וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוב של 30 מיליארד דולר: לבנון הודיעה על פשיטת רגל

ראש הממשלה אמר כי המדינה לא תצליח לשלם 1.2 מיליארד דולר שהייתה אמורה עד ליום שני. היא תבקש פריסה מחדש של חובותיה, "בהתאם לאינטרס הלאומי". ממשלתו, הנתמכת על ידי חיזבאללה, מתקשה להשיג סיוע זר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לבנון עומדת בפני פשיטת רגל בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, אחרי שאתמול (שבת) הודיע ראש הממשלה חסן דיאב כי היא לא תעמוד בתשלום החוב בסך 1.2 מיליארד דולר שאותו הייתה אמורה להעביר עד מחר.

"החוב גדול מדי ממה שלבנון יכולה לשאת, וגדול מהיכולת של הלבנונים לעמוד בתשלומי ריבית", אמר דיאב, שממשלתו נתמכת על ידי חיזבאללה. ערכה של הלירה הלבנונית מול הדולר צנח בחודשים האחרונים בין היתר בשל החשש של הבנקים לבצע המרות מטבע, מה שהוביל לעלייה בדרישה לדולרים. הקושי להשיג מטבע זר מקשה על היבואנים, מה שהוביל לעליית מחירים, וגם אלו שהחזיקו את חסכונותיהם בבנקים ראו אותם הולכים ונעלמים.

דיאב, בנאום שנשא לאומה בשידור חי אתמול בערב, אמר כי המשא ומתן לפריסה מחדש של חובה של המדינה, שכבר חצה את רף 30 מיליארד הדולר, יימשך עם כל בעלי החוב, "בהתאם לאינטרס הלאומי".

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב,7 במרץ 2020. רויטרס
"החוב גדול מדי". דיאב, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה הוסיף כי יותר מ-40% מהאוכלוסייה עשויה לרדת מתחת לקו העוני בקרוב, לאור המשבר הכלכלי החמור ביותר שחווה לבנון מאז מלחמת האזרחים שנמשכה מ-1975 עד 1990. דיאב מונה לתפקיד בינואר כחלק ממשלה חדשה שהוקמה לאחר מחאת ענק נגד השחיתות השלטונית והמצב הכלכלי, אך המפגינים מסרבים לתמוך בה והיא מתקשה לגייס תמיכה כלכלית ממדינות המערב והמפרץ בשל המעורבות של חיזבאללה, הנתמך על ידי איראן.

המשבר הפוליטי פגע קשות בשירותים הציבוריים. אספקת החשמל והמים חווה שיבושים רבים, והזבל נערם ברחובות.

כלכלנים מציעים כי הסדר חילוץ עם קרן המטבע הבינלאומית היא הדרך היחידה לצאת מהמשבר, ולכך יש צורך בביצוע רפורמות עמוקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully