וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה חיוני בעולם הקורונה? בארה"ב נשק, בבריטניה בירה, ובצרפת - גבינה

30.3.2020 / 8:48

יותר מחמישית מאוכלוסיית העולם נדרשת או נקראת להישאר בבית והמגזר העסקי הוגבל באופן משמעותי, אך בין מדינה למדינה ההגדרה לשירות חיוני משתנה מאוד: לא רק בתי מרקחת - אלא גם גולף וקנאביס, חנויות פרחים ומאפיות נחשבות חיוניות במקומות שונים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מגיפת הקורונה מגדירה מחדש את מה ש"חיוני" לנו ואת מה שאנחנו לא יכולים להסתדר בלעדיו, אפילו אם אנו לא זקוקים לכך כדי לשרוד.

בניסיון לבלום את התפשטות הנגיף, רשויות במקומות רבים מכריעות אילו חנויות ושירותים נותרים פתוחים. הן גם מגבילות את יציאת האזרחים מבתיהם, ויותר מחמישית מאוכלוסיית העולם נדרשת או נקראת להישאר בבית.

זה הותיר רבים להרהר בשאלה קיומית: מה באמת חיוני?

ישנה הסכמה גורפת שמדובר בגורמי רפואה, אכיפת החוק, יצרני וספקי מזון וגורמי תקשורת, אבל חלק מהפעילויות המוחרגות מהעוצר משקפות זהות לאומית, או את מאמציהם של קבוצות שתדלניות.

אזרחים בתור לקניית נשק בחנות בעיר בורבנק שבקליפורניה, ארצות הברית. 15 במרץ 2020.. AP
עסק חיוני? חנות למכירת נשק בקליפורניה/AP

בכמה מדינות בארצות הברית, גולף, רובים וקנאביס הוגדרו כדברים חיוניים. זה הוביל להרמת גבות, ובמקרה של כלי הנשק, גם לכעס רב.

במקומות רבים, אלכוהול נכלל אף הוא ברשימת המוצרים החיוניים. בתחילה הותירה בריטניה את חנויות האלכוהול מחוץ לרשימת העסקים המורשים להמשיך לפעול, אבל בעקבות דיווחים על גמר המלאי של בירות ויין בסופרמרקטים, הממשלה הוסיפה אותן במהירות.

"האירועים האחרונים מראים בבירור שהתהליך להגדרת 'שירותים חיוניים' קשור הרבה לתרבות כפי שהוא קשור למציאות החוקית-פוליטית של מה הכרחי כדי שהחברה תמשיך לתפקד", אמר כריסטופר מקנייט ניקולס, פרופסור להיסטוריה מאוניברסיטת אורגן.

הודו וכמה מדינות בארצות הברית הגדירו את מגזר טכנולוגיית המידע כחיוני. התלות של העולם באינטרנט הפכה ממשית עוד יותר כשמספר עצום של אנשים תקוע בבית וזקוק לרשת כדי לתקשר, לראות סרטים ולשחק משחקים על מנת להפיג את הבדידות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
קונים רוכשים מוצרים בסופרמרקטים בלונדון, בריטניה, בשל בהלת הקורונה, 18 במרץ 2020.. רויטרס
במקומות רבים, אלכוהול נכלל אף הוא ברשימת המוצרים החיוניים. סופרמרקט בלונדון/רויטרס

בכמה מדינות בארצות הברית, שבהן קנאביס הוא חוקי, כמו וושינגטון וקליפורניה, החנויות המוכרות קנאביס והעובדים שבשרשרת האספקה הוגדרו חיוניים. יש מי ששם דגש על השימוש הרפואי בצמח, ולא לזה שנועד למסטל את מי שנאלץ להשתעמם בביתו.

"קנאביס הוא דרך בטוחה ויעילה לטיפול במיליוני אמריקנים המסתמכים עליו כדי לנהל את חייהם בצורה יעילה בזמן שהם סובלים ממחלות ומכאבים", אמר אריק אלטיירי, מנכ"ל הארגון הלאומי לרפורמה בחוקי הקנאביס. "זאת הגדרה מדויקת ל'חיוני', שאותם נשים יוכלו לקבל גישה לתרופה שלהם בזמן זה".

חיוניות לשירותי הלוויות: חנויות פרחים

מושל קונטיקט נד למונט הוסיף את חנויות הנשק לרשימת העסקים החיוניים במדינה. דוברו אמר כי היה זה ניסיון שלא לשבש את הפעילות המסחרית או להתערב בזכויות חוקתיות, אך פעילים מארגון שהוקם בעקבות הטבח בבית הספר בסנדי הוק ב-2012, שבו נרצחו 26 בני אדם, הפצירו במושל לשקול זאת מחדש, לאור העלייה שנרשמה לאחרונה במכירת כלי נשק ותחמושת. הארגון צופה שתחול "עלייה במספר מקרי המוות כתוצאה מירי לא מכוון, מעשי רצח והתאבדויות".

בטקסס, התובע הכללי קן פקסטון פרסם חוות דעת שלפיה הוראות החירום במדינה אינן יכולות להגביל מכירות של כלי נשק. סגן המושל, דן פטריק, אמר כי "אם החברה מתפרקת, אז הקו הראשון בהגנה על עצמנו הוא עצמנו, כך שאני חושב שכלי נשק יהיה חשוב מאוד עבור הביטחון האישי שלך".

ההגבלות והתקנות שונות מאוד ברחבי ארצות הברית, מפני שכל מדינה החליטה בעצמה כיצד להתמודד מול הנגיף. באריזונה הגדירו מסלולי גולף כחיוניים, ואילו בקליפורניה את עסקי הבנייה, בעקבות לחץ מצד לוביסטים. בניו המפשייר, חנויות פרחים הוחרגו משום שהוגדרו חיוניות לשירותי הלוויות.

"זה מוביל לכך שההחלטות מתקבלות על בסיס תרבות או גיאוגרפיה", אמר בנג'מין קלארק, פרופסור לתכנון, מדיניות ציבורית וניהול מאוניברסיטת אורגון. "לכן אנחנו רואים כל כך הרבה הבדלים, וסיכון פוטנציאלי".

אפיית בגטים בחסות הקורונה במאפייה ליד נאנט, צרפת, 19 במרץ 2020. רויטרס
חנויות המתמחות במאפים, יינות וגבינות הוכרזו עסקים חיוניים בצרפת/רויטרס

באירופה הנהיגה איטליה, עם יותר מעשרת אלפים קורבנות, את הסגר הנרחב ביותר, כשרק חנויות מזון ובתי מרקחת נותרו פתוחים, לצד מפעלים המייצרים מוצרים חיוניים כמו ציוד רפואי.

בריטניה, שהסתייגה בתחילה מסגירת בתי העסק, הורתה לכל מי שאינו חיוני לחדול מפעילות, אך מכירות של פיש אנד צ'יפס ומנות אחרות נמשכות כל עוד הן בחוץ. בצרפת, חנויות המתמחות במאפים, יינות וגבינות הוכרזו עסקים חיוניים.

בישראל הורשה לקיים תפילות במקומות פתוחים, שכוללות לא יותר מעשרה מתפללים העומדים במרחק של שני מטרים זה מזה, יחד עם הפגנות, כל עוד המשתתפים שומרים על מרחק.

"בזמנים של חוסר ודאות, מוסדות ומנהגים המרכזיים לזהות תרבותית יכולים להיות אבני בוחן חשובים להימשכותם של ציונים חומריים של ודאות, ניחומים ומנגנונים", אמרה איימי האף, פרופסורית לשיווק מאוניברסיטת אורגון, המתמחה בתרבות צריכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully