקופות החולים ואת הרפורמה בטיפולי השיניים שהעניקה טיפולים בחינם עד גיל 18 עבור מבוטחי הקופות. כמו כן, בתחילת השנה הוציא לפועל את תכנית סימון המזונות המזיקים והבריאים. לצד זאת, התמודד עם מחאות מצד צוותים רפואיים שטענו נגד תנאי העסקתם, כאשר האחרונה שבהם מתרחשת בימים אלה - מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. בשנה שעבר אף טען בבית הדין לעבודה נגד עתירת הסתדרות האחיות.

פגישת הרמטכ"ל אביב כוכבי, ומנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב 29 במרץ 2020. דובר צה"ל
בר סימן טוב עם הרמטכ"ל אביב כוכבי/דובר צה"ל

בכירים רבים במשרד הבריאות ובמערכת הבריאות הגדירו את בר סימן טוב כאדם ריכוזי במיוחד. כך, לטענתם, הוא נהג לקבל החלטות מקצועיות רבות בתחום הבריאות בניגוד לעמדותיהם של אנשי המפתח בתחום - ולעתים תוך התעמרות בהם, לכאורה. גם את משבר הקורונה ניהל בר סימן טוב לאורך זמן רב כשהוא בראש המערכת, ומבלי לערב משרדי ממשלה אחרים בהחלטות. לצדו עמדה ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, לה נתן חופש מקצועי, אולם הוא הותיר בצד את המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, ואת ראש הצוות לטיפול במגיפות במשרד, ד"ר בעז לב, ששימש אף הוא כמנכ"ל המשרד בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully