וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חסר תקדים, ארה"ב הגדירה קבוצה לאומנית רוסית ארגון טרור

7.4.2020 / 11:14

בוושינגטון אמרו כי לתנועה הרוסית האימפריאלית, שלפי דיווחים נלחמה לצד הבדלנים במזרח אוקראינה, יש "דם של חפים מפשע על הידיים". זאת הפעם הראשונה שארגון התומך בעליונות הגזע הלבן נכנס לרשימת הטרור בארה"ב, על רקע עלייה באלימות של מצד גורמים כאלו בארה"ב ובעולם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית הגדירה אתמול (שני) את "התנועה האימפריאלית הרוסית" האולטרה-לאומנית ארגון טרור. מחלקת המדינה אמרה כי זה צעד ראשון מסוגו נגד ארגון התומך בעליונות הגזע הלבן. עד עתה, ההגדרה הייתה שמורה לארגוני טרור אסלאמיים, או, במקרה חריג אחר, למשמרות המהפכה של איראן, שהם הגוף הצבאי הראשון בעולם שעליו הטילה וושינגטון סנקציות.

"זה חסר תקדים", אמר אתמול ניית'ן סיילס, מתאם הפעולות ללוחמה בטרור של ארצות הברית. בשיחת וידאו עם כתבים, אמר סיילס כי התנועה ממשיכה לאמן פעילים ניאו-נאצים ותומכי עליונות הגזע הלבן באירופה. "אנחנו יודעים שהם גייסו אנשים ממדינות אחרות באירופה והם ממשיכים לעשות זאת".

במסגרת הגדרתה כארגון טרור, לתנועה לא תהיה גישה למערכת הפיננסית בארצות הברית וכל נכסיה, אם יש כאלו, יוקפאו. סיילס אמר כי לא מדובר במהלך סמלי בלבד, משום שיש להם השפעה "משתקת" משמעותית על יכולותיהם של ארגונים כאלו להעביר כספים ברחבי העולם. הנשיא דונלד טראמפ הותקף על ידי מבקריו על כך שהוא ממעיט בסכנת הלאומנים הלבנים, אחרי סדרת פיגועים שלהם נגד מוסלמים, יהודים ומיעוטים אחרים בארצות הברית ובעולם בשנים האחרונות.

בדוח השנתי האחרון של מחלקת המדינה על טרור נכתב כי פעולות טרור על רקע אתני וגזעני גברו משמעותית ב-2018, הן בארצות הברית והן ברחבי העולם. חברי התנועה הלאומנית-אורתודוכסית תומכים בהחזרת המונרכיה הרוסית ובקידום האינטרסים של רוסים, אוקראינים ובלארוסים אתניים.

לאומנים אוחזים בדגלי הקיסר הרוסי במוסקבה  במהלך הפנגת האופוזיציה לאחר היבחרו של ולדימיר פוטין לנשיאות 10 במרץ 2012. AP
פעילים לאומנים אוחזים בדגל האימפריה הרוסית בהפגנה במוסקבה, 2012/AP

סיילס אמר כי לתנועה יש "דם של חפים מפשע על הידיים" והזכיר מתקפות של שני חבריה בעיר גטנבורג השבדית בסוף 2016 וב-2017 נגד מקלט לפליטים ובית כנסת. לדבריו, התוקפים קיבלו הכשרה פרה-צבאית ברוסיה. השניים נעצרו והורשעו בשבדיה, שקבעה כי התנועה גרמה להקצנתם וסיפקה להם את האימונים שאפשרו את המתקפה. הוא סירב לומר אם רוסיה עודכנה במהלך או אם וושינגטון סבורה שהיא קשורה לקבוצה.

"אנחנו קוראים לרוסיה לעמוד בהתחייבויותיה למאבק בטרור", מסר.

סיילס ציין כי מחלקת המדינה מכירה את הדיווחים על כך שחברי התנועה נלחמו במזרח אוקראינה לצד הבדלנים הפרו-רוסים, אך לא הרחיב מעבר לחזרתו על העמדה ולפיה ארצות הברית תומכת בריבונותה של אוקראינה ובשלמותה הטריטוריאלית. מחלקת המדינה הטילה סנקציות אישיות על שלושה ממנהיגי הקבוצה, שבסיסה בעיר סנט פטרסבורג.

בניו יורק טיימס דווח כי לפי ההערכות, התנועה לא מופעלת על ידי הקרמלין, אך הנשיא ולדימיר פוטין "מפגין סובלנות" ביחס לפעולותיה. הקבוצה תמכה במוסקבה אחרי שסיפחה את חצי האי קרים ב-2014 באמצעות גיוס לוחמים לסכסוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully