וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנייה: מוכנים למו"מ עקיף עם ישראל על עסקת חילופי שבויים

יפעת רוזנברג

17.4.2020 / 21:51

בנאום שנשא אמר ראש הלשכה המדינית בארגון כי הוא אופטימי בנוגע לקיומה של עסקת שבויים עם ישראל. "סוגיית האסירים אינה רק של חמאס, אלא של העם הפלסטיני", אמר וקרא לרשות הפלסטינית לנקוט אסטרטגיה מאוחדת בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, הביע הערב (שישי) אופטימיות בנוגע לעסקת חילופי שבויים עם ישראל. "גדודי אל-קסאם מחזיקים בארבעה שבויים ישראלים ואנחנו מוכנים למשא ומתן עקיף לקיום עסקת חילופים", אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה הערבי. "אם המנהיגים הישראלים רציניים לגבי הגעה להסכם - גם אנו מוכנים לכך, למען שחרור אסירינו".

הנייה הדגיש כי שחרור האסירים הפלסטינים זו המטרה העיקרית כרגע מצד הארגון, והוסיף כי "יהיה המחיר אשר יהיה". לדבריו, "אנחנו אופטימיים שנשיג את מה שאנחנו רוצים. חלק מהצדדים והמתווכים יצרו איתנו קשר וביקשו הבהרות, והצגנו את מה שעשוי להיות פתרון אמיתי".

הבכיר בארגון הטרור תקף את הרשות הפלסטינית ואמר כי עליה מוטלת האחריות בכל הנוגע לאסירים. "הם ביצעו פשע גדול מאד כשחתמו על הסכמי אוסלו מבלי לשחרר את כל האסירים הפלסטינים, כמחווה של רצון טוב", אמר. עם זאת, הוא הביע הערכה כלפי התנגדותה של הרשות הפלסטינית לעצור את המשכורות לאסירים, אך הדגיש כי "חלק מהם עדיין לא מקבלים משכורות עד לרגע זה".

דבריו של הנייה מגיעים על רקע יום האסיר הפלסטיני, שנערך מדי שנה ב-17 באפריל. על פי נתנונים שפורסמו לרגל יום זה, בישראל כלואים 180 ילדים פלסטינים, ו-41 נשים, מתוכן 17 אמהות.

מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בנאום על החלטת ארה"ב להכיר בירושלים כבירת ישראל, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
"המטרה שלנו היא שחרור האסירים, יהיה המחיר אשר יהיה". הנייה/רויטרס

בשבוע האחרון החליפה ישראל מסרים עם חמאס בנושא שבויים ונעדרים בסיוע מתווכים זרים - כך על פי דיווחים בתקשורת הערבית. זאת מתוך שאיפה לקדם עסקה להחלפת שבויים או מידע ממוקד של אזרחי ישראל שנמצאים בשבי חמאס, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, ושני חללי צה"ל המוחזקים על ידי הזרוע הצבאית של הארגון ברצועת עזה - הדר גולדין ואורון שאול.

לפי כלי תקשורת ערביים, חמאס דורש עבור כל פיסת מידע שתועבר לישראל שחרור של אסירים מבתי הכלא. בשנה שעברה - הופצה תעמולה מצד הנהגת חמאס שתהליך ההסדרה כולל את שחרורם של אסירים בכירים מבתי הכלא. כחלק מעסקה עם ישראל בהגעה לשקט ארוך טווח.

באופן רשמי, חמאס הכחיש עד כה כל עסקה הכוללת את שחרור הישראלים בתמורה לשחרור אסירים קטינים, נשים ומבוגרים. עם זאת, העיתון אל-אחבאר פרסם כי הארגון קיבל פניות ממתווך גרמני שהיה מעורב בעסקת שליט. הארגון הביע נכונות ליישם את השלב הראשון בעסקה, הכולל 250 שמות של אסירים קטינים נשים ומבוגרים בתמורה למידע על גורל ארבעת הישראלים, ולפי הפרסום, הכנרת הרשימה הסתיימה והועברה להנהגת חמאס.

"מה שמציעים המתווכים הוא לדבר על גורל החיילים ולהביא עדויות על מצבם, תוך הקפדה על כך שלא יהיו דיבורים על השלמת שלב מתקדם בעסקה לפני שמסיימים את עניינם של 55 האסירים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש", אמרו לעיתון גורמים המעורים בפרטים. לפי הפרסומים בנושא, את המגעים מרכזים מטעם ישראל מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום בנוסף לראש המוסד יוסי כהן, ששניהם כפופים ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
החללים שמוחזקים בשבי חמאס. הדר גולדין ואורון שאול/באדיבות המשפחה

בתוך כך, בשבוע שעבר אמר גורם בכיר בצה"ל כי הזירה הדחופה ביותר מבחינת מערכת הביטחון בהקשרי קורונה היא רצועת עזה. "המספרים (של החולים בקורונה - א"ב) לא משנים. אני מתייחס לפוטנציאל שתהיה שם התפרצות משמעותית. זה יכול להביא לשינוי גישה - מחולים שיגיעו לגדר, דרך אתגור של סוררים, ועד אולי שינוי גישת חמאס (כלפי ישראל - א"ב)".

הגורם הגיב גם לריאיון המקיף שנתן יחיא סינואר בשבוע שעבר, בו התייחס לענייני הקורונה אך גם לישראל, ואמר כי הוא משקף גם את מרחב הפרגמטיות של מנהיג חמאס. "הוא לא מתון, אבל הוא נכון לפשרות ודיאלוג מעניין שנכון לנסות ולמצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully