וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעמולה של ליצמן מעידה על יחסו המזלזל לבריאות הנפש

26.2.2020 / 11:28

כדי לבלום את המתקפות מצד יריביו והעניין הגובר במשרדו, שר הבריאות משתמש בהפרעות הנפשיות כטיעון לחוסר הלגיטימיות שלהם. אך הזלזול אינו מסתכם רק בתשדיר בחירות בזוי, אלא ביחס משרד הבריאות לתחום שסובל מהזנחה. דעה

צילום ועריכה: יהדות התורה

(בווידאו: סרטון התעמולה של ליצמן)

מאחד המשרדים הכי אפורים בממשלה, הפך משרד הבריאות בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לילד הכי מקובל בכיתה. מפלגות שעד כה נופפו בדגלי הביטחון והמאבק בשחיתות כמו כחול לבן, העבודה-גשר-מרצ וישראל ביתנו, החלו יום בהיר אחד להזדעזע ממצב מערכת הבריאות.

ניתן להגיד שהראשונה לזהות את ההזדמנות הפוליטית היתה אורלי לוי־אבקסיס (העבודה-גשר-מרצ), אחריה ישראל ביתנו עם המועמד מטעמה, יו"ר הסתדרות הרופאים העולמית לשעבר, פרופ' לאוניד אידלמן, ולבסוף גם המפלגה הטוענת לשלטון, כחול לבן, שהכריזה כי הפקרות המערכת היא "תיק 5000" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שם 5,000 המתים מדי שנה מזיהומים בבתי החולים.

הערכת מצב בנושא נגיף הקורונה בהשתתפות רה״מ בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן, חמ״ל משרד הבריאות, ת״א. תומר נויברג, פלאש 90
משתמש בהפרעה נפשית כטיעון לחוסר לגיטימיות פוליטית. שר הבריאות יעקב ליצמן/פלאש 90, תומר נויברג

אך זה לא מדאיג את שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן. כמה פעמים הוא התבטא ואמר כי העלייה בעניין במשרדו היא פופוליסטית ופוליטית, וכי מצב מערכת הבריאות מעולם לא היה טוב יותר. זה עד כדי כך לא מדאיג אותו, שנראה שלא אכפת לו גם להשתמש בהפרעה נפשית כטיעון לחוסר לגיטימיות פוליטית של יריבו אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו. כך, אחד מתשדירי התעמולה של יהדות התורה נפתח בתקציר ערך הוויקיפדיה תחת הכותרת "הפרעת אישיות". תחתיה נכתב כי "פיצול אישיות היא הפרעה נפשית. בהפרעה זו יותר מאישיות אחת מתקיימת באדם בתקופת חיים מסוימת". לאחר מכן, מוצגות כמה דוגמאות בהן ליברמן התבטא באופן מנוגד לדעה שהציג בעבר, כמו בעניין גיוס חרדים.

מופתעים? אין צורך. הזלזול של שר הבריאות בתחום בריאות הנפש לא מתחיל ונגמר בתשדיר הנוכחי. התשדיר הוא רק צוהר ליחס של משרד הבריאות לאחד התחומים הרגישים בתחום הרפואה - מחסור בתקציבים (ארבעה אחוזים בלבד מתקציב המשרד מופנים לרפואה הפסיכיאטרית), מבנים של מרכזים רפואיים שקורסים, צפיפות בלתי נסבלת במחלקות, מחסור בצוותים רפואיים, המתנה של שנה לטיפול והיעדר תרופות לטיפול פסיכיאטרי בסל התרופות (השנה נכנסה לסל תרופה אחת בתום דיונים ארוכים בוועדה).

אחרי הבחירות תמיד אפשר להתנצל על הכל ולערוך ניתוחים להארכת הפתיל. ואולי ליברמן יסלח. ואולי לא בטוח שהוא בכלל נעלב או ראה את התשדיר. אבל מה יגיד ליצמן לאותו אדם שאכן סובל מהפרעת אישיות, שהושפל כחלק ממסע בחירות דורסני ושהוחלט לגביו שלא משנה במה הוא עוסק ומה הוא ישיג במהלך חייו - לעולם לא יוכל לעמוד בעמדת מקבלי ההחלטות כי הוא סובל מהפרעה נפשית?

בית החולים לבריאות הנפש גהה, מאי 2015. ראובן קסטרו
זלזול של שר הבריאות בתחום בריאות הנפש. בית החולים לבריאות הנפש גהה/ראובן קסטרו

כנראה שהוא לא יגיד לו כלום. וכנראה שאותו אדם, כשיגיע לאשפוז או טיפול בתום חודשים ארוכים של המתנה, ימשיך לקבל את המינימום האפשרי. כנראה שהמרפאה שלו תהיה סגורה כי התקרה שלה בדיוק נפלה בעקבות סופה. כנראה שהוא יצטרך לישון באותה מיטה עם עוד מאושפז. כנראה שהצוות שיטפל בו יהיה תשוש. כנראה שיהיו לו דברים חשובים יותר להתעסק בהם מאשר להיעלב ממה שהשר שאחראי למצבו אמר עליו.

ובזווית אחרת. איך התשדיר הבזוי הזה מתיישר עם אותם ערכים יהודיים עליהם יהדות התורה נלחמת מול ליברמן? ממתי השפלה ושיח כה משפיל באים ביחד עם מושג היסוד "ואהבת לרעך כמוך"? איך הם מסתדרים עם התלמוד בו נכתב כי "המלבין פני חברו ברבים, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא"? איך אפשר לדבר על חשיבות השבת ולימוד התורה כשהבסיס לערכי היהדות נרמס כה בקלות בלהט הבחירות?

אבל ליצמן לא מודאג. בין אם יהיה שר הבריאות גם בממשלה הבאה ובין אם לאו, הוא יהיה בסדר. השאלה האמתית היא מה יעלה בגורלו של מערך בריאות הנפש. האם לוי־אבקסיס תדאג להרחבת המחלקות? האם פרופ' אידלמן ינצל את הניסיון המקצועי בו הוא מתפאר כדי להמציא יותר תקנים לצוותים הרפואיים? האם כחול לבן תשפץ את גהה על חשבון צעדים פופוליסטיים יותר כמו הכרזה על בניית בתי חולים חדשים? הרשו לי להיות פסימי. כנראה שאלה לא יהיו הצעדים הראשונים שינקוט שר הבריאות הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully