וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן המשפט בסנאט: פומפאו נפגש עם נשיא אוקראינה בקייב

2.2.2020 / 13:36

שר החוץ הוא האמריקני הבכיר ביותר שהגיע למדינה מאז שיחת טראמפ-זלנסקי, שהובילה למשפט. פומפאו שיבח את אוקראינה, והנשיא שלה הודה לוושינגטון וטען כי המשפט לא השפיע על היחסים. משם המשיך פומפאו לבלארוס ונפגש עם רודנה, למפגש שלא היה כמותו 25 שנה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו נפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב, בזמן שמשפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בסנאט מגיע לשלבי הסיום. פומפאו הוא הגורם האמריקני הבכיר ביותר שמגיע למדינה מאז שיחת הטלפון בין טראמפ לזלנסקי ביולי, שהובילה לפתיחת הליך ההדחה נגד הנשיא.

פומפאו הכחיש את הטענות המרכזיות נגד טראמפ, שצפוי להיות מזוכה על ידי חבריו למפלגה הרפובליקנית ביום רביעי הקרוב, וסתר את העדויות שטראמפ הקפיא את הסיוע הצבאי והתנה ביקור בבית הלבן תמורת חקירה אוקראינית של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

הוא גם ניסה להתנער מדבריו שהוא לכאורה אמר בריאיון רדיו בשבוע שעבר, שבו תהה אם לאמריקנים באמת אכפת מאוקראינה. פומפאו אמר כי האמריקנים מעריכים ומכבדים את אוקראינה כ"בלם" נגד הרודונות, ברומזו לרוסיה. הוא הוסיף כי "נמצא את הזמן הנכון" לביקור רשמי של זלנסקי בוושינגטון.

שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב, 31 בינואר 2020. רויטרס
משדרים עסקים כרגיל. זלנסקי ופומפאו, שישי/רויטרס

אוקראינה זקוקה ליחסים טובים עם טראמפ בשל הסתמכותה על סיוע צבאי אמריקני מול הבדלנים הפרו-רוסים. כספי הסיוע הופשרו אחרי תלונתו של איש המודיעין האנונימי, שחשף את השיחה בין טראמפ לזלנסקי. ממשל טראמפ חימש את אוקראינה עם ציוד הגנתי קטלני, כמו טילי נ"ט מתקדמים.

זלנסקי טען כי להליך ההדחה לא הייתה השפעה שלילית על היחסים עם ארצות הברית, והודה לממשל על הסיוע שלו. פומפאו, שספג ביקורת מצד דיפלומטים אמריקנים שהוא לא עשה מספיק כדי להגן עליהם במהלך המשבר, ניסה להרגיעם בעת מפגש סגור בשגרירות בקייב.

גורם אמריקני בכיר שנכח בפגישה אמר כי פומפאו וזלנסקי דנו בעיקר בהשקעות ובתשתיות, ולא על חקירות ההדחה או שחיתות.

אוקראינה היא נושא עדין עבור פומפאו, שבסוף השבוע שעבר השתלח בעיתונאית ששאלה אותו מדוע הוא לא הגן באופן פומבי על שגרירת ארצות הברית לשעבר באוקראינה מארי יובנוביץ'. היא הודחה מתפקידה בשל טענות בלתי-מבוססות מצד פרקליטו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני.

בנוסף לזלנסקי, נפגש פומפאו עם שרי החוץ וההגנה של אוקראינה, כמו גם עם מנהיגים אזרחיים, וסייר בכמה כנסיות אוקראיניות. פומפאו דחה לאחרונה פעמיים את הנסיעות שלו לאוקראינה, בפעם האחרונה בשל ההסלמה מול איראן בחודש שעבר.

עוד בוואלה!

נשיא אוקראינה ויתר על מקום בפורום השואה עבור ניצולים; יד ושם: תמוה

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו בפגישה עם שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, 1 בפברואר 2020. רויטרס
פומפאו ולוקשנקו במינסק, אתמול/רויטרס

אחרי אוקראינה, המשיך פומפאו לבלארוס, לביקור ראשון של שר חוץ אמריקני במדינה זה 25 שנה. הוא כי וושינגטון יכולה לספק לה את כל הנפט הדרוש לה, על רקע המחלוקות שלה מול שכנתה רוסיה, בעלת בריתה המרכזית, בנושא אספקת נפט.

ארצות הברית הטילה סנקציות על בלארוס הנשלטת על ידי הרודן אלכסנדר לוקשנקו, אך הקשרים ביניהן השתפרו בשנים האחרונות במקביל למתיחות בין מינסק למוסקבה. עם זאת, פומפאו לא הכריז על הסרת הסנקציות שהוטלו על גורמים בכירים בממשל לוקשנקו, המכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה", ב-2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully