וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופות הושלכו לעומק 50 מטר: "עמק המוות" של דאעש בסוריה

ארגון משמר זכויות האדם חשף אתר ששימש את הארגון הקיצוני בעת שלטונו בצפון המדינה, אך גופות המשיכו להיזרק לשם גם אחרי שנהדף. "הפך למקום של אימה ושל סגירת חשבונות, יש להתייחס אליו כאל זירת פשע", קראו בארגון לחקירה מלאה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) השתמש בעמק בצפון-מזרח סוריה כדי להשליך את גופותיהם של אנשים שחטף או עצר - כך דיווח ארגון משמר זכויות האדם. תשומת הלב לאתר החלה אחרי שהתקבל סרטון מ-2014 שבו נראים חמושים משליכים גופות לערוץ אל-הותה, שעומקו 50 מטר. ארגון זכויות האדם מעריך שגופות המשיכו להיזרק לשם גם אחרי קריסת דאעש.

בארגון רוצים שהרשויות המקומיות יאבטחו את האתר, יפנו את השרידים וישמרו על ראיות על מנת שניתן יהיה להעמיד לדין את האחראים. יותר מ-20 קברים המוניים, עם אלפי גופות, נמצאו ברחבי סוריה בשטחים שהיו בשליטת דאעש. בהן היו פעילים, עובדים הומניטריים, עיתונאים ותושבים. בשיא עוצמתו, דאעש שלט על כשליש משטחיהן של סוריה ושל עיראק וכפה שלטון הלכה אסלאמי קיצוני על כשמונה מיליון בני אדם.

"זה הפך למקום של אימה ושל סגירת חשבונות", אמרה סרה קאילי, חוקרת בארגון, על ערוץ הנחל הנמצא במרחק של 85 ק"מ מצפון ל"בירת" המדינה האסלאמית א-רקה. לדבריה, חשיפת המתרחש באתר זה ובקברים המוניים אחרים בסוריה היא הכרחית על מנת לקבוע מה עלה בגורלם של אלפי הנעדרים ולהעמיד לדין את האחראים.

לוחמי דאעש משליכים גופה לעמק אל-הותה, סוריה, 2014. ארגון משמר זכויות האדם, אתר רשמי
לוחמי דאעש משליכים גופה לעמק אל-הותה, סוריה, 2014/אתר רשמי, ארגון משמר זכויות האדם

על פי הדוח, תושבים מקומיים תיארו כיצד לוחמי דאעש איימו להשליך אותם אל העמק. חלקם אמרו שהם ראו גופות לאורך קצה הערוץ, אך גם לאחר שדאעש נהדף מהאזור ב-2015 זה לא נפסק. חוקרים של ארגון משמר זכויות האדם הטיסו מל"ט בשמי העמק ב-2018, שתיעד שש גופות בקרקעית. על פי בחינת מצב הריקבון שלהן, הן הושלכו זמן רב אחרי שדאעש נסוג מהאזור.

מפות ותרשימים מהאזור מצביעים על כך שהעמק ככל הנראה עמוק יותר ממה שהמל"ט הצליח לראות, כך שייתכן שיש שרידי אדם נוספים מתחת לפני המים. בארגון אמרו שיש להתייחס לאזור כאל זירת פשע, לזהות את הנעדרים ולחקור את מותם. המקום נשלט כיום בידי מורדים הנתמכים בידי טורקיה, שכבשו אותו בשנה שעברה מידי הכוחות הכורדיים הנתמכים בידי ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully