וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להשפיע על סדר היום": הקשר התמוה בין משרד רה"מ וישראל היום. דעה

13.2.2020 / 21:30

מודעה בביטאונו של נתניהו מבשרת על השתלמות עיתונאים חדשה, שיוזמים בחינמון יחד עם לשכת העיתונות הממשלתית, יחידת-סמך של משרד רה"מ. המטרה המוצהרת של הקורס: "להשפיע על סדר היום". שתי זרועות של נתניהו, בתנועת מלקחיים לטובתו

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. 9.2.2020. רויטרס
שתי זרועות של נתניהו, בתנועת מלקחיים לטובתו. נתניהו בישיבת ממשלה/רויטרס

הכותרת הראשית של "ישראל היום" קבעה הבוקר (חמישי) שבני גנץ, יריבו הפוליטי העיקרי של אליל היומון בנימין נתניהו, "עומד על כתפיו של אחמד טיבי". זאת לא נועדה להיות מחמאה, לפחות לא לגנץ. כך בעמוד 1. בעמוד 24 הוזמנו הקוראים "ללמוד היום איך להיות העיתונאים של מחר", בהשתלמות שתחילתה בעוד שבועיים ושתכלול "יום לימודים בשבוע, לימודי ערב ודגש מעשי". מעל ללוגו של העיתון, שבמרכזו ו"ו עם חולם הפוך, מבקשת מערכת ביטאונו של נתניהו לפתות את מי ש"רוצים להשפיע על סדר היום, לסקר את האירועים הגדולים ולכתוב את הסיפורים כמו שאף אחד לא כתב" - אף אחד, אולי חוץ מעורכי היומון, כתביו ונתניהו.

עד כאן הכול בסדר. הגיוני לצמצם את מאתר הגיוס, במונחי שב"כ, של הכותבים ב"ישראל היום", לקהל השבוי של קוראיו, המגלים בו עניין ואפשר שמזדהים עם עולמו, שבמרכזו נתניהו שכדור-הארץ סובב אותו. פרחי טיס קראו בנעוריהם את בטאון חיל האוויר; עיתונאי המחר של "ישראל היום" קוראים אותו שישה ימים בשבוע.

אבל היומון שהושק בעשור שעבר כדי להחזיר את נתניהו לראשות הממשלה, ליווה אותו בתרועות ובתשואות לאורך 11 שנות כהונה ושלושה כתבי אישום, ודואג פן גנץ - על כתפי טיבי, כבר לא כתפי אביגדור ליברמן, הקו השתנה - יתכרבל בלי שרה במיטתו בבלפור, אינו סומך על עצמו. הוא מתהדר בשותפת, לשכת העיתונות הממשלתית, יחידת-סמך של משרד ראש הממשלה - משרדו של נתניהו.

מועדת השתלמות עיתונאים של לע"מ ו"ישראל היום", 13 בפברואר 2020. אין, אתר רשמי
המודעה שפורסמה הבוקר/אתר רשמי, אין

המודעה של "ישראל היום" ולע"מ מספקת למעוניינים שתי חלופות לפנייה: מען של העיתון ומספר טלפון ירושלמי של לשכת העיתונות. קורא תמים אינו יכול שלא להתרשם מכך שגוף ממלכתי, המסונף למשרד רה"מ, מעניק חסות לאמצעי תקשורת המגויס למערכה הפוליטית והמשפטית של אדם אחד, מסנגר עליו ומקטרג על יריביו. שתי זרועות של נתניהו, בתנועת מלקחיים לטובתו.

זיקת נתניהו ל"ישראל היום" עמדה במוקד הבדיקות של שני מבקרי מדינה, בעקבות פנייה של עו"ד שחר בן מאיר, הטוען שתמיכת העיתון שתכלית קיומו היא עזרה לנתניהו, היא תעמולה וטובת הנאה אסורות; נדונה בעתירות לבג"ץ; נחקרה בתיק 2000; ותובלט בהליך המשפטי נגד נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס שיתחיל בקרוב. עד כה סירבו המבקרים, היועצים המשפטיים לממשלה ושופטי העליון לייחס משמעות פלילית לקשרי נתניהו עם העיתון ובעליו, בני הזוג אדלסון, שהעידו בתיק, ולשיחותיו התכופות עם עורכי היומון ששיקף להפליא את העדפותיו.

מאמצי נתניהו לשלוט בתקשורת הישראלית, במישרין או בעקיפין, סיבכו אותו גם בתיק 4000, שם מתוארים קשריו עם בעלי "בזק"/וואלה שאול אלוביץ במונחי שוחד, במיוחד כאשר נתניהו החזיק גם בתיק התקשורת.

ישראל היום. נמרוד סונדרס
משרדי ישראל היום/נמרוד סונדרס

לשכת העיתונות הממשלתית מבקשת להציג את עצמה כנותנת שירותים מקצועיים, ופוטרת את השתייכותה למשרד רה"מ כזוטה מנהלית. פרסום מודעת "ישראל היום", המטשטשת את הגבול שבין הפרטי-פוליטי לבין הממלכתי, הביך אותה.

בעקבות פרסום המודעה הוצגו לדוברת ראש הממשלה, שיר כהן, השאלות הבאות:
1. מי החליט שמדינת ישראל, באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית, צריכה להכשיר עיתונאים? כמה מוכשרים בשנה? באיזו רמה מקצועית? מהי רמת סגל ההדרכה שלהם?

2. האם פורסם מכרז בין אמצעי תקשורת לשיתוף פעולה בין הממשלה לבין גורם פרטי? לחילופין, האם התבקש פטור ממכרז ממנהל הרכש הממשלתי?

3. האם תוקצב סכום כלשהו להפעלת המיזם? מהי ההתקשרות הכספית עם "ישראל היום"?

4. מי מפקח על התכנים המועברים לחניכים? מי אישר ללע"מ לאמץ קו פוליטי התומך בראש הממשלה נתניהו ומתנגד ליריביו, כולל באותו גיליון שבו מתפרסמת המודעה המשותפת של לע"מ ו"ישראל היום"?

"מקיימים סדנאות הכשרה והעשרה עם התקשורת הישראלית"

כהן, בתגובתה, התנערה מכל קשר בין נתניהו ומשרדו לבין לע"מ בכלל, והמיזם המשותף עם "ישראל היום" בפרט. למשרד רה"מ, אמרה, אין כל מעורבות בתכני עבודתם של הלשכה ומנהלה, ניצן חן. צלמי לע"מ, המתלווים למסעות נתניהו בארץ ובעולם ונהנים תכופות מתוקף סיווגם כעובדי מדינה מבלעדיות בתיעוד סיוריו ופגישותיו, כפופים להנחיותיו. באחד מביקוריו באפריקה, למשל, כשצפה בגיא ההריגה הבין-שבטי ברואנדה ובתערוכת צילומים המנציחים את הזוועות, אסר נתניהו על הצלם הצמוד להפיץ את תמונת פניו כשהוא מגיב למראות. הצלם ציית. אך חן טוען שצייתנות דומה אינה מאפיינת את תכני העבודה של לשכת העיתונות.

ניצן חן. ברני ארדוב
טוען שצייתנות אינה מאפיינת את תכני העבודה של לשכת העיתונות. ניצן חן/ברני ארדוב

לדברי חן, המיזם המשותף עם "ישראל היום" אינו שונה ביסודו מפעילויות אחרות של לשכת העיתונות. "כחלק מהייעוד של לע"מ, כמי שאמונה על הקשר הן עם התקשורת הזרה והן עם התקשורת המקומית בישראל מזה עשרות שנים, היא מקיימת באופן שוטף בשנים האחרונות סדנאות הכשרה והעשרה בשיתוף פעולה עם התקשורת הישראלית על כל רבדיה בתחומי התקשורת, הניו מדיה, האתיקה וההכשרות מול מצלמה", אמר חן.

בשלוש השנים האחרונות, הוסיף חן, "קיימנו קורסים מעין אלה בשיתוף פעולה עם כלי תקשורת רבים בישראל, בכל הפלטפורמות, לרבות עיתונאים צעירים, סטודנטים לתקשורת וכן קורסים להסבה מקצועית בתחום התקשורת והניו מדיה ל'פרחי תקשורת' שהביעו עניין בתחום חשוב זה. פרט לשיתופי הפעולה עם כלי התקשורת השונים, קיימנו בשנתיים האחרונות גם קורסים בשיתוף עם ארגון העיתונאים בישראל, ארגון העיתונים בשפה הערבית, מועצת העיתונות, המכון הישראלי לדמוקרטיה וגופים נוספים".

חן הוסיף כי "פעילות זו נעשית באופן שוטף, כחלק מתכנית העבודה של לע"מ ומהתקציב השוטף שלה. לראש הממשלה או מי מטעמו אין כל קשר או מעורבות לפעילות זאת, שהיא כולה מקצועית לחלוטין, ללא כל גוון פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully