וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה באירלנד: הלאומנים של שין פיין זכו ברוב הקולות בבחירות

על רקע התסכול מהמצב הכלכלי, מפלגת השמאל שהייתה קשורה בעבר למחתרת ה-IRA רשמה תוצאת שיא ושברה את שליטת שתי המפלגות המסורתיות. הקמת ממשלה תהיה משימה מאתגרת. "מהפכה דרך הקלפיות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המפלגה הלאומנית באירלנד שין פיין רשמה הישג שיא בבחירות לפרלמנט, עם המשך ספירת הקולות. מנהיגת המפלגה, מארי לו מקדונלד, כינתה זאת "סוג של מהפכה דרך הקלפי".

לפי ספירה חלקית, מפלגת השמאל זכתה ב-24.5% מהקולות, בהשוואה לפיאנה פול עם 22% ופינה גייל עם 21%. אף אחד מהן לא תזכה במספיק מושבים כדי להחזיק ברוב מוחץ. המשא ומתן להקמת ממשלה צפוי להיות ממושך. לפי הבחירות, שתי המפלגות המרכזיות שללו הקמת קואליציה עם השין פיין, בשל קשריה למחרת האירית IRA והמדיניות הכלכלית שלה.

אתמול בשעות הערב הודה ראש הממשלה ליאו ורדקאר, מנהיג מפלגת פינה גייל, כי הקמת ממשלה תהיה "מאתגרת". מנהיג פיאנה פול מייקל מרטין לא שלל את האפשרות לשיתוף פעולה עם הלאומנים האיריים, אך אמר כי נותרו "פערים משמעותיים".

מנהיגת מפלגת השין פיין של אירלנד חוגגת את ההצלחה בבחירות, דבלין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
רוצה להיות בממשלה. מנהיגת השין פיין חוגגת את התוצאות, אתמול/רויטרס

מקדונלד, מנהיגת השין פיין הנוטה לשמאל הפוליטי, אמרה כי היא בוחנת את התרחיש להקמת ממשלה ללא שתי המפלגות ששלטו בפוליטיקה האירית בעשרות השנים האחרונות.

"התסכול שאנשים חשו זה זמן רב מהמערכת הדו-מפלגתית, שבה הועברו מושכות השלטון מזו לזו, נגמר," אמרה. "משמעות ההצבעה הזו שהשין פיין יהיו בממשלה ויממשו את הבטחותיהם", אמרה היום לערוץ RTE. "המהלך הראשון שלי בעבודה, והתחלתי את זה אתמול, הוא לבחון עם מפלגות אחרות אם יש לנו את המספרים להקים ממשלה בלי פיאנה פול או פינה גייל".

המפלגה הצליחה לנצל את הזעם הציבורי באירלנד כלפי ממשלת הימין בשנים האחרונות, כולל מחסור בדיור, זינוק בדמי השכירות ומחוסרי בית. זאת על אף שאירלנד צפויה להיות אחת הכלכלות בעלות הצמיחה הגבוהה ביותר באיחוד האירופי במהלך שנה. הן כונו "בעיות ההצלחה" על ידי שר האוצר לשעבר מייקל נונאן כבר בשנת 2015.

הברקזיט, שהעסיק בצורה משמעותית את ראש הממשלה הנוכחי, כמעט שלא היה חלק מהאג'נדה בקמפיין הנוכחי.

מנהיגת המפלגה הצפון אירית השמרנית ארלין פוסטר, שמפלגתה בבלפסט משתפת פעולה עם הלאומנים, אמרה שהמצביעים הצעירים יותר יצאו "להצבעת מחאה". לדבריה, "מנקודת מבטה של צפון אירלנד נצטרך לעבוד עם כל ממשלה שלא תהיה ברפובליקה של אירלנד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully