וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים להתריס: צפון קוריאה ביצעה שני שיגורים קצרי-טווח

2.3.2020 / 9:52

צבא הדרום אמר כי שני הטילים עברו כ-240 ק"מ אחרי ששוגרו מחופה המזרחי של המדינה. ההפסקה בשיגורים קשורה לפי ההערכות גם להתפרצות נגיף הקורונה. קים איים לאחרונה להציג "נשק אסטרטגי חדש" על רקע המו"מ התקוע מול ארה"ב

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (שני) שני טילים, ככל הנראה קצרי-טווח, אל הים שלחופה המזרחי אחרי חודשים של הפסקה, שייתכן שנכפו עליה בשל התפרצות נגיף הקורונה באסיה.

צבא קוריאה הדרומית אמר כי הטילים נורו מאזור הסמוך לעיר החוף וונסאן וגמאו כ-240 ק"מ והגיעו לגובה של 35 ק"מ. עוד נמסר כי יחד עם צבא ארצות הברית, הם בוחנים את השיגורים, אולם הם טרם אישרו אם היו אלו טילים בליסטיים או רקטות ארטילריות.

השיגורים הגיעו יומיים אחרי שכלי התקשורת הרשמיים במדינה דיווחו שהמנהיג קים ג'ונג און פיקח על תרגיל ארטילרי, שנועד לבחון את מוכנות הקרב של הצבא בקו החזית ובאזורים המזרחיים.

לפי ההערכות, היה זה ניסוי באחת המערכות הניידות החדשות של טילים המונעים בדלק מוצדק או במשגר רקטות רב-קני גדול שאותו ניסתה כמה פעמים בשנה שעברה. מערכות נשק כאלו בעלות פוטנציאל להתגבר על מערכות הגנה מפני טילים והן מרחיבות את היכולת של הצפון לתקוף מטרות בתוך קוריאה הדרומית ויפן, כולל בסיסים אמריקניים.

יפן אמרה כי היא לא זיהתה שום שיגור בשטחה או באזור הכלכלי המיוחד שלה, אך אמרה כי השיגורים הם "בעיה חמורה" של הקהילה הבינלאומית, כולל יפן. "הממשלה תמשיך לאסוף ולנתח מידע, ולעקוב אחרי המצב כדי להגן על החיים ועל הרכוש של האזרחים", נמסר בהודעת משרד ההגנה של יפן.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בתרגיל צבאי, 29 בפברואר 2020. רויטרס
קים צופה בתרגיל צבאי, שלשום/רויטרס

בנאום לרגל השנה החדשה הבטיח קים לחזק את ההרתעה הגרעינית של ארצו בשל הסנקציות האמריקניות "הגנגסטריות" והלחץ שלה. הוא הזהיר מפני פעולה "מטלטלת" בשל המבוי הסתום בשיחות הגרעין עם ממשל טראמפ. שליט קוריאה הצפונית אף הבטיח שארצו תחשוף בקרוב "נשק אסטרטגי" חדש והכריז כי הוא לא מחויב עוד להקפאת הניסויים הגרעיניים והשיגורים ארוכי הטווח.

עם זאת, הוא לא אמר מפורשות שהוא מבטל את אותה הקפאה ואין אינדיקציות לניסויים כאלו בטווח הזמן המידי, כך שייתכן שהוא השאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן.

כמה מומחים העלו סברה שקוריאה הצפונית צמצמה את הפעילות הצבאית שלה לאחרונה כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, אף שהיא טרם אישרה מקרה אחד בשטחה. השיגורים עשויים להיות מפגן כוח של קים שנועד לחזק את מוראל הצבא ואת האחדות הלאומית, ולשדר עסקים כרגיל חרף החששות שפיונגיאנג מסתירה התפרצות בשטחה.

בשנים עברו הגבירה קוריאה הצפונית את הניסויים שלה כתגובה לתרגילים הצבאיים של קוריאה הדרומית ושל ארצות הברית בחודשי האביב. עם זאת, השתיים השעו בחודש שעבר את התמרונים בשל התפשטות הקורונה בקוריאה הדרומית והדבקתם של חיילים משתי המדינות.

השיגורים האחרונים היו מהלומה נוספת עבור נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, שמדיניות הפייסנות שלו כלפי הצפון נתקלת באדישות מצדו של קים בשל המשבר מול וושינגטון. מון קרא לשיתוף פעולה בין שתי הקוריאות כדי לבלום את התפשטות הקוביד-19. קים הקפיא כמעט את כל שיתוף הפעולה עם הדרום בדרישה שסיאול תפר את הסנקציות האמריקניות על משטרו ותחדש את המיזמים הכלכליים המשותפים שיזניקו את הכלכלה הקורסת של ארצו.

קים ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגשו שלוש פעמים מאז 2018, אך המשא ומתן בין הצדדים לא הניב תוצאות. ארצות הברית דחתה את הדרישה של קוריאה הצפונית להסיר את הסנקציות בתמורה לוויתורים חלקיים בתכנית הגרעין שלה. בעקבות קריסת הפסגה בהנאוי בשנה שעברה, חידשה פיונגיאנג את השיגורים שלה אחרי הפסקה של 17 חודשים. היא ערכה מאז לפחות 13 ניסויים ושיגורים, כולל מה שהיא כינתה שני ניסויים "קריטיים" במתקן לטילים ארוכי טווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully