וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להקים את החומה בגבול מקסיקו: פוצצו אתרי קבורה של שבטים ילידיים

ממשל טראמפ משתמש בחוק המאפשר לו לעקוף תקנות סביבתיות וכאלו שנועדו להגן על השבטים, ואתרים היסטוריים בפארק באריזונה המוגדר אתר מורשת עולמי נהרסו. "זה חילול הקודש", אמר חבר קונגרס דמקורטי

צילום: מתוך ה-youtube של Cronkite News, עריכה: אסף דרורי

אתרי קבורה של שבטים אמריקניים ילידיים פוצצו בעת עבודות בנייה להקמת החומה בגבול עם מקסיקו - כך אמרו חברי קונגס ומנהיגים מקומיים. הרשויות במדינת אריזונה אישרו כי היה "פיצוץ מבוקר" בפרק הלאומי "אורגן פייפ קקטוס", שהוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

חבר הקונגרס הדמוקרטי ראול גריג'לבה אמר כי הרס אתרי קבורה הוא "חילול הקודש". לדבריו, הממשל לא נועץ עם חברי שבט טוהו אודהאם, שאבותיו קבורים באתר. בנוסף לכך, ארגונים למען שימור הסביבה הזהירו מהנזק שנעשה לאקוויפר המים ולבעלי החיים באזור המדברי המבודד.

גורמים רשמיים אמרו כי מטרת הפרויקט היא לבנות קירות פלדה בגובה תשעה מטרים לאורך כ-90 ק"מ העוברים באדמת הפארק הלאומי. האו"ם הגדיר את הפארק הלאומי כשמורה ביוספרה בינלאומית ב-1976, וכינה אותה "דוגמה למערכת אקולוגית בתולית שלמה" במדבר.

גריג'לבה, יו"ר הועדה בבית הנבחרים האחראים למשאבים הטבעיים, הוא נציג מחוז שכולל אזורים החולקים מאות קילומטרים של גבול עם מקסיקו. הוא סייר באתרי הקבורה בפארק, המכונה מונומנט היל, בחודש שעבר, ונאמר לו שאנשי אודהאם קברו לוחמים משבט האפאצ'י היריב. לדבריו, המפקח הסביבתי שממשל טראמפ הציב על הפרויקט לא עשה דבר כדי להקל על הנזק התרבותי. באחד המקומות היו שמורים חפצים מלפני עשרת אלפים שנה.

קקטוסים שנהרסו בפארק לאומי לטובת הקמת קטעים מהגבול עם מקסיקו, אריזונה, ארה"ב, פברואר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
השבט ראה בהם התגלמות של אבות אבותיו. קקטוסים שנעקרו ממקומם/אתר רשמי, אתר רשמי

מנהיג השבט נד נוריס ג'וניור אמר לעיתון מקומי שאף שהשטח נשלט כעת על ידי ממשלת ארצות הברית, "אנו חיים באזור הזה מאז ומעולם". לדבריו, "הם אבות אבותינו. הם השרידים שלנו בתור עם. זו חובתנו לעשות את כל מה שצריך כדי להגן על זה".

דוח פנימי משירותי הפארקים הלאומיים שהגיע לידי וושינגטון פוסט העלה כי החומה שהבטיח טראמפ לבנות עוד ב-2015 תהרוס עד 22 אתרים ארכיאולוגיים בתוך האתר פייפ אורגן לבדו. הרשויות הרסו גם קקטוסים עתיקים, שלדברי גריג'לבה נחשבו "להתגלמות אבותיהם" של בני האודהאם. "לראות אותם הופכים לגבבה זה מטריד מאוד".

ממשל טראמפ הצליח לבנות קטעים בחומת הגבול על אדמות ציבוריות בזכות חוק REAL ID מ-2005, המעניק לממשל הפדרלי את הזכות לבטל חוקים הסותרים את מדיניות הביטחון הלאומי של ארצות הברית. הבית הלבן ביטל עשרות חוקים, כולל חוקים שהגנו על קברי ילידים, מינים בסכנת הכחדה והסביבה על מנת להקים את החומה. גריג'לבה אמר כי הוא יפעל לביטול החוק ויכנס דיון על כך בקונגרס בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully