וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: העוני ואי השיוויון צפויים לגדול בשנים הקרובות

אמיר טייג

12.1.2003 / 13:40

כלכלני משרד האוצר סבורים כי תשלומי ההעברה והמיסוי מיצו עצמם ככלי לטפל בעוני; "שיעורי הילודה במגזרים חלשים - מהגורמים העיקריים לפערי ההכנסה"

משפחות מרובות ילדים ושיעורי ילודה גבוהים במגזרים בעלי הכנסה נמוכה יחסית, הם אחד הגורמים העיקריים למימדי העוני ופערי ההכנסה במשק הישראלי - כך כותבים כלכלני לשכת מנכ"ל האוצר, אוהד מראני. עוד כותבים כלכלני האוצר, כי "ניתן להעריך שבשנים הבאות תתרחב תחולת העוני ויגדל אי השוויון, גם אם הפרמטרים הכלכליים והדמוגרפיים יישארו ללא שינוי. זאת, מכיוון ששיעורי הפריון בקרב האוכלוסיות בעלות ההכנסה הנמוכה, גבוהים ביחס לשאר האוכלוסייה".

כלכלני האוצר מגיעים למסקנה, כי תשלומי ההעברה והמיסוי מיצו את עצמם ככלי לטפל בעוני. "ההשפעה של הגדלת תשלומי ההעברה על הקטנת העוני היא בטווח הקצר בלבד, אך למעשה היא מגדילה את העוני ואי השוויון בטווח הארוך. עדות לכך היא הרחבת העוני והפערים, על אף הגידול בהוצאה החברתית מסך ההוצאה הממשלתי, מכ-32% ב-1980 לכ-57% בשנת 2002".

עוד כותבים באוצר, כי פערי חינוך בין קבוצות אוכלוסייה שונות הם גורם עיקרי נוסף לעוני בישראל. "יש לשאוף לכך שכל מגזרי החינוך יכשירו את הלומדים בהם להשתלב בעבודה יצרנית בעלת תמורה כספית גבוהה. אחרת, הבדלים בין מגזרי החינוך השונים עלולים לתרום להעמקת העוני", כך כותבים כלכלני האוצר, ומזכירים כי "מהפכת ההיי טק תרמה לגידול בפערי ההכנסות בכל העולם המערבי עקב הגדלת התמורה להשכלה גבוהה, ידע טכנולוגי ושליטה באנגלית".

כלכלני האוצר מזכירים גורמים נוספים המעודדים גידול עתידי במימדי העוני, ביניהם, שיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה בישראל ביחס למקובל בעולם, היקף העובדים הזרים, הגלובליזציה וכן שיעורי האינפלציה והאבטלה הגבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully