וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מוכנים לעסקת חילופי אסירים עם ארה"ב ללא תנאים מוקדמים

10.5.2020 / 14:59

הממשלה אמרה כי וושינגטון טרם הגיבה להצעתה, אחרי שגורמים איראניים אמרו כי מתבשלת עסקה, ראשונה מסוגה מאז דצמבר. זאת על רקע החשש מהתפשטות הקורונה בבתי הכלא במדינות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

איראן אמרה היום (ראשון) כי היא מוכנה לעסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית ללא תנאים מוקדמים. דובר הממשלה אמר כי וושינגטון טרם הגיבה לכך. אם תצא לפועל עסקה כזו, יהיה זה שיתוף פעולה חריג בין שתי המדינות, שיחסיהן הפכו לעוינים עוד יותר תחת כהונתו של דונלד טראמפ. "נראה לנו שהאמריקנים יותר מוכנים מבעבר לסיום המצב הזה", אמר דובר הממשלה עלי רביעי, שצוטט על ידי אתר ממשלתי.

דובר הממשלה אמר כי טהראן לא סבורה שיש צורך במדינה שלישית שתתווך בין הצדדים לעסקה כזו. "עם זאת, אם הצד האמריקני יסכים, המחלקה האחראית לאינטרסים של איראן בוושינגטון תעדכן את ארצות הברית על עמדותינו לגבי הפרטים, כולל איך ומתי חילופי האסירים יתקיימו", הוסיף. בין שתי המדינות אין יחסים דיפלומטיים מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, ושוויץ אחראית לאינטרסים של ארצות הברית באיראן.

שתי המדינות קראו לשחרור אסירים בשל התפרצות נגיף הקורונה, ושרי החוץ שלהן הביעו תמיכה במהלך בחודשים האחרונים. איראן היא המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מהנגיף במזרח התיכון, בעוד שמספר מקרי המוות והנדבקים בארצות הברית הוא הגבוה ביותר בעולם. רביעי ציין כי איראן מודאגת ממצבם הבריאותי של אסיריה, וכי היא רואה בארצות הברית אחראית לשמירה עליהם בזמן המגיפה.

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, 9 באפריל 2020. AP
מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, 9 באפריל 2020/AP

שלושה גורמים איראניים אמרו בשבוע שעבר לרויטרס כי יש מגעים לעסקה שכזו. אחד מהאסירים שצפוי להיות כלול בעסקה שכזו הוא מייקל וויט, לשעבר בצי האמריקני, שנעצר באיראן ב-2018. הוא קיבל שחרור זמני באמצע חודש מרץ בשל מצבו הרפואי, אך עדיין נמצא באיראן. במקביל, בשבוע שעבר אמרו גורמים אמריקניים ואיראניים כי ארצות הברית עומדת לגרש את הפרופסור האיראני סירוס אסגרי, שזוכה מגניבת סודות מסחר, לאחר שיקבל אישור רפואי.

לא ברור כמה אזרחים אמריקנים מוחזקים באיראן, אך הם כוללים את באקר וסיאמק נמזי, אב ובן. כמה עשרות איראנים מוחזקים בבתי הכלא בארצות הברית, רובם בשל הפרות של הסנקציות. עסקה דומה בין המדינות הייתה בדצמבר, אז שחררה איראן את האזרח האמריקני שיו וואנג, שהוחזק במעצר במשך שלוש שנים באשמת ריגול, בעוד שארצות הברית שחררה את מסעוד סולימאני, שהואשם בהפרה של הסנקציות האמריקניות על איראן.

המתיחות בין האויבות הוותיקות החריפה בהתמדה מאז שטראמפ פרש מהסכם הגרעין לפני שנתיים והטיל מחדש סנקציות על איראן, שמצדה צמצמה את מחויבויותיה להסכם שנחתם ב-2015. שתיהן היו קרובות למלחמה אחרי חיסולו של הגנרל קאסם סוליאמני בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully