וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשיים: עיתונאי סיני שדיווח מווהאן שוחרר מ"בידוד"

לי ז'הואה שידר בשידור חי את המרדף אחריו במוקד התפרצות הקורונה בחודש פברואר. אחרי שהוחזק בביתו למשך זמן ממושך, הוא הגיח מחדש. עיתונאים נוספים שסיקרו את המתרחש בעיר נעלמו אף הם

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

עיתונאי סיני שנעצר בווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה, שוחרר אחרי חודשיים שבהם נעלם. לי ז'הואה שידר את המרדף המשטרתי אחריו ב-26 בפברואר, ולא נראה מאז בציבור. ביום רביעי הוא פרסם סרטון שבו הוא אומר שהוא הוחזק שבועיים בבידוד ובהמשך הועבר לבידוד בעיר הולדתו. לדבריו, נאמר לו שהבידוד הכרחי משום שהוא היה ב"אזורים רגישים".

לי הוא עיתונאי עצמאי שהגיע לווהאן בפברואר, אחרי שעיתונאי אחר, צ'ן קיושי, נעלם. בסרטון הראשון שלו מווהאן הוא הסביר למה הוא הגיע לשם.

"לפני שנכנסתי לווהאן, חבר שעבד בתקשורת הממסדית בסין אמר לי שכל החדשות הרעות על המגיפה נאספו על ידי השלטון המרכזי. התקשורת המקומית יכולה רק לדווח על החדשות הטובות על החלמתם של המטופלים וכן הלאה. כמובן עדיין לא בטוח שזה נכון, כי זה רק מה ששמעתי מחבריי. סיפוריו כללו טענות לטיוח של מספר הנדבקים ולקיומה משריפה עמוסה, וצפו בהם מיליוני גולשים ברשתות הסיניות, ביוטיוב ובטוויטר..

בסרטון החדש סיפר לי, שהוא ככל הידוע בן 25, שבזמן שנסע במכונית, אנשים ברכב אחר אמרו לו לעצור. במקום לעצור, הוא האיץ, ואמר שהוא היה "מבולבל" ו"מפוחד". המרדף אחריו התנהל לאורך 30 ק"מ, וקטעים ממנו הועלו ליוטיוב תחת הכותרת "SOS". הוא הגיע למקום הלינה שלו והחל בשידור חי לפני שכמה אנשי ביטחון דפקו על דלת סמוכה. הוא כיבה את האור ושמר על שקט בזמן שהכוחות דפקו על דלתות אחרות, ובסופו של דבר על שלו.

הוא התעלם מהם, אך לאחר שלוש שעות הם דפקו שוב על דלת החדר שלו. אז, הוא פתח את הדלת ונלקח לתחנת משטרה, שם נלקחו ממנו טביעות אצבע ודגימות דם. הוא הועבר ל"חדר חקירות" ונאמר לו שהוא "חשוד בהפרת הסדר הציבורי", אך הובהר לו שהוא לא ייענש. עם זאת, לדבריו, מכיוון שהוא היה ב"אזורי מגיפה רגישים", היה עליו להיכנס להסגר.

לי ז'הואה, עיתונאי סיני שנעלם למשך חודשיים אחרי שדיווח מהעיר ווהאן. יוטיוב, אתר רשמי
טוען שזכה ליחס הולם. לי ז'הואה/אתר רשמי, יוטיוב

לי נלקח על ידי מפקד המשטרה למקום לינה בהסגר בווהאן, שם הוחרמו מכשיריו האלקטרוניים. הוא נשאר שם במשך שבועיים, ולדבריו הוא היה "בטוח" וניתן לו לצפות בחדשות בטלוויזיה. בהמשך, הסיעו אותו למרכז הסגר בעיר הולדתו למשך שבועיים נוספים, לפני שהתגורר אצל משפחתו.

"לאורך כל ההליך, המשטרה אכפה את החוק באופן מנומס, הבטיחה את זמן המנוחה והאוכל שלי. הם גם דאגו לי מאוד", אמר."אחרי שסיימתי את ההסגר הייתי עם משפחתי. עכשיו אני מתכנן להתפתח בשנה זו. אני אסיר תודה לכל האנשים שדאגו לי וחיפשו אחריי. הלוואי שכל האנשים הסובלים מהמגיפה יעברו אותה. אלוהים יברך את סין. הלוואי שהעולם יוכל להתאחד".

צ'ן צ'יושי עדיין נעדר, על פי חשבון טוויטר שמנוהל על ידי חבריו. איש לא יצר עמו קשר זה 75 יום. עיתונאי נוסף שדיווח מווהאן, פאנג בין, נעלם אף הוא מאז פברואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully