וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין בידוד, בדיקות קורונה הלכו לאיבוד: מחדל בית האבות ביבנאל

11 מדיירי בית האבות "יוקרה" איבדו את חייהם, שבועיים בלבד לאחר התפרצות הנגיף. העובדים מותחים ביקורת על ההנחיות המעורפלות שקיבלו והתשובות לבדיקות שטרם הגיעו, בעוד המשפחות חוששות ליקיריהן: "כל יום שעובר יכול לסכן חיים". בית האבות: "ננקטו כל הצעדים האפשריים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי -פוקס

לצד מוסדות דיור מוגן נוספים ברחבי הארץ, גם בית האבות "יוקרה" שביבנאל נפגע באופן קשה במשבר הקורונה: 11 מדייריו מתו כתוצאה מהמגיפה, 42 דיירים ו-21 אנשי צוות נדבקו בנגיף, ו-28 קשישים הועברו ממנו לאור התפרצות המחלה. כל זאת שבועיים בלבד לאחר אבחון החולים הראשונים במוסד. כעת, יש מי שמטיחים ביקורת במוסד באשר לאופן התנהלותו במגיפה.

בית האבות יבנאל. ויקיפדיה, אתר רשמי
11 דיירים איבדו את חייהם לאחר שנדבקו בקורונה. בית האבות יוקרה/אתר רשמי, ויקיפדיה

30 עובדים במוסד מגיעים אליו מהיישוב דבוריה, בו מתגוררים כיום כ-10,040 תושבים. ראש המועצה, זוהיר יוספיה, אמר כי על פי הנתונים שבידיו עשרה עובדים במוסד המתגוררים ביישוב חלו בקורונה. לטענתו, "העובדים נחשפו לחולי קורונה והסתובבו בקרבתם, אבל ההנחיות שקיבלו היו לקיים מעין 'חצי בידוד', כלומר, הם נחשפו לבני משפחה ואנשים שפגשו בדרך מבית האבות הביתה, תחנות דלק, לדוגמה". ביישוב יש כעת 26 חולים.

יוספיה טען גם כי גילה שלעובדים שביקשו להישאר בבית לאור המצב נאמר כי יפוטרו מעבודתם. "מרגע שהדבר נודע לי, ב-1 באפריל, התחלתי לפעול ודרשתי שתושבי דבוריה שעובדים בבית האבות לא ילכו לשם יותר ושהם ומשפחותיהם יבדקו". בדבוריה הייתה חשיפה לקורונה גם בסופרמרקט גדול שפועל בישוב: בשבוע שעבר הוציא יוספיה צו סגירה זמני לסופרמרקט הפועל בדבוריה, על פי הנחיית משרד הבריאות, לאחר שאחת העובדות במקום חלתה ונחשפה לרוב עובדי העסק וכן ללקוחות רבים. בינתיים הסופרמרקט חזר לעבוד ולמלא את כל התנאים הנדרשים.

דבוריה. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
24 חולים מתוך עשרת אלפים תושבים. דבוריה/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

יוספיה יצא נגד מדיניות משרד הבריאות שמודיעה לעסקים, דוגמת הסופרמרקט או בית האבות, על חולים מקרב העובדים, אך לא מעדכן את הרשות המקומית. "לעסק פרטי אין אינטרס ליידע את הסביבה, ולפעמים הוא יגיד רק חצי אמת", הסביר. "למה אני כראש מועצה לא עודכנתי על המקרים? הייתי פועל מיד. זמן יקר עבר מרגע שאנשים נחשפו וחלו ועד שאני כראש רשות ידעתי על כך".

ביישוב השכן, שיבלי, 20 מהתושבים עובדים בבית האבות ביבנאל. במועצה המקומית שיבלי-אום אל-גנם אמרו כי עשרה בני אדם נדבקו בנגיף, שמונה מתוכם הם עובדי בית האבות ושני הנוספים הם ממשפחות החולים.

ללא בדיקות, הדיירים הועברו מבית האבות

אחרי הבדיקות שנעשו במוסד לפני שבועיים והעלו כי יש בו חולים רבים, הועברו מבית האבות כלל הדיירים המאומתים לקורונה וכן 30 דיירים מהמחלקה הסיעודית, עוד בטרם נבדקו. מדובר במחלקה שדורשת טיפול צמוד, ולא נותרו די עובדים שיטפלו בחולים הסיעודיים. במחלקות בהן התגלו חולים נערך חיטוי, לקראת מבצע חיטוי כולל בבית האבות כולו.

אחת הדיירות שפונו מהמוסד הייתה כרמלה ספונוב, בת 87 מיבנאל. ספונוב, כמו כמה דיירים נוספים, פונתה לבית האבות "דורות" בנתניה, שם הוכנה מחלקה מיוחדת לחולי קורונה, ומתה בערב חג הפסח. בנה, יאיר, דווקא שפע מחמאות למוסד ולאנשי הצוות. "מתחילת משבר הקורונה הרגשנו כי בית האבות מתנהל כמו שצריך. הודיעו למשפחות שאי אפשר לבוא ולבקר את ההורים. אני ושני אחיי ביקרנו את אימא מדי יום, אבל הבנו את ההחלטה הזאת שנועדה לשמור על ההורים של כולם. מדי יום הצוות אפשר לנו לדבר עם אימא בשיחת טלפון מצולמת והתחושה שלנו הייתה שבית האבות עושה הכול כדי להגן על ההורים".

בית האבות יבנאל. ויקיפדיה, אתר רשמי
לא נותרו די עובדים שיטפלו בחולים הסיעודיים/אתר רשמי, ויקיפדיה

ספונוב לא חושב שיש אשמים במצב אליו הגיע בית האבות. לדבריו, "כנראה שאין אפשרות לשמירה הרמטית. בכל זאת, יש אנשים שהלכו ובאו". הוא ציין כי "ברגע שהתגלה החולה הראשון עדכנו אותנו והייתה תחושה שהכול גלוי ושלא מנסים להסתיר מאיתנו דברים", אך הוסיף כי "ייתכן וברמה הלאומית לא התנהלה תכנית סדורה לתחום בית האבות. אולי כל הנושא הזה לא נוהל כמו שצריך על ידי גוף אחד".

עם זאת, למשפחת ספונוב יש ביקורת על התנהלות הדברים אחרי שנודע להם על מות אמם; במשך שעות ארוכות לא ידעו להיכן נלקחה הגופה. רק אחרי כעשר שעות הצליחו לקבל מידע כי הגופה נלקחה מנתניה לטהרה בבית העלמין בחולון. "כולם ניסו לעזור לנו, חברת האמבולנסים, חברא קדישא ובית האבות דורות, אבל היה ברור שאין תיאום ואין גוף אחד שמנהל את הדברים", אמר הבן, יאיר. רק אחרי מסכת ארוכה של בירורים ותיאומים הגיעה גופת האם לקבורה ביבנאל, זמן קצר לפני כניסת השבת.

הקשישים נבדקו, אך עקבות הבדיקות נעלמו

הבידוד החלקי אינו המחדל היחיד בבית האבות ביבנאל. בעקבות התפרצות הנגיף, 28 דיירים הועברו לבית אבות בחדרה. ביום שלישי שעבר נלקחו מאותם קשישים ומהעובדים החדשים במוסד בחדרה בדיקות קורונה, אך מאז נעלמו עקבותיהן ותשובות - אין. משרד הבריאות מסר בתגובה כי "הבדיקות מבתי אבות קיבלו תעדוף גם במעבדות. יהיה פענוח בהקדם".

העובדים זועמים על ההפקרות וחוששים ממגע עם חשודים כנשאים, בעוד בני המשפחה מודאגים לשלומם של הדיירים. "אני מחכה כמו כולם, גם לי ולכל הצוות לקחו בדיקות ועדיין אין תשובות", סיפרה אחת העובדות במוסד בחדרה. "כל הזמן אומרים לנו במשרד הבריאות לחכות, מבררים ותכף יהיו תשובות. אולי זה נשמע למישהו נורמלי לתת למישהו שיושב בבידוד לחכות יותר מחמישה ימים לתשובות, אבל פה מדובר באנשים שנחשפו להתפרצות. אנחנו צריכים לדעת מי חיובי ומי שלילי כדי להחליט את מי משאירים פה ואת מי מוציאים למקומות יעודיים".

העובדת הזהירה כי ההדבקה עלולה להימשך על אף השימוש באמצעי המיגון. לדבריה, "יש פה 28 מבוגרים שמחכים לתשובות ואנחנו מטפלים בהם. לדעתנו במשרד הבריאות לא יודעים מה קורה עם הבדיקות האלו".

נהידה לויט עם הנכד שלה ואדים בבית האבות יוקרה ביבניאל לפני פרוץ הקורונה. באדיבות המשפחה
"משאירים משפחות חסרות אונים". נהדיה לויט ונכדה ואדים/באדיבות המשפחה

גם ואדים דולגין מאור עקיבא, נכדה של נהידה לויט בת ה-91, דיירת בית האבות "יוקרה" שהועברה לחדרה, מודאג וזועם. דולגין סיפר כי "סבתא שלי דיירת כבר שנים בבית האבות יוקרה ביבנאל. במוצאי שבת לפני שבוע קיבלנו טלפון מהעובדת הסוציאלית שנמצאו חולי קורונה בבית האבות. במחלקה שלה במקרה לא היה חולה, ולכן העבירו אותם לבית אבות אחר שלכאורה נקי מקורונה. ביום שני שעבר, ב-7 לחודש נלקחו מהם בדיקות, ואמרו לנו שתוך 24 גג 48 שעות יהיו תוצאות. התקשרנו והתקשרנו, ואז אמרנו טוב, כנראה שבגלל החג, זה מתעכב. היום קיבלנו תשובה שהתשובות עדיין לא הגיעו והם מחכים למד"א כדי לקחת מהם שוב בדיקות. אני כבר לא יודע מה לחשוב, ככל הנראה הבדיקות הראשונות הלכו לאיבוד, עכשיו צריך לקחת שוב פעם בדיקות מחדש. זה פשוט בדיחה".

נכדה של הדיירת חושש לאור כמות הקורבנות ההולכת וגדלה של דיירי בית האבות ביבנאל. "הם מעבירים מחלקה שלמה ולא מצליחים לעשות בדיקות כמו שצריך. אני פשוט המום. במצב של המדינה היום, ואחרי מה שקרה בבית האבות משען בבאר שבע, כל המשאבים צריכים להיות מופנים לבתי האבות כדי שזה לא יתפשט", אמר.

דולגין קרא למדינה להעלות את הטיפול בבתי האבות לראש סדר העדיפויות. "זה גיל הזהב, אנשים חשופים, מניין מתים הוא בעיקר בקרב גילאי ה-80", הבהיר ומתח ביקורת על ההתנהלות הנוכחית. "אני לא מבין איך עדיין אין תוצאות, ולא רק שאין תוצאות - כל פעם משרד הבריאות ממציא תירוצים למה אין תשובות. אין סדר, אין לו"ז, הכול באוויר. משאירים משפחות חסרות אונים ללא תשובות, בסוף מאבדים בדיקות. למה מבזבזים את הזמן שלנו? הוא יקר. כל יום שעובר יכול לסכן חיים".

"מקור ההדבקה חיצוני, פעלנו בתיאום עם משרד הבריאות"

הנהלת בית האבות יוקרה מסרה בתגובה כי "דיירי בית האבות הינם סיעודיים ותשושי נפש, שאין ביכולתם לצאת מבית האבות, ולכן ברור שמקור ההדבקה הוא חיצוני, ולא יכול להגיע מבית האבות. לפיכך, טענתו של ראש מועצת דבוריה כאילו בית האבות הוא מקור ההדבקה של תושביו הינה מופרכת מיסודה".

"הנהלת בית האבות נקטה בכל הצעדים האפשריים על מנת לבודד את בית האבות ולשמור על בריאותם של דיירנו, ודלתות בית האבות נסגרו למבקרים עוד בטרם יצאה על כך הנחייה ממשרד הבריאות", מסרה ההנהלה. "מהעת שהתברר לנו כי התגלה מקרה קורונה בבית האבות, פעלנו בתיאום עם משרד הבריאות על מנת לבדוק את דיירי ועובדי בית האבות".

"על פי הנחיות משרד הבריאות עובדים שנמצאו שליליים לקורונה יכולים להגיע לעבודה במוסדות רפואיים (כדוגמת המוסד שלנו) כל עוד הם שומרים על מיגון מתאים. אנו פועלים לפי הנחיות אלו. צר לנו על כי ראש מועצת דבוריה מנע מעובדינו להגיע לבית האבות ולטפל טיפול מציל חיים בדיירינו, שהם חסרי ישע. על אף פעולותיו של ראש מועצת דבוריה, צוות בית האבות שמר על הרצף הטיפולי בדיירים, ועל היחס החם והאוהב שדיירינו הורגלו אליו".

(עדכון ראשון: 21:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully