וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם היישוב שלכם ברשימה? אלו הערים עם הסיכון הגבוה ביותר להתפרצות קורונה

1.4.2020 / 17:02

חוקרים במכון ויצמן אספו מידע מחצי מיליון ישראלים באופן יומיומי, וטוענים כי על בסיסם ניתן לזהות מראש מוקדים פוטנציאליים להתפרצות המגיפה. בראש הרשימה - קריית שמונה, בית שמש ובת ים. לפי צוות החוקרים, הפרויקט כבר זיהה התפרצות: "המדד - כלי למקבלי ההחלטות"

אחרי האכיפה וההסברה: תושבי בני ברק משתתפים בהלוויה דרך החלונות/צילום: מחאות החרדים הקיצונים, דוברות המשטרה, עריכה: ניר חן

קריית שמונה, בית שמש, בת ים, באר שבע ולוד הן מוקדי ההתפרצות הבאים של הקורונה - כך על פי מפת הסימפטומים של מכון ויצמן. עוד לפי תוצאות מדד הסימפטומים, שמתבסס על שאלון עליו ענו באופן יומיומי כחצי מיליון אזרחים, גם היישובים יקנעם עילית, אשקלון, פתח תקווה וקריית ים מחזיקים בפוטנציאל התפשטות גדול. מכון ויצמן ממשיך להפעיל את השאלון שלו - יחד עם הסדנא לידע ציבורי - ובמקביל לזה של משרד הבריאות, שמופעל על ידי חברה פרטית על בסיס היוזמה המקורית של המכון, שפועלת זה כמה שבועות.

במסגרת השאלון עונים המשיבים על מגדרם, גילם ומקום מגוריהם. כמו כן, הם מתבקשים לענות אם הם סובלים מסוכרת, לחץ דם, מחלות לב, כלי דם או שבץ, מחלת ריאות כרונית, סרטן, אי ספיקת כליות או דיכוי חיסוני. בנוסף הם נשאלים אם הם מעשנים ואם הם שוהים בבידוד. לבסוף, נבדק אם הם סובלים מאחד הסימפטומים המתבטאים גם בעקבות הידבקות בקורונה - שיעולים, כאב גרון, קוצר נשימה, כאבים, שלשול, בחילה או הקאות, צמרמורת, בלבול, עייפות או חולשה ואיבוד חוש טעם וריח - ואם הם מדדו את חום גופם.

הערים עם מספר המשיבים הגדול ביותר לשאלון המכון הן תל אביב, ירושלים, חיפה, רמת גן, ראשון לציון, רחובות ופתח תקווה. במכון הדגישו כי "הנתונים מייצגים את דיווחי התסמינים בלבד. הנתונים אינם מייצגים את מדד הסיכון לתחלואה בנגיף הקורונה (קוביד-19) או את מצב התחלואה עצמו. כמו כן, על אף שהתסמינים המוצגים נמצאו נפוצים אצל חולים בנגיף הקורונה, הם אינם ספציפיים למחלה זו בלבד ויכולים להיות קשורים למחלות נוספות".

שליח בתל אביב, 25 במרץ 2020. ראובן קסטרו
היכן תהיה ההתפרצות הבאה של המגיפה?/ראובן קסטרו

"אנחנו רואים ממוצע משוקלל של השבוע האחרון על פי הסימפטומים עליהם אנשים דיווחו", הסביר חגי רוסמן, דוקטורנט במכון ויצמן למדע ומצוות העובדים על הפרויקט. "אנחנו מקווים שזה מדד למצב קליני. אם לוקחים בחשבון את כל הנתונים, אנחנו מקבלים מדד סיכון של התסמינים באותה העיר. הדבר הזה יכול להעיד על התחלה של תחלואה, וזה אמור לשמש כלי למקבלי ההחלטות על הרחבת הבדיקות בקהילה - ובהמשך אפילו כלי להקלה ופתיחת אזורים. את כל המידע אנחנו שולחים למשרד הבריאות".

עוד בוואלה!

בתוך יום: זינוק של עשרות אחוזים במספר הנדבקים בבני ברק וירושלים

לכתבה המלאה
רחובות בני ברק שוממים בצל הנחיות משרד הבריאות 1 באפריל 2020. ראובן קסטרו
רחובות בני ברק שוממים, היום/ראובן קסטרו

לדברי רוסמן, עד כה נרשמו כמה הצלחות בפרויקט - שהצליח לחזות התפרצות בכמה מקומות ברחבי הארץ. "היו כמה אזורים שראינו ברמת התסמינים כמות גבוהה - בירושלים, בבית האבות משען בבאר שבע, עכשיו ראינו את בת ים, שגם שם התגלתה התפרצות. ראינו מקומות שלאחר מכן התגלו שם בדיעבד חולים מאומתים".

במפה המוצגת באתר המכון ניתן לראות את מדינת ישראל מחולקת לאזורים שונים - על פי ערים או שכונות. כל אזור צבוע על פי כמות התסמינים אשר דווחה בו. במידה ותסמין מסוים דווח בכמות גבוהה באזור מסוים, צבעו יהיה בגוון סגול. לעומת זאת, תסמין אשר דווח ברמה מועטה באזור מסוים יצבע בגוון ירוק. הנתונים יופיעו רק בערים בהן יש מעל 50 שכונות, בהן נאספו לפחות 50 דיווחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully