וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות הקורונה, אורבן רוצה להכריז מצב חירום בהונגריה ללא הגבלה

22.3.2020 / 11:53

לפי הצעת הממשלה הלאומנית, מי שיפר את המגבלות או יפיץ "חדשות כזב" יישלח לחמש שנות מאסר. היא תוכל להוציא צווים ולאכוף אותם גם אם הפרלמנט לא יתכנס עוד. החשש הוא שהממשלה, שמואשמת בשחיקת הדמוקרטיה ממילא, תקבל כך סמכויות ללא הגבלה וללא מסגרת זמן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ממשלת הונגריה תבקש מהפרלמנט להאריך את מצב חירום עקב התפשטות הקורונה, ותבקש סמכויות להשעות חוקים ולהעביר צווים כדי לעצור את המגיפה - כך עולה מהצעת חוק שהוגשה לפרלמנט.

ראש הממשלה הלאומני ויקטור אורבן, שנמצא בשלטון מאז 2010, כבר סגר בתי ספר וגבולות בפני אזרחים זרים, והגביל את שעות הפתיחה של חנויות ומסעדות במדינה המרכז אירופית, שבה חיים עשרה מיליון אזרחים. מספר החולים בווירוס, נכון לאתמול, הוא 103, וארבעה בני אדם מתו.

בשעות הערב המאוחרות של יום שישי, העלתה שרת המשפטים ג'ודית ורגה חקיקה לפרלמנט, שתאריך את מצב החירום ללא הגבלת זמן, ותטיל עונשי מאסר של עד חמש שנים על מי שיפר את המגבלות ויפיץ "מידע כוזב". הממשלה הכריזה על מצב חירום ב-11 במרץ, שתוקפו 15 ימים, וכעת היא שואפת להאריך אותו.

לפי נוסח החקיקה, "מטרת החקיקה היא לאפשר לממשלת הונגריה לפרסם ולאכוף את הצווים המיוחדים", גם אם הפרלמנט לא יכונס עוד במהלך השנה הנוכחית.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בכינוס כלכלי בבודפשט, 10 במרץ 2020. רויטרס
רוצה להעביר את החקיקה בהליך מזורז. אורבן, החודש/רויטרס

מפלגות האופוזיציה אמרו אתמול כי הן רוצות לקיים ביום שני דיון חוצה מפלגות על החקיקה, לפני שהפרלמנט יתכנס שוב.

"אף אחד לא יודע כמה זמן עלינו להיות במצב הזה", אמר מטה קושיס, ראש סיעת מפלגת השלטון. לדבריו, הממשלה רוצה להעביר את הצעת החוק בהליך מזורז, הזקוק לתמיכה של 80% מהמחוקקים. הוא ביקש ממפלגות האופוזיציה לתמוך בחקיקה.

לפי מכון המחקר "פוליטיקל קפיטל", החקיקה מעלה חששות מכיוון שהיא תעניק סמכויות כמעט בלתי מוגבלות לממשלה, ללא מסגרת זמן ברורה. "אין הסבר הגיוני, במצב הנוכחי, להארכת מצב החירום ללא הגבלת זמן", נמסר בהצרה מטעם מכון המחקר הליברלי.

ב-2015, במהלך שיא משבר ההגירה באירופה, הודיעה הונגריה על מצב חירום בשל הגירה המונית שנותר בתוקף מאז, אף כי מספר המהגרים שהגיעו לגבול הדרומי שלה, שבו הקימה גדר, צנח. האיחוד האירופי מאשים את ממשלתו של אורבן בשחיקת שלטון החוק במדינה הקומוניסטית לשעבר, דרך צמצום עצמאות בתי המשפט וכלי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully