וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב חושדת שסין עורכת בחשאי ניסויים גרעיניים

16.4.2020 / 10:31

בדוח של מחלקת המדינה נכתב כי הפעילות של בייג'ינג באתר גרעיני מעלה את החששות שהיא מבצעת ניסויים תת-קרקעיים, בניגוד להתחייבויותיה. בסין מכחישים את הטענות, שעשויות להחריף את המתיחות בין המעצמות. בביג'ינג מכחישים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארצות הברית חושדת שסין מבצעת בחשאי ניסויים תת-קרקעיים בנשק גרעיני בעל עצימות נמוכה, למרות הבטחתה כי היא מקיימת אמנה בינלאומית האוסרת על כך - כך עולה מדוח של מחלקת המדינה, שפורסם אתמול על רקע המתיחות בין שתי המעצמות סביב מגיפת הקורונה. הממצאים עשויים להחריף אותה, אף שבבייג'ינג הכחישו זאת היום (חמישי) ואמרו כי הם מחויבים לאמנות הבינלאומיות.

על פי הדוח, החששות של ארצות הברית מהאפשרות שבייג'ינג מפרה את תקנת "תפוקת אפס" עבור ניסויים גרעיניים התחזקו בשל הפעילות באתר הניסויים לופ נור במהלך השנה שעברה. התקנה מתייחסת לניסוי גרעיני שבו אין פיצוץ של תגובת שרשרת מהסוג שנוצר בעת פיצוץ ראש קרב גרעיני.

"ההכנות האפשריות של סין להפעיל את האתר לופ נו לאורך השנה, השימוש שלה בתאי הכלה לפיצוץ, חפירות נרחבות בלופ נור והיעדר שקיפות על פעילותה הגרעינית מעלים את החששות לגבי היצמדותה לתקנות", נכתב בדוח, שלא כלל מידע על ניסוי שכזה.

בין היתר, סין מונעת העברת מידע מחיישנים הקשורים למרכז פיקוח המופעל על ידי סוכנות בינלאומית לצורך אישוש הציות לאמנה האוסרת ניסויים גרעיניים, פרט לכאלו שנועדו להבטיח את בטיחותם של כלי הנשק הגרעיניים.

דוברת מטעם הסוכנות אמרה לוול סטריט ג'ורנל, שדיווח לראשונה על דוח מחלקת המדינה, שלא היו שיבושים בהעברת המידע מהחיישנים בסין מאז סוף אוגוסט, אחרי תקופה של שיבושים שהחלה ב-2018. גורם אמריקני בכיר אמר כי החשש מהפעילות הגרעינית של סין חיזק את עמדתו של הנשיא דונלד טראמפ על צירופה של סין לשיחות עם ארצות הברית ועם רוסיה על אמנת נשק במקום New START שנחתמה ב-2010 בין וושינגטון למוסקבה. תוקפה יפוג בפברואר הקרוב.

טיל על-קולי מדגם DF-17 שהוצג במצעד צבאי לציון 70 שנה להקמת המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג, סין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
לסין כ-300 ראשי קרב גרעיניים. טילים בליסטיים במצעד בבייג'ינג, בשנה שעברה/רויטרס

האמנה מגבילה את שתי המדינות לפריסה של לא יותר מ-1,550 ראשי קרב גרעיניים, המספר הנמוך ביותר בעשורים האחרונים, והיא מגבילה את מספר הצוללות והמפציצים שיכולים לשאת אותם.

"הקצב והדרך שבה ממשלת סין משדרגת את הארסנל שלה הן מדאיגות, מערערות את היציבות וממחישות מדוע סין צריכה להיות חלק ממסגרת העבודה העולמית לבקרת נשק", אמר הגורם הבכיר, שדיבר בעילום שם.

סין, שלה לפי ההערכות כ-300 פצצות גרעין, דוחה את ההצעה של טראמפ וטוענת כי הארסנל שלה הוא הגנתי בלבד ולא מציב שום איום. רוסיה, צרפת ובריטניה - שלוש מחמש המעצמות הגרעין המוכרות בעולם - חתמו על האמנה האוסרת ניסויים גרעינים, שלה חסרות עוד 44 אשרורים כדי שתהפוך לחוק בינלאומי. סין וארצות הברית הן שתיים משמונה המדינות שחתמו על ההסכם ולא אשררו אותו. עם זאת, סין הכריזה שהיא נצמדת לתנאי האמנה, בזמן שארצות הברית עצרה באופן חד-צדדי את הניסויים ב-1992.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully