וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט החוקתי של רוסיה אישר את המהלך של פוטין להישאר בשלטון

17.3.2020 / 10:42

התכנית לשינוי חוקת המדינה יאפשר לנשיא רוסיה לכהן בתפקיד עד 2036, והיא קיבלה תוקף חוקי פחות משבוע לאחר שפוטין תמך פומבית ברעיון. היוזמה תעלה למשאל עם בחודש הבא, אך אלפים חתמו על עצומה נגדה: "הפיכה חוקתית"

בית המשפט החוקתי ברוסיה אישר אתמול (שני) את התכנית לשינוי חוקת המדינה כך שהנשיא ולדימיר פוטין להישאר בשלטון עד 2036, פחות משבוע לאחר שפוטין תמך פומבית ברעיון.

פסיקת בית המשפט הגיעה שעות לאחר שאלפי אזרחים רוסים חתמו על עצומה המפצירה בשופטים להגן עליהם ממה שתיארו בתור "הפיכה לא חוקית", שתאפשר לפוטין, שמנהיג את רוסיה בשני העשורים האחרונים, לחתור תחת החוקה.

פוטין, בן 67, קידם שינויים בחוקה בחודש ינואר שלפיהם יבוזרו סמכויות הנשיא ויועברו לפרלמנט. ביום שלישי שעבר הוא הופיע בדרמטיות בפרלמנט, כדי לאשר תיקון חדש שיאפשר לו להתעלם מהאיסור החוקתי שלפיו הוא יסיים את כהונתו ב-2024.

המהלך, שיעלה למשאל עם בחודש הבא, סולל את הדרך לפוטין לכהן במשך שתי קדנציות נוספות בנות שש שנים כל אחת, אם כי הקרמלין טוען שפוטין טרם החליט אם יתמודד שוב. פסיקת בית המשפט החוקתי פורסמה בפסק דין בן 52 עמודים באתר הרשמי שלו.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך פגישה במוסקבה 13 במרץ 2020. AP
שולט ברוסיה ב-20 השנים האחרונות. פוטין/AP

הקרמלין אמר ביום שבת כי פוטין חתם על השינויים החוקתיים לאחר ששני בתי הפרלמנט והפרלמנטים האזוריים גיבו אותם במהירות הבזק בשבוע שעבר.

יותר מ-18 אלף אזרחים חתמו על עצומה נגד הרפורמה בחוקה, שאותה הגדירו כ"פסולה מבחינה פוליטית ואתית". "אנו מאמינים כי הסכנה מפני משבר חוקתי עמוק והפיכה אנטי-חוקתית בלתי חוקית עומד מעל ראשה של ארצנו", נכתב בעצומה, שנחתמה על ידי מדענים, עיתונאים וסופרים בולטים.

לעתירה אין משקל חוקי, אך שפתה הבוטה מעידה על ההתנגדות העמוקה בקרב חלק מהאזרחים לרעיון שלפוטין תהיה אפשרות לרוץ בבחירות ב-2024. עם זאת, פוטין נותר פופולרי בקרב אזרחים רוסים אחרים, הרואים בו עוגן ליציבות לאחר הכאוס של שנות ה-90 שהגיע לאחר נפילת ברית המועצות.

הקרמלין אמר לעיתונאים שהוא מודע לעצומה, אך הוא גם קיבל מסרי תמיכה רבים בשינויים, וכי אזרחי רוסיה יצטרכו להחליט במשאל העם אם לגבות אותם או לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully