וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסרו לי שאני לא זכאית לדמי אבטלה. אין לי כלום, ממה אני אמורה להתקיים?"

1.4.2020 / 21:00

שרה אשכנזי, אלמנה שמפרנסת גם את בנה, התפטרה מעבודתה ופתחה עסק ללימוד נהיגה, חודש לפני המשבר. הביטוח הלאומי הודיע שאינה זכאית למענק לעצמאים או לדמי אבטלה, וכעת היא נותרה ללא סיוע: "נופלת בין הכיסאות". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעו מהמשבר הכלכלי

צילום: ניב אהרונסון ורוני כנפו עריכה: ניר חן

(בווידאו: מאות עצמאים מפגינים מול הכנסת במחאה על המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה)

שם

שרה אשכנזי, בת 52. אלמנה ואמא ליהונתן בן ה-17.

מקום מגורים

פתח תקווה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מקום עבודה

מורה לנהיגה.

שבוע לפני פרוץ משבר הקורונה פתחה שרה אשכנזי את העסק החדש שלה בתור מורה לנהיגה. היא רכשה רכב חדש ולקחה הלוואות כדי לפרסם את שירותיה, וקיבלה 17 תלמידים חדשים לטובת פתיחת העסק. אלא ששבוע לאחר מכן, קיבלה הודעה ממשרד הבריאות וארגון המורים הארצי לנהיגה כי עליה להפסיק את עבודתה בשל ההנחיות החדשות.

בסוף פברואר היא הגישה את התפטרותה לחברת טלדור, שם שימשה כבוחנת נהיגה. אך כשהגישה את הבקשה לקבלת דמי אבטלה בביטוח הלאומי - נמסר לה שהיא לא זכאית. זאת, מאחר שהיא זאת שהתפטרה מעבודתה. כעת מנסה שרה, יחד עם בנה, להתמודד עם המצב החדש שבו היא אינה יכולה להתפרנס. במקביל, עליה להתמודד גם עם ההלוואות שלקחה ולפרנס את בנה.

שרה אשכנזי. באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים
"אני פשוט נופלת בין הכיסאות". שרה אשכנזי/באדיבות המצולמים, באדיבות המצולמים

איך נראה היום שלך בבית?

שרה: "אנחנו קמים בבוקר, משתדלים לעשות הליכה ליד הבית, ומנסים להתרגל למצב החדש. משנת 2017 עד סוף 2019 למדתי להיות מורה לנהיגה, ובזמן הזה גם עשיתי קורס בוחנים. בשנה האחרונה, ממרץ 2019 ועד מרץ 2020, עבדתי כבוחנת נהיגה בטלדור, ובסוף פברואר סיימתי את לימודיי. רציתי לעבוד כעצמאית, לקחתי הלוואות כדי לקנות רכב והתפטרתי מטלדור, הקמתי את העסק שלי, מורה לנהיגה, שזה היה חלום חיי".

"ב-8 במרץ התחלתי לעבוד כעצמאית, פרסמתי את העסק והגיעו אליי 17 תלמידים. עבדתי שבוע וחצי בדיוק, כשב-16 במרץ קיבלתי את ההנחיות ממשרד הבריאות וארגון המורים הארצי לנהיגה, לפיהם עליי להפסיק את עבודתי, כיוון שצריך לשמור על מרחק של שני מטרים בעקבות נגיף הקורונה".

שרה הודיעה לכל התלמידים שלה על הפסקת הלימודים, ומאז היא בבית מובטלת. "הגשתי את כל הניירת לביטוח לאומי. מכיוון שיש לי 12 תלושי שכר ממקום עבודתי בטלדור, הבנתי שאני זכאית לדמי אבטלה. ביום חמישי האחרון קיבלתי מסרון מהביטוח הלאומי שאני לא זכאית לדמי אבטלה, כיוון שאני זו התפטרתי ממקום עבודתי, ועליי להמתין שלושה חודשים. 90 יום. זה פשוט מגוחך".

בקשתה של שרה אשכנזי לדמי אבטלה. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
"אינך זכאית לדמי אבטלה". המסרון שנשלח לשרה מהביטוח הלאומי/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

שרה: "עוד שלושה חודשים משבר הקורונה יחלוף ואחזור לעבודה שלי, התלמידים שלי מחכים לי. אבל כרגע אני זקוקה לדמי אבטלה. עכשיו כשאני בבית, אני צריכה לקיים את משק הבית שלי, ולהחזיר הלוואות שלקחתי על הרכב. אני זקוקה עכשיו לדמי האבטלה, אני חיה מקצבת שארים של 3,900, וזהו. אין לי הכנסה נוספת, אין לי פנסיית שארים ממקום העבודה של בעלי, אין לי כלום".

"יש לי ילד לפרנס, יש לי הרבה הלוואות שלקחתי, ובעיקר ההלוואות הגדולות שלקחתי לקניית רכב, ההקמה של העסק, הפרסום. בהקמה של עסק יש תמיד הוצאות, ובמקביל יש לי עוד חברים מורים לנהיגה שנקלעו למצב הזה כמוני, הם בתחילת הקמת העסק והם לא זכאים. לא יהיה לי כסף להחזיר את ההלוואות, יהיה לי כסף לקנות מזון בצמצום הביתה וזהו. אני לא יודעת איך אתקיים, איך אשלם את חשבונות הארנונה, החשמל והמים. זה המצב. הילד שלי לא לומד כרגע, אני לא יכולה לעזור לו בכלום, אני לא מוכנה שהוא יעבוד בתור שליח בגלל המצב, לא מוכנה שהוא יצא".

לאילו הקלות את זכאית?

שרה: "אני לא זכאית להקלות של עצמאים, כי הייתי עצמאית רק שבוע וחצי. הם נותנים את המענקים האלה לאנשים שיש להם מחזור עסקים מסוים, לי אין אפילו מחזור. זה מופנה למי שהגיש דוח שנתי, אין לי אפילו דוח. אני פשוט נופלת בין הכיסאות. לא יכולה להיעזר במענקים לעצמאים וגם לא לקבל דמי אבטלה בשלושה החודשים הקרובים, כיוון שהתפטרתי 'ללא הצדקה'. מה זה ללא הצדקה? התפטרתי כדי לפתוח את העסק העצמאי שלי ולהתקדם בחיים. לא בשביל לשבת בבית רגל על רגל ולא בשביל דמי האבטלה שלהם. עכשיו פשוט אין לי ברירה".

"ההתנהלות של הביטוח הלאומי פשוט אטומה ומיותרת, וכרגע המדינה נמצאת במצב חירום. הדבר הזה הוא לא מבחירה, אני מקבלת כל יום הודעות מהתלמידים שלי 'מתי חוזרים ללימודים?'. אני רוצה לחזור לעבודה, למדתי שלוש שנים כדי להיות עצמאית, לממש את חלום חיי ולהיות מורה לנהיגה, וכעת אני נאלצת להיות באבטלה בעל כורחי".

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
"מוסד אטום שלא רואה את התמונה המלאה". הביטוח הלאומי/ראובן קסטרו

"הביטוח הלאומי זה מוסד כל כך אטום שלא רואה את התמונה המלאה, כי לפעמים המצב הרבה יותר מורכב, לא הכל זה שחור ולבן. לפעמים יש מקרים יוצאי דופן שצריך לשים את היד עליהם, ולפנים משורת הדין הם צריכים להבין את המצב הייחודי שאני נמצאת בו. עבדתי במשך 12 חודשים, יש לי תלושי משכורת, ובעברי הייתי גם שוטרת תנועה. שילמתי ביטוח לאומי כשכירה לאורך החיים, אז למה האטימות הזאת והעקשנות להמתין לעוד שלושה חודשים, מה אני אמורה לעשות בשלושה החודשים האלה? ממה אני אמורה להתקיים?".

מה דעתך על ההנחיות?

שרה: "ההנחיות יותר מדי נוקשות, אך התפשטות המחלה היא בקצב מהיר. אני עושה מה שמבקשים ומקשיבה לכלי התקשורת, אף מורה לא מלמד עכשיו. אבל כמו שאנחנו מקשיבים להנחיות, גם המדינה צריכה ליישם את ההנחיות שהיא מודיעה עליהם. לא ייתכן שבגלל בירוקרטיה שולית, וזה שהביטוח הלאומי מנסה לחסוך עכשיו, אני נופלת בין הכיסאות. המדינה צריכה להבין שיש מקרים ייחודיים וחריגים. אם הייתי יודעת שזה מה שהולך להיות, הייתי מחכה עם ההתפטרות לעוד חודש ולא עושה את הדבר הזה, אבל אני לא נביאה ולא יכולתי לחזות את העתיד, אז זוהי פשוט התעמרות".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully