וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפעמים כדאי להסתכל מתחת לפנס: מה אפשר וצריך לשנות במערכת הבריאות. דעה

מרגנית אופיר

15.2.2020 / 8:27

תדרוך של שר הבריאות, יעקב ליצמן בעקובת נגיף הקורונה בבית החולים שיבא 4 בפברואר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מערכת הבריאות הציבורית אינה רק בתי חולים. השר ליצמן בתדרוך בעקבות נגיף קורונה/אתר רשמי, אתר רשמי

בימים אלו, כשמערכת הבחירות השלישית נכנסת לישורת האחרונה, בחרו המועמדים השונים לדבר על מערכת הבריאות הציבורית במונחים של קריסה. בתי החולים תופסים כותרות בשל מראות קשים ועדויות חמורות של הצוותים הרפואיים והסיעודיים, ובפריפריה המצב קשה פי כמה.

מערכת הבריאות הציבורית אינה רק בתי חולים, היא בנויה משילוב של מערך שירותים בקהילה, עליו אמונות קופות החולים, ושל בתי החולים הממשלתיים והציבוריים. בימים אלו של הבטחות טרום בחירות להגדלת תקציבים והוספת תקנים לחיזוק ושיפור מערכת הבריאות, הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש - לבחון את הנחות היסוד של חוק ביטוח בריאות ממלכתי, למצות את המשאבים הקיימים ולוודא כי כל תוספת תקציבית תיועד לשיפור מהותי בקהילה ובבתי החולים, תוך העדפה ברורה לצמצום פערים וקידום שוויון בבריאות.

חוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע ששירותי הבריאות יינתנו בזמן, מרחק ואיכות סבירים לכל תושבי ותושבות מדינת ישראל וזאת בכפוף למגבלות התקציב. ההנחה כי התחרות בין קופות החולים ורצונן למשוך מטופלים תביא לפריסת שירותים בהתאם לחוק, אינה עומדת במבחן המציאות והתקצוב הנוסף שמקבלות הקופות עבור תושבי הפריפריות במסגרת נוסחת הקפיטציה, (הנוסחה שעל פיה מחולקים המקורות הכספיים הציבוריים בין קופות החולים) אינו מפוקח ואינו מסייע דיו לצמצום הפערים והגברת השוויון בבריאות.

בית חולים וולפסון 13 בינואר 2019. אור רביד, אתר רשמי
בית החולים וולפסון/אתר רשמי, אור רביד

אז מה אפשר לעשות? אנו מאמינים שתוספת תקציבית משמעותית, במשולב עם מודל שירותי בריאות מבוססי אזור, תוך מיצוי ואיגום משאבים יביאו לשינוי המיוחל.

ישנם כיום משאבים לא מנוצלים הן בבתי החולים והן בקהילה. למשל, מחלקת שיקום מצוינת בבית חולים פריפריאלי עומדת שעות רבות בכל יום, כאבן שאין לה הופכין בשל עניינים פרוצדורליים, וזאת במקום לשמש את תושבי האזור לצורך שיקום יום, קבוצות טיפוליות לחולי פרקינסון ועוד. תופעה נוספת שצמחה על רקע ה"תחרות" בין קופות החולים היא טרטור המטופלים לקבלת טיפול הרחק ממקום מגוריהם, או לחלופין להמתין זמן רב, בזמן שניתן לקבל את אותו טיפול בדיוק במוסד רפואי בקהילה, או בבית החולים בקרבת מקום מגוריהם.

יצירת שיתופי פעולה על בסיס אזורי בין מוסדות הבריאות, תנגיש את שירותי הבריאות הקיימים, ותאפשר בנוסף את פתיחתם של שירותים חדשים, שהיום הקופות נמנעות מלפתח בשל דלילות האוכלוסייה, בעיקר בפריפריות המרוחקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטופלי מכבי מתחסנים נגד שפעת/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא הרבה צריך לקרות כדי לעבור למסלול החדש: משרד הבריאות צריך לחייב את הקופות לספק שירותי בריאות בזמן, מרחק, ואיכות סבירים, ולעדכן את נוסחת הקפיטציה כך שתתמרץ שיתופי פעולה ואיגום משאבים על בסיס אזורי בין הקופות, ואף בין הקופות לבתי החולים, תוך יצירת מנגנוני התחשבנות שקופים לציבור בין הגורמים השונים במערכת הבריאות.

אנו קוראים לכל המפלגות לאמץ ולקדם מודל זה שיבטיח מיצוי מקסימלי של תשתיות, קיימות ועתידיות, יחסוך בעלויות, יחזק מקצועית וכלכלית את מערכת הבריאות בפריפריה, הן בקהילה והן בבתי החולים ויבטיח פריסת שירותי בריאות זמינים, נגישים ואיכותיים לכלל תושבות ותושבי המדינה.

מרגנית אופיר היא חברת הפורום לקידום הבריאות בגליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully