וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מסעדות ובתי קפה: מערך כשרות גם על מספרות לגברים

6.2.2020 / 19:38

בערים החרדיות החלו לפעול משגיחים שיעניקו תעודות כשרות ויערכו ביקורי פתע כדי לבחון האם בעלי המספרות ועובדיהם מספרים את הלקוחות לפי ההלכה. הספרים בינתיים לא ידרשו לשלם על תעודת כשרות אך חתמו על מסמך: "הוראות כשרות למספרות" ויתחייבו לקבל את דרישות הרבנים

זוגות דתיים וחרדים ברחוב בני ברק, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מפעילה מערך כשרות למספרות. בני ברק/ראובן קסטרו

לא רק במסעדות ובבתי קפה, בערים החרדיות החל בתקופה האחרונה לפעול מערך כשרות על מספרות לגברים בלבד. במסגרתו, הרבנים המקומיים מפעילים משגיחים, מעניקים תעודת כשרות ועורכים ביקורי פתע כדי לבחון אם בעלי המספרות ועובדיהם מספרים את הלקוחות על פי גדרי ההלכה היהודית.

אחד מהציוויים המפורשים בתורה הוא 'לא תקיפו את פאת ראשכם', ומשמעותו היא כי אסור לאדם לגלח בכל צורה שהיא את הצדעיים, כלומר הפאות. לפי ציווי זה, אסור להוריד אותן בשום צורה, לא בסכין ולא במכונת גילוח. קיימת מחלוקת מהו אורך השיער שחייבים להשאיר באותו מקום, אבל בכל אופן, חובה להשאיר מינימום, כל אחד לפי פסיקה שלפיה הוא נוהג. מעבר לציווי זה, קיימות הוראות נוספות בהלכה בעת גילוח או תספורת.

בערים חרדיות כמו בני ברק, ביתר עילית, רכסים ומודיעין עילית החל לפעול בתקופה האחרונה מערך כשרות שמפעיל משגיחים, מעניק תעודות כשרות ומפקח על המספרה. בשונה ממערך הכשרות על האוכל במסעדות ובבתי קפה, הספרים בינתיים לא נדרשים לשלם על התעודה אך כן מתחייבים על שורת הוראות בהתאם לגדרי ההלכה.

הוראות הכשרות לספר. ללא, צילום מסך
תעודת הוראות הכשרות לספר עליה חתמו בעלי מספרות/צילום מסך, ללא

בעל המספרה נדרש לחתום על מסמך שנושא את הכותרת "הוראות כשרות למספרות" ובו הוא מתחייב "לקבל כל דרישה של הפיקוח ללא עוררין" וכן את "הוראות רבני העיר". בנוסף, עליו להתחייב ש"כל אדם שנכנס למספרה יש לספרו במכונה או במספרים ולהשאיר בפיאות שיער באורך 5 מ"מ", קצת יותר מהאורך המחייב לפי ההלכה היהודית.

לפי המסמך עליו הוא חותם, "לקוח שמבקש לנהוג כפי רבותיו ולהסתפר יותר קצר בפיאות הראש, מותר הספר לעשות לו כן ובלבד שישאיר לו מינימום 3.5 מ"מ אורך אבל לקוח שאינו מביע דעה, יש לספרו כנ"ל". ההוראות אמורות גם על גילוח הזקן והשפם. לפיהן, "הזקן והשפם יעשה במספריים או במכונת תספורת או במכונת גילוח שמאושרת בהשגחה המקובלת על פיקוח".

מהמסמך עולה גם כי בדיוק כמו במסעדות ובבתי קפה, יהיו משגיחים שתפקידם יהיה לבדוק "את הציוד והמכונות של הספר" והם יגבילו או יאשרו את השימוש בו. המשגיח, כך לפי ההסכם, "יכנס למספרה בכל עת שירצה, ויבדוק על העמידה בתנאי הכשרות", ובמידה ויתברר כי הוא לא עומד בהוראות הכשרות "יפורסם שאין להסתפר אצלו בכל צורה שהיא".

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

"אם זה יחזק ספר שלא היה מספר עד כה לפי ההלכה, אז למה לא?"

בעיתון החרדי 'יתד נאמן' דווח כי בשנה האחרונה נערכו מספרי "כנסי הסברה לציבור הרחב ולספרים, כשבשבוע האחרון התקיים כנס מיוחד לספרים מרחבי העיר בני ברק, בו סוכמו ההלכות המותר והאסור בתספורות והודגמו שוב על ידי מצגת בה היה ניכר היטב המותר והאסור בתספורות, כשהכל נעשה מתוך הבעת נכונות ורצון מצידם של הספרים".

ג', אחד הספרים בבני ברק, טען בשיחה לוואלה! NEWS כי קהל לקוחותיו הוא חרדי, שמקפיד על ההלכה קלה כבחמורה. "המסמך הזה שתולה אצלי במספרה לא מזיק לי. אני גם ככה מספר רק לפי גדרי ההלכה כמובן, אז למה לא?". לטענתו, בשלב זה, הוא וחבריו לא נדרשו לשלם על תעודת הכשרות אך הוא אינו יודע מה יהיה בעתיד. "בינתיים, אם זה יחזק ספר שלא היה מספר עד כה לפי ההלכה, אז למה לא?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully