וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם כבר שכח: המלחמה בסוריה נכנסת לשנתה העשירית

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לפחות 384 אלף איש נהרגו, ויותר מ-116 אלף מהקורבנות הם אזרחים. יותר מ-11 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם. הודות לסיוע צבאי של רוסיה, איראן וחיזבאללה, אסד שולט על 70% משטח המדינה

עריכה: אסף דרורי

המלחמה בסוריה נכנסה היום (ראשון) לשנתה העשירית, כשכוחותיו של הנשיא בשאר אסד מבססים את שליטים במדינה החרבה, שכלכלתה הושמדה וששטחה משמש זירת התגוששות בין מעצמות זרות.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לפחות 384 אלף איש נהרגו מאז שפרצה ב-15 במרץ 2011 כחלק מאירועי "האביב הערבי". יותר מ-116 אלף מהקורבנות הם אזרחים. יותר מ-11 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם מאז תחילת המלחמה. הודות לסיוע צבאי של רוסיה, איראן וחיזבאללה, אסד החזיר לשליטתו כ-70% משטח המדינה.

מוקד הלחימה המשמעותי הנוכחי הוא במחוז אידליב, מעוזם האחרון של המורדים הנתמכים בידי טורקיה, שבעצמה שלחה כוחות למדינה וניהלה ארבעה מבצעים צבאיים בשטחה.

המורדים, שמגובים בצבא טורקיה, באזור אידליב שבסוריה. 24 בפברואר 2020.. AP
זוכים לתמיכת טורקיה. מורדים באידליב, פברואר/AP

החודש נכנסה לתוקף הפסקת אש שברירית באידליב, אחרי שכמעט מיליון איש ברחו מהמחוז מאז תחילת המתקפה של המשטר בדצמבר. קרוב ל-500 אזרחים נהרגו, לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, לפני שרוסיה וטורקיה סיכמו על תחילתם סיורים משותפים באידליב.

"הסבל של העם הסורי בעשור הטראגי והאיום הזה הוא עדיין מעבר לדמיון והבנה", אמר שליח האו"ם למדינה, גיר פדרסן, בערב יום השנה לפרוץ מלחמת האזרחים, שהחלה בתור מחאה חסרת תקדים בעיר דרעא.

ההפגנות התפשטו ברחבי המדינה, אך המשטר דיכא אותן באלימות רבה ומתנגדיו אספו כלי נשק בתמיכת מדינות המפרץ. במקביל לארגוני המורדים, צמחו ארגוני אסלאם קיצוני, בראשם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שכבש חלקים נרחבים מסוריה ומעיראק השכנה ב-2014. על אף שאיבד את כל מאחזיו, דאעש ממשיך לבצע פיגועים ומתקפות במדינה.

עוד בוואלה!

איראן: בכיר במשמרות המהפכה נהרג בדמשק

לכתבה המלאה
פגישת נשיא רוסיה, ולידמר פוטין ועמיתו הסורי בשאר אל אסד בסוריה 7 בינואר 2019. אתר רשימי, אתר רשמי
שרד בשלטון בזכותו. אסד ופוטין, ינואר/אתר רשמי, אתר רשימי

"עשור של לחימה לא הביא כלום פרט להרס וסבל", כתב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בטוויטר. אין פתרון צבאי. עכשיו זה הזמן לתת לדיפלומטיה אפשרות להצליח".

עם זאת, בשנים האחרונות מאמצים כאלה נכשלו. חמש מעצמות זרות פועלות בסוריה, כשרוסיה וכוחות איראניים תומכים במשטר. למרות ההכרזה על נסיגת כוחות אמריקניים בשנה שעברה, חיילים אמריקנים עדיין מוצבים בצפון-מזרח המדינה, בשטח האוטונומי למחצה של הכורדים.

לאחר המאבק נגד דאעש, המטרה העיקרית של וושינגטון היא לבלום את ההשפעה האיראנית. ישראל תוקפת באופן תדיר יעדים של איראן, המשטר וחיזבאללה ברחבי המדינה.

"האופי המחריד והמתמשך של הסכסוך הוא הוכחה לכישלון הקולקטיבי של הדיפלומטיה", אמר שליח האו"ם. המלחמה הרסה את כלכלת סוריה ותשתיותיה. האו"ם העריך בשנת 2018 כי הסכסוך גרם לנזק של כמעט 400 מיליארד דולר.

"שירותים בסיסיים, בתי חולים ובתי ספר צריכים להיבנות מחדש", אמרה אתמול הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום. "יש לטהר בתים וקרקעות מתחמושת שלא התפוצצה, יש ליצור מקומות עבודה ומקורות הכנסה אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully