וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תלונות ההורים: אושרו החרגות לטיפול בילדי החינוך המיוחד

28.3.2020 / 19:32

משרד החינוך אישר טיפולים בילדי החינוך המיוחד בבתים ובמפגשים טיפוליים, לאחר שהורים התלוננו על פגיעה בילדיהם בעקבות ההגבלות שהוטלו בשל התפרצות הקורונה. בין היתר, תאושר כניסת עובד למפגש, טיפול לתלמידים עם צרכים מיוחדים, נשקל טיפול בקבוצות ברשויות המקומיות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אביחי ברוך

משרד החינוך אישר שורה של החרגות לגבי טיפולים בילדי החינוך המיוחד בבתים, מפגשי חינוך טיפוליים ומתן טיפולים רפואיים על ידי אחיות. האישור התקבל בעקבות תלונות רבות של הורים שהביעו מחאה על הנסיגה שעוברים ילדיהם, בכל הקשור לטיפול שהם מקבלים בשגרה ולתפקוד שלהם, ברקע משבר הקורונה. במקביל, משרד המשפטים הודיע כי ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי יוחרגו מההוראה להישאר בסביבת ביתם, ברדיוס של מאה מטרים על פי תקנות החירום.

ההחרגות, שאותן אישר ביום רביעי משרד הבריאות, כוללות כניסת עובד לבית התלמיד לטובת מפגש חינוכי, וטיפול הפגתי לתלמידים עם צרכים מיוחדים ולתלמידים חולים בביתם. זאת במסגרת המשך הרצף הטיפולי, כדי לקיים פעילות ולאתר מצוקות ממשיות. תחת החרגה זו, מאשר משרד החינוך את הגעתו של איש צוות בודד בלבד לבית התלמיד, תוך שמירה והקפדה על מרחק של שני מטרים. כמו כן, אושרה פעילות שמבוססת על שמירת השגרה של התלמיד, והיא תהיה קשורה בפעילות עם צוות חינוכי כמו מורים או מטפלים.

עוד אושר בהחרגות, מתן טיפול רפואי ייחודי הניתן על ידי אח או אחות. במסגרת הטיפול, יורשה אדם בודד להיכנס לבתי התלמידים. טיפול זה מכוון עבור תלמידים שמקבלים טיפולים פולשניים במוסדות החינוך בהם הם לומדים.

בית ספר מושבת בעקבות נגיף הקורונה בגלזנקירשן, גרמניה, 16 במרץ 2020. AP
יתאפשרו חלק מהפעילויות הלימודיות. בית ספר מושבת בשל התפרצות נגיף הקורונה/AP

עם זאת, טיפולים רגשיים ייעשו באמצעות שיעורים מקוונים, זאת חרף תלונות רבות מצד הורים כי לא לכל ילדי החינוך המיוחד יש בבתים מחשבים ואמצעים טכנולוגיים כדי ליישם זאת. הטיפולים שייעשו באופן מקוון הם: קשר לימודי וטיפולי (תרפיה באמצעות אומנות, שיחות, מפגשים חברתיים); קיום קשר עם ההורים בהתאם לגיל התלמיד ולתפקודו, ובמידת הצורך תמיכה והדרכת הורים; מתן מענה ושמירה על הרצף הטיפולי. בנוסף, פעילות מגוונת ומותאמת עם התלמידים במסגרת כיתתית, קבוצתית ואישית, תיעשה באופן מקוון.

כמו כן, מתגבש מענה להפעלת טיפולים הפגתיים ברשויות המקומיות השונות. מדובר במוקד שיופעל על ידי צוותי חינוך ומדריכים ממקצועות הבריאות והאומנויות, ויפעל בשיתוף עם אגפי החינוך והשלטון המקומי בהתאם להנחיות משרד הבריאות. מדובר בהליך שעדיין לא גובש באופן סופי ונמצא כעת במו"מ מול הרשויות המקומיות, הכוונה היא לפתוח מוקד ברשות, שאליו יגיעו קבוצות קטנות של תלמידים, שם יקבלו מענה טיפולי ממוקד בן 45 דקות עם ההורה ובלעדיו, בתיאום עם המשפחה.

שמואל אבוהב מנכ"ל אור יקור. באדיבות המצולמים
"מתייחסים במלוא הרגישות". מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב/באדיבות המצולמים

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב מסר בתגובה כי "אנחנו מתייחסים במלוא הרגישות למענים שיש לתת לילדי החינוך המיוחד בימים של שגרה, ובימים של חירום אף שבעתיים". לדבריו, "שמירת הרצף והשגרה לאוכלוסיית תלמידים זו ולהוריהם היא חיונית ובעלת חשיבות ממדרגה ראשונה. לאור זאת, פעלנו לילות כימים, ללא לאות ובאופן ברור כדי שהטיפולים והמענים הרגשיים ינתנו להם בזמן שהותם בבית. איננו מורגלים במצב זה, אך נעשה הכל כדי שהמענים יהיו ראויים ומיטביים".

משרד הבריאות קבע תנאים למתן טיפולים בבית, לפיהן אין להגיע לבית התלמיד או למוקד הפעילות אם בביתו של איש הצוות או התלמיד יש אדם השוהה בבידוד ביתי, אם איש הצוות, התלמיד או בן משפחה אינו חש בטוב, אם אף אחד מההורים לא יהיה נוכח בזמן הפעילות. בנוסף לכך, אנשי הצוות הונחו להגדיר איש צוות קבוע למפגש עם כל תלמיד, ולהימנע מלהחליף בצוותים.

במקביל להנחיות אלו, בוועדת החינוך בכנסת קיימו השבוע דיון באשר למצבם של הילדים עם הצרכים המיוחדים, וקראו לאפשר להם את הטיפולים להם הם נדרשים במסגרות קטנות בבתי הספר. במהלך הדיון, הלינה אביבית ברקאי אהרונוף מארגון בזכות כי מערכת החינוך לא הייתה ערוכה לתת מענה מותאם לתלמידים עם צרכים מיוחדים וכי לא יצאו הנחיות לצוותי בתי הספר.

היא שוחחה עם חברי הוועדה בשיחה טלפונית, וטענה כי הלמידה המקוונת לא הותאמה לתלמידים רבים עם צרכים מיוחדים, וכי לא ניתנו טיפולים מותאימים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, למעט טיפולים מקוונים הניתנים לתלמידים על ידי משרד הבריאות. "הפתרונות שנדרשים על ידי ההורים", אמרה אהרונוף, "הם מענה בבית במגבלות של משרד הבריאות ובהסכמת ההורים, מתן מענה של טיפול בקבוצות קטנות בבתי הספר וטיפולים מקוונים לכל מי שרלוונטי עבורו ומתאים לו, וכן הנחיות ברורות ממשרד החינוך".

"כל הוצאה של הילד מהשגרה מביאה לנסיגה"

רון נוטקין, אב לבן ארבע שנמצא על הרצף האוטיסטי סיפר אף הוא כי "הלמידה מרחוק הופסקה ולא חודשה והבן שלי נמצא ללא טיפול כבר 12 ימים". הוא הוסיף כי "אני מאמין שיש דיונים רבים במשרד החינוך, אבל אין צעדים אופרטיביים. מבחינתנו, כל הוצאה של הילד מהשגרה מביאה לנסיגה".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) פנה למשרד החינוך בקריאה לאפשר לילדים רצף טיפולי. "ועדת החינוך קוראת למשרד החינוך להשיב לתלמידי החינוך המיוחד את הרצף הטיפולי, ולאפשר להם לימודים מקוונים המותאמים לסוג הלקות שלהם". עוד קראה הוועדה לשר הבריאות להחריג את המשפחות של הילדים עם הצרכים המיוחדים מתקנות החירום המגבילות את התנועה, ולאפשר להורים ולילדים להתרחק מהבית לצורך התאווררות וחילוץ איברים. "זה מצריך גמישות ופתיחות, אבל זה אפשרי", אמר ח"כ הורוביץ. "אי אפשר לכלוא את הילדים בבית".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ביקש ממשרד החינוך וממשרד הבריאות לאפשר לרשויות המקומיות לטפל בילדים עם הצרכים המיוחדים, ואמר כי "יש לנו אפשרות לייצר מסגרות קטנות שיספקו לילדים את הטיפולים להם הם זקוקים". לדבריו, "ההורים יוכלו להתאוורר והילדים ימשיכו את הרצף הטיפולי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully