וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן ביקור טראמפ: 19 הרוגים בעימותים סביב חוק האזרחות בבירת הודו

האלימות הקשה ביותר בניו דלהי זה כמה עשורים פרצה בין הינדים, התומכים בחוק ומודי, לבין מוסלמים, הרואים אותו כמפלה. מאז שעבר בחודש דצמבר, התגבר הקיטוב הפוליטי במדינה. האירועים האפילו על הביקור של נשיא ארה"ב, שהסתיים ללא הסכם סחר חדש

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לפחות 19 בני אדם נהרגו בבירת הודו במהלך עימותים ביממה האחרונה בין הינדים למוסלמים, סביב חוק האזרחות החדש. ההרוגים האפילו על ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהסתיים היום (שלישי) ללא הסכמות קונקרטיות בסוגיות הסחר. בין הקורבנות בעימותים, שפרצו אתמול בחלקים הצפון-מזרחיים של ניו דלהי, שבה חיים כ-20 מיליון תושבים, היה גם קצין משטרה.

גורם במשטרה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי קרוב ל-150 בני אדם נפצעו. אלו העימותים הקשים ביותר בבירת הודו זה כמה עשורים. החוק, שעבר בחודש דצמבר, הוביל להפגנות אלימות ולחששות לגבי עתידה של המדינה תחת הנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי. מתנגדי החוק טוענים שהוא מפלה מוסלמים, משום שהוא מקל על מתן אזרחות לבני מיעוטים דתיים אחרים מהמדינות השכנות, וחוששים שמודי הופך את המדינה החילונית למדינה הינדית לאומנית. הוא מכחיש זאת.

עימות במהלך מחאה בעד ונגד חוק אזרחות חדש בניו דלהי, הודו, 25 בפברואר 2020.. רויטרס
העימותים הפוליטיים גלשו לאלימות אתנית. ניו דלהי, היום/רויטרס

העימותים התחדשו גם במהלך היום, לא הרחק מהמקום שבו נפגשו טראמפ ומודי. בערוצים המקומיים נראה עשן סמיך עולה משוק צמיגים שהוצת. עדי ראיה של רויטרס סיפרו על המון שאחז במקלות ואבנים בעודו מתהלך בחלקים מצפון-מזרח העיר. בנוסף לכך, שני כתבים בערוץ NDTV המקומי הותקפו ונפצעו קשה בידי ההמון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"קונספירציה להכפשת הודו"

שני הצדדים הטילו את האחריות על פרוץ המהומות אלו על אלו. אתמול אמר השר במשרד הפנים ג'י קישאן רדי לערוץ ANI של רויטרס כי האלימות היא "קונספירציה להכפשת הודו", בזמן הביקור של טראמפ. מנגד, חלק מהמפגינים נגד חוק האזרחות אמרו כי מפלגת העם ההודית (BJP) של מודי ותומכיה תוקפים מוסלמים ומסיתים לאלימות.

"אין לנו כלי נשק, אבל הם יורים עלינו", אמר מוחמד שאקיר, מפגין נגד החוק. "ה-BJP תוקף מוסלמים. הם רוצים להפוך את הודו למדינה הינדית". מפלגת השלטון הלאומנית מכחישה שהיא מפלה את המיעוט המוסלמי במדינה, שמונה יותר מ-180 מיליון בני אדם.

באחד מבתי החולים בעיר, עדי ראיה ששוחחו עם רויטרס שוחחו עם נפגעים הינדים ומוסלמים. חלקם סבלו מפצעי ירי, ולאחרים היו פגיעות בולטות בראשיהם ובגופם.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במהלך פגישתם בניו דלהי, הודו 25 בפברואר 2020. רויטרס
חתמו על הסכמים, אבל לא בנושא הסחר. טראמפ ומודי, היום/רויטרס

גורם במערך שירותי הכיבוי אמר כי הצוותים שלו קיבלו יותר מעשר שיחות על הצתות מכוונות, על אף אמצעי החירום שננקטו כדי למנוע התקלויות במוקדי האלימות. "חיפשנו הגנה משטרתית משום שכלי הרכב שלנו חסומים מלהיכנס למוקדי הפעילות, המצב עגום מאוד", אמר ראש שירותי הכיבוי אטול גראג. לדבריו, מפגינים הציתו אתמול כבאית ומספר קטן של כבאים נפצע.

בשל המהומות, המשטרה פרסה כ-3,500 שוטרים וכוחות משטרה צבאית ברחבי העיר. בתי ספר באזור נסגרו, כמו גם לפחות חמש תחנות מטרו.

מפגינים הודים נגד ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במדינה. 25 בפברואר 2020. אי-פי, AP
"נגד החוק של הממשלה". הפגנות נגד ביקור טראמפ במומבאי, היום/AP, אי-פי

ראש הממשלה בניו דלהי, ארווינד קג'ריוואל, קרא להרגעת הרוחות. "אפשר לפתור את כל הבעיות בדרכי שלום, האלימות לא תעזור במציאת פתרון", אמר. ניו דלהי הפכה למוקד אי-השקט במדינה נגד חוק האזרחות, ובהפגנות מאז דצמבר נהרגו עשרות בני אדם. שר הפנים של הודו, אמיט שאה, שנפגש עם גורמים מקומיים היום, קרא למפלגות הפוליטיות להימנע מהתבטאויות פרובוקטיביות שעשויות ללבות את האש.

עם זאת, היום, לאחר שהמשטרה פיזרה אתר מחאה נגד הממשלה בצפון-מזרח העיר, קרא בי אל סנטוש, בכיר במפלגתו של שאה, לתגובה קשה יותר. "המשחק מתחיל עכשיו. צריך ללמד את המתפרעים שיעור אחד או שניים על חוקי הודו", כתב בטוויטר. באחד המסגדים, קרא המואזין למפגינים להימנע מאלימות ולא לנסות לחצות את מחסומי המשטרה. "אין לנו בעיה עם המשטרה, אנחנו נגד החוק של הממשלה", נאמר בכריזה.

טראמפ: הודו היא מדינה סובלנית

לפחות באופן פומבי, טראמפ לא גינה את החוק. אתמול הוא תיאר את מודי כ"אדם קשוח מאוד" ואת הודו כמדינה סובלנית. "הודו היא מדינה שמאמצת בגאון את החירות, החופש, זכויות הפרט, שלטון החוק וכבוד בני האדם", אמר נשיא ארצות הברית באירוע "נמסטה טראמפ", בפני קהל של כמאה אלף איש. בנאום שנשא בעיר אחמדאבאד, הוסיף טראמפ, כאשר במהלך דבריו החלו חלקים בקהל לנטוש את אצטדיון הקריקט המקומי, הגדול ביותר בעולם.

אחרי פגישתו עם מודי היום בניו דלהי, אמר הנשיא לכתבים כי נרשמה "התקדמות עצומה" במגעים להסכם סחר מקיף וכי הוא אופטימי. על אף קבלת הפנים החגיגית, שכללה אירוח גם ביקורים של טראמפ ורעייתו מלניה בביתו של מהטמה גנדי ובטאג' מאהל, העובדה שלא נחתם הסכם סחר בין הכלכלה הגדולה ביותר בעולם לבין המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה הראתה כי נותרו פערים גדולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully