עד מדינה. דורון שיינר, עיבוד תמונה
עד מדינה/עיבוד תמונה, דורון שיינר

מגשים החלומות

13.2.2020 / 10:00

אחת העדויות הפליליות הדרמטיות בישראל חשפה כיצד הוצא לפועל חיסולו של טל קורקוס, אך לא סיפקה תשובה באשר למכסת הדם שתספק את יצר הנקמה של יניב זגורי. חלק שני

עד המדינה עמד מאחורי זכוכית משוריינת, תחת הגנה כמעט חסרת תקדים של מאבטחי היחידה להגנת עדים, וסיפר הכול. עדותו - על פרשת רצח אלישע סבח וטל קורקוס, אך גם על הקשרים האכזריים האחרים של עולם הפשע הישראלי, מצפון לדרום - נשמעה לעתים כלקוחה מסרטי מאפיה וגנגסטרים מיתולוגיים, אך המציאות מחוספסת וישראלית יותר, והדם הנשפך ממנה אמיתי לחלוטין.

זו הייתה הצצה נדירה לכמה מהאירועים הפליליים הגדולים ביותר בישראל בשנים האחרונות - חיסולים וניסיונות חיסול כושלים, הפעלת סוכנים וגיוס משתפי פעולה, תפקוד שוטרים וקוד "מוסרי" - אך את המונולוגים הארוכים של הצעיר הצפוני נגד חבריו כדאי לקחת עם תיבול אגרסיבי של ספק וביקורת בריאה. חוקרי ימ"ר לכיש ואנשי פרקליטות מחוז דרום מודעים לקורות החיים של העד, הסנגורים של הנאשמים מתייגים אותו כשקרן מניפולטיבי והוא עצמו העיד כי היה שותף לרצח סבח ולניסיון חיסול של עבריין בצפון הארץ. גיוסו דרש משאבים רבים - כסף, מאמץ וטרחה - אך מאמצי ימ"ר נגב לפענח את רצח סבח, עד המדינה טל קורקוס וגרושתו דבורה הירש היו זקוקים לביסוס ראייתי, וההסכם שהוביל לעדות הפך להיות הראיה המרכזית בתיק שהיה כבר עשיר בחומרי מודיעין - ולאחת העדויות הדרמטיות בשנים האחרונות. בשבוע שעבר פורטו גירסאותיו של העד על הליך גיוסו, על האקדח שסיבך אותו ועל חיסולו של סבח. כעת מגיע פרק ב'.

הוא אמר לי 'תשתדל להגיע לבית שלו, לא לערבב עוד מישהי בדרך, אבל תעשה מה שאתה חושב'

רצח דבורה הירש בחניית ביתה בבאר שבע - חיסול המנוגד לכאורה ל"קוד" של העולם העברייני - הרעיד את העיר ואת המדינה כולה. כשנה לאחר מכן נרצח גם טל קורקוס, בן זוגה במשך שנים ואב ילדיה, וגם מי שהעז להעיד נגד יניב זגורי. הקשר בין הכותרות המדממות ושרשרת האירועים היה בוטה, אך רק דברי עד המדינה בבית המשפט סיפקו הצצה למנגנון הנקמה האכזרי.

"נכנסתי לפייסבוק של טל קורקוס, ראיתי שהוא נותן המלצות לווינר. חייגתי אליו מחסום, אמרתי לו שאני רוצה טיפים לכדורגל. ביקש שיזדהה. לא הזדהיתי. פעם שנייה חייגתי, עוד פעם הוא ניתק לי. המטרה שלי הייתה להביא אותו ל'כיפה אדומה' (מארב פלילי מתוכנן, י"י)". הסיבה, לטענתו? בקשה מזגורי. "בראש ובראשונה כי אהבתי את ניבי. הוא שיחק לי ברגש, אמר לי שהוא המשפחה שלי. האינטרס השני - ידעתי שביום שאני אצטרך עזרה, הוא יעזור לי כמו שהבטיח. הוא שם יד על ספר תורה בבית כנסת בסין, והבטיח שיעשה בשבילי כל מה שאני רוצה. ידעתי שגם אם אני אצטרך עזרה כלכלית מניבי הוא יעזור לי".

עד המדינה תיאר פגישה עם אריק איטל, החשוד ברצח קורקוס, לאחרי שחזר מתאילנד, שם ביקר את זגורי. "הוא בא אלי, אמר לי 'הוא ביקש' שנפרק את טל, חייב לשמח את החבר, ואת לירז תשובה להרוג ולשמור את הגופה שלה. אמרתי לאריק 'אין בעיה'". לאחר המפגש, הוסיף, זגורי שלח לו הודעות ובהן ביקש ממנו ליצור קשר עם מ', לימים עד תביעה ברצח הירש ואז מקורב שלה ושל קורקוס. "ניבי שלח לי הודעות קוליות מוקלטות של הבחור וטלפון שלו, אמר לי 'תדבר איתו, הוא יתן לך מפה', הכוונה למודיעין על קורקוס". הוא קובע פגישה עם מ' ומזהה במהלכה ניסיונות התחמקות מצדו. "הוא לא היה מופתע לדעת מי אני. שאלתי אותו 'מה יש לך על טל?', הוא אמר לי 'זה תקופה לא טובה עכשיו, אם הייתי יכול הייתי עושה אותו בעצמי'. הוא נתן לי את הכתובת של ההורים שלו במושב ואמר לי שהוא הולך לקבר של אשתו בכל יום שישי. הוא לא רצה לעזור חשבתי שיחזור אליי ובפועל הוא לא חזר. חשבתי שהוא יביא את טל על מגש ל'כיפה אדומה'". העד ואיטל משנים תוכניות, מגיעים לבית הקברות במטרה להניח מטען במכוניתו של קורקוס, אך לא מצאו "מקום להתמקם" ונסעו משם.

העד טס לתאילנד לפגוש את זגורי. לדבריו, האחרון שאל אותו על רצח סבח וסיפר לו גם על זהות מחסלה של הירש. "אני וניבי יצאנו מחוץ לבית, דיברנו על קורקוס ועל לירז תשובה. ניבי אמר לי 'חייב לקפל את שניהם כמה שיותר מהר. תפיל אחד מהם'. הכוונה לפרק אותו עם אריק איטל". הוא הוגה רעיון. "אמרתי לו על המודיעין שיש לי על טל, שהוא משחק קלפים בדירה באשדוד. הוא אמר לי שהוא יודע. אמרתי לו 'תשמע, אני יכול לפתוח דירה, נביא את טל לשם עם איזה בחורה'. הוא אמר לי 'תשתדל להגיע לבית שלו, לא לערבב עוד מישהי בדרך, אבל תעשה מה שאתה חושב'. דיברנו הרבה על טל, הוא אמר לי להגיע לבית שלו כמה וכמה פעמים. דיברנו על איך אפשר להביא אותו למצב של 'כיפה אדומה', אמרנו שהוא אוהב הימורים ובחורות וחשבנו גם על האבטחה שלו - אם יש לו לחצן מצוקה, ושגם אם הוא מסתובב עם אקדח אין בעיה. ניבי אמר שאין עליו שמירה".

ביקשתי מהבת זוג שלי לשעבר שתזמין לי כרטיס טיסה. לא הצליחה. הראתה לי מבזקים, לא ידעה מה אני עושה, לא ידעה כלום

עד המדינה חזר לארץ והחל לתכנן את החיסול. "הבטחתי לו שזה מה שאני אעשה וזה מה שעשיתי", הסביר. הוא יצר קשר עם צעירה מהדרום, לימים עדת מדינה נוספת בתיק, ומציע לה 50 אלף שקלים כדי שתביא את קורקוס לדירת ההימורים. "פתחנו את הדירה, נתתי לה כספים, כל יום בין 1,500 ל1,800 שקל. כל יום היה משחק, ובינתיים אני ואריק מתארגנים על נשקים - כן תקינים לא תקינים - כי רצינו שיהיה לנו שני נשקים ואחד לגיבוי".

לחיסול קדמו מעקבים וניסיונות שלא צלחו. "איך שחזרתי מחו"ל התחלתי לתכנן את הדירה בשביל להביא את טל לשם. טל הגיע, אריק הגיע איתי ביחד, תיאמנו הכל מראש. היה בידיים שלי אקדח אחד תקין שהבאנו מבאר שבע. המתנו לטל מתחת לבית עד שהוא ירד מדירת ההימורים. טל ירד בריצה. אני ואריק הלכנו לרכב ונסענו ביציאה מאשקלון במהירות אחרי טל. תפסנו אותו ברמזור, רק מה הייתה משטרה. רדפנו אחריו עד יבנה. לקחנו ימינה. היינו היחידים בכביש, לא רצינו שהוא יראה שמישהו עוקב אחריו. ראינו לאיזה סמטה הוא נכנס וברחנו".

העד לא סיפק פרטים חדשים לגבי חיסול הירש - "הכרתי את הרצח רק מהטלוויזיה, מ'עובדה' ואמנון לוי", כהגדרתו - אך בריענון שנערך לו בפרקליטות מעט לפני תחילת המשפט, הוא טען כי זגורי אמר לו שהוא הניח מטען מתחת לרכבה. "ניבי אמר לי ששמו לה מטען עם הילדים, 2 וחצי קילו, אבל הוא לא עבד". כך או כך, את יום החיסול של קורקוס הוא תיאר בפרטי פרטים. "היא מדברת עם טל לידי, קובעת איתו שהוא מביא בחורות מצומת עד-הלום שיגיעו לשחק. אספנו את המטען. אני יודע איפה הוא חנה. התמקמנו בחניה איפה שאין מצלמות, כמו בפעמים הקודמות. ירדנו עם המטען והשלט. אריק הלך, הדביק את המטען לרכב והתמקמנו מאותו רגע".

לדבריו, קצת אחרי 03:00 זה קורה. הם שמעו את קורקוס מסרב להחזיר כמה אנשים לאשדוד. "שנינו בקשר עין עם הרכב של טל. הוא ירד והלך לאוטו. ראיתי רכב ארבעה רכבים מלידי. אריק לחץ על המטען, טל התחיל לצעוק 'אמא אמא'. המשכתי לשמוע אותו צועק. אריק אומר לי 'בוא בוא בדרך לבית שלי'. אמרתי לו 'תעיף את הטלפונים'. את השלט החבאנו ליד בית כנסת ואת האקדח שהיה גיבוי לרצח החבאנו ליד בטונדה".

השניים עולים לביתו, ושם, על פי העדות, הוא ובת זוגתו עוזרים לאיטל להיפטר מהכפפות. "ביקשתי מהבת זוג שלי לשעבר שתזמין לי כרטיס טיסה. לא הצליחה. הראתה לי מבזקים, לא ידעה מה אני עושה, לא ידעה כלום. הראו שמישהו נרצח באשקלון. אריק שאל אותי, אמר לי 'מה היא יודעת' אמרתי 'היא לא יודעת שום דבר'. בינתיים התקלחתי. אריק שרף כפפות בשירותים. הבת זוג שלי הריחה ריח של שרוף, אמרתי לה 'תביאי אקונומיקה'. היא עזרה לו וגם אני עזרתי לו".

עדות עד המדינה, חלק א'

חם-צוואר. קפוצ'ון. אקדח

לכתבה המלאה

עד המדינה קונה כרטיס טיסה ופוגש בשדה התעופה שתי דמויות שנשזרו לא פעם בעדותו - העבריין מיכאל מור ("מדבר איתי על צ'קים ולא על הרצח") וחוקר המשטרה "רובינזון", שמגיע לראות אם הוא מעורב ברצח. "הוא שאל אותי 'יש לך קשר לרצח של טל?', אמרתי לו 'אין לי קשר, מה פתאום'. אמר לי 'טוב' והלך".

שמו של "רובינזון", חוקר באחת היחידות הארציות למלחמה בפשיעה, עלה כמעט בכל חקירה של העד - וכיכב גם בבית המשפט. הוא סיפר כי הפך למודיע שלו, ותיאר גם כיצד הוציא אותו מחקירה בחשד לניסיון רצח של מור כהן בצפון. על פי עד המדינה, "רובינזון" הופיע תחנת המשטרה באמצע תחקורו ושיחרר אותו למרות שהוא אכן עמד מאחורי ניסיון החיסול. "לא דיברנו על זה", אמר. השתלשלות האירועים הזו עמדה - ועדיין עומדת - במוקד מחלוקת על מהימנות העד.

seperator
שילמתי הכול, עשיתי את זה לניבי באהבה. ביקש את אלישע - מת, ביקש טל - מת. ניבי מבקש, אני עושה. מגשים החלומות שלו

זגורי אסף את העד משדה התעופה בסין ודיבר איתו על טעויותיו בחיסול קורקוס. "איך שהגעתי הוא אמר לי 'עשית כמה טעויות - טעות ראשונה שהבטחת כסף לצעירה, טעות שניה שבאת אלי ישר וטעות שלישית שאריק ואתה ברחתם לבית שלך. תיזכר לגבי האליבי, ביום מן הימים תישאל שאלות, אתה צריך שתהיה לך תשובה'".

לדברי העד, הכספים שהוציא כדי לחזק את אמינות דירת ההימורים היו מכיסו. "שילמתי את הכול, עשיתי את זה לניבי באהבה. ביקש את אלישע - מת, ביקש טל - מת. ניבי מבקש, אני עושה. מגשים החלומות שלו". הוא הוסיף כי זגורי ואנשיו תכננו לטבוח בכל בני משפחת קורקוס. "הוא אמר לי שהוא ומוש, הכוונה למשה, התכוונו להיכנס אליהם לבית ולעשות להם טבח על כל המשפחה, כולל הילדים והנכדים. אחרי (הרצח של) טל הוא אמר שהוא 'רוצה להכניס אותם (את בני משפחתו של קורקוס) לנגריות'. מה הוא יעשה איתי? יכניס למעשנת. אחרי שטל נרצח הוא עוד רוצה (לרצוח) את ההורים שלו. את הילדים שלו. איזה דברים הוא ירצה לעשות לי? אף אחד לא יישאר בחיים".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully