וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרגיע ולא להפריע: הכניסה לג'נין ליבתה את המתיחות שאחרי עסקת המאה

6.2.2020 / 9:25

הרשות לא מעוניינת לחמם את האווירה, ההפגנות ברחוב הפלסטיני לא מרכזות אלפים, ואפילו חמאס לא מצליח להתסיס את השטח כפי שהיה מעוניין. אז מדוע דווקא עכשיו, כשיוזמת טראמפ מרחפת והרמטכ"ל מעוניין להפנות קשב צפונה, אושרה הריסת בית המחבל בג'נין שהגבירה את החיכוך?

צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

התקרית במהלכה נהרג מחבל מאש צה"ל בחברון אתמול (רביעי) לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר הכוח, מהווה עוד סימן לתסיסה המתגברת בשבועות האחרונים ברחבי יהודה ושומרון. הרבה מאוד בקבוקי תבערה ואבנים הושלכו על גבי הכבישים המרכזיים בדגש על אלו שבתחומי החטיבה המרכזית יהודה. כל כניסת כוחות לביצוע מעצר בשטחי A ברחבי יהודה ושומרון מלווה באלימות חריגה ביותר מצד פלסטינים, כמו טרור עממי ולעתים גם בירי. לצד זאת, בתקופה האחרונה צה"ל ושב"כ עורכים חיפושים אחר חוליית צלפים פלסטינים שמצבעת ירי ונמלטת.

למרות המתיחות שנוצרה עוד הרבה לפני פרסום "עסקת המאה" הוחלט באוגדת יהודה ושומרון, בפיקודו של תת-אלוף יניב אללוף, לאשר מבצע חטיבתי בגזרת ג'נין כדי להרוס בית מחבל שכבר נהרס בשנת 2018. תוצאות המשימה כללו יותר מעשרה פלסטינים פצועים בדרגות שונות, צעיר פלסטיני הרוג ואולי נקודה מאוד רגישה שעשויה למתוח עוד יותר את מערכת היחסים בין הרשות הפלסטינית לצה"ל: שוטר פלסטיני שנפצע מירי צה"ל .

פעילות צה"ל בג'נין במהלך הריסת בית המחבל שהיה מעורב ברצח הרב רזיאל שבח בחוות גלעד - ה-6 לפברואר 2020. דובר צה"ל
דווקא עכשיו. הריסת בית המחבל בג'נין, הלילה/דובר צה"ל

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אמר הבוקר כי הנושא יתוחקר. לא ברור למי באוגדת יו"ש היה חשוב להרוס את הבית דווקא בתקופה המתוחה הזו, בה הרשות הפלסטינית לא מעוניינת לחמם את האווירה. הרחוב הפלסטיני באיו"ש לא באמת מארגן הפגנות בהיקף של אלפים ואפילו חמאס לא מצליח להבעיר את השטח כפי שהיה רוצה. למרות כל אלה, כוחות צה"ל נכנסו הלילה לאחד מהמוקדים האלימים שיש בגדה המערבית ומבצע פעולה רועשת. היה נכון להמתין, לחכות עוד קצת לתקופה יותר רגועה כדי לממש את הפעולה. כך עולה התהייה: איפה הגורמים המרסנים בימים האחרונים?

כאילו לא די בכך, הלילה צה"ל תקף לפי פרסומים זרים יעדים איראנים ברחבי סוריה ויעדי חמאס ברצועת עזה. סמוך לחצות גם התרחש פיגוע דריסה בירושלים במהלכו נפצעו בדרגות שונות 12 חיילי חטיבת גולני. אף כדור לא נורה לעבר הרכב ועדיין מתקיים מצוד אחר המחבל שנמלט מהמקום.

תיעוד פציעת השוטר בג'נין

עריכה: עמית שמחה

מי שאמור לסנכרן את כלל האירועים ולשמש כגורם מרסן בין היתר היא חטיבת המבצעים באגף המבצעים. זו שאמורה הייתה להדגיש כי המשימה ביו"ש לא דחופה בתקופה הזו ולכן יש להשהות אותה. לבחור מועד אחר. אך מישהו כאן נרדם. אסור לתת לגדה המערבית לבעבע בתקופה הזו. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בעצמו כי היה מעדיף לאפשר קשב לזירה הצפונית וליעדים אחרים ובשל כך יש לנסות עד כמה שניתן להרגיע את רצועת עזה ויו"ש. לרוב אמור להיות שר הביטחון גורם מאזן נוסף בעל ראייה רחבה אך בימים אלו - הוא שוהה בארצות הברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוטר הפלסטיני, טארק בדוואן, שנפצע הלילה בג'נין/מערכת וואלה!, צילום מסך
פיגוע דריסה במתחם התחנה בירושלים, 6 בפברואר 2020. פלאש 90/ יונתן זינדל, פלאש 90
12 חיילים נפצעו. זירת הפיגוע בירושלים, הלילה/פלאש 90, פלאש 90/ יונתן זינדל

בזמן שמתנהל מצוד אחר המחבל הדורס, שמאמצי לכידתו יכולים אף הם להביא לתסיסה וחקיינות של מחבלים בודדים נוספים, צה"ל נדרש כעת לפעול בחוכמה וברגישות להרגעת השטח. על הצבא לצמצם פעילות במוקדי חיכוך, להכיל פרובוקציות ולדחות פעולות דחופות כמו הרס בתי מחבלים שמעירים את ערי הגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully