וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלזיה השביעה ממשלה לאומנית ואסלאמיסטית

3.3.2020 / 9:59

מוחיאדין יאסין יעמוד בראש הממשלה החדשה, אחרי שהמנהיג הקודם מאהאטיר מוחמד בן ה-94 התפטר במפתיע ויצר משבר פוליטי. "אני לא בוגד, אהיה ראש ממשלה של כולם", אמר על רקע הביקורת שחבר למפלגת השלטון לשעבר, שהודחה ב-2018 בשל שחיתות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ראש ממשלת מלזיה החדש מוחיאדין יאסין פנה אתמול (שני) לאומה המפולגת בבקשה להזדמנות להוכיח את עצמו על רקע הספקות לגבי הלגיטימיות של שלטונו. הוא הבטיח להקים ממשלה נקייה משחיתות על אף שחבר למפלגת השלטון לשעבר שהופלה לפני שנתיים בשל שורת סקנדלים.

בנאומו הראשון מאז שהושבע לתפקיד ביום ראשון, מוחיאדין אמר כי הוא "לא בוגד" והאשים את ראש הממשלה היוצא מאהאטיר מוחמד באחריות ליצירת הסערה הפוליטית עם התפטרותו בשבוע שעבר.

הוא לא הסביר מדוע הוא הוציא את מפלגת "ברסטאו" שבראשה הוא עומד מחוץ לקואליציית "התקווה" השלטת. בכך הוא שלל ממנה את הרוב וגרם להתמוטטותה אחרי ניצחונה ההיסטורי ב-2018 שבה הודחה הקואליציה מוכת השחיתות ששלטה במדינה במשך 61 שנה.

ראש ממשלת מלזיה מוחיאדין יאסין, 2 במרץ 2020. AP
מבטיח שהוא איננו בוגד. ראש ממשלת מלזיה/AP

הוא אמר כי המינוי שלו בסוף השבוע על ידי המלך היה חוקי משום שהייתה לו תמיכה מצד מרבית חברי הפרלמנט. עם זאת, מהאטיר דחה זאת, ואמר שהיה לו רוב להמשיך לכהונה שלישית בתור ראש ממשלה וקרא להצבעה דחופה בפרלמנט.

מהאטיר, בן 94, אמר כי הוא חש נבגד על ידי בעל בריתו הוותיק מוחיאדין. לדבריו, הוא תכנן במשך זמן רב "הפיכה" עם המפלגה הלאומית המאוחדת של המלאים, שכמה מחבריה, כולל ראש הממשלה לשעבר נג'יב רזאק, עומדים לדין על עבירות שחיתות.

מלזים רבים זועמים על מה שהם רואים כבגידה בהצבעתם ב-2018. בסוף השבוע נערכו כמה הפגנות קטנות "נגד הבוגדים", כשבטוויטר הופץ ההאשטג "לא ראש הממשלה שלי".

מוחיאדין, בן 72, הבטיח שממשלתו תהיה נקייה ותורכב מחברים ישרים מוכשרים. ראש הממשלה הוא פוליטיקאי הידוע בעמדות הלאומניות שלו, ובעבר אמר כי הוא קודם כל מלאי, ואחר כך מלזי. ואולם, הוא הבטיח להיות ראש הממשלה של כל הקבוצות האתניות במדינה.

ממשלתו כוללת גם מפלגת אסלמאיסטית קיצונית, מה שהעלה חשש מאסלאמיזציה גוברת ומדיניות לאומית עוד יותר. המלאים מהווים 60% מ-32 מיליון התושבים במדינה, עם מיעוטים סיניים והודיים גדולים. "אני מציע את גופי ואת נשמתי למדינה. תנו לי הזדמנות למנף את 40 שנות הניסיון הפוליטי והממשלתי שלי כדי להוביל את מלזיה לתהילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully