וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא הבטיח לטהר את גמביה מרודנות. עתה, הוא מדכא את האופוזיציה

אדאמה בארו הדיח את השליט יחיא ג'אמה ב-2016, והבטיח להכריז על בחירות חדשות תוך שלוש שנים. ואולם, עכשיו הוא מתעקש להשלים את הקדנציה בת חמש השנים והוציא מחוץ לחוק תנועת מחאה נגדו. לפחות 3 נהרגו בעימותים, ותחנות רדיו נסגרו

עריכה: עמית שמחה

גמביה הוציאה אתמול (ראשון) מחוץ לחוק תנועה המתנגדת להחלטתו של הנשיא אדאמה בארו להתכחש להבטחתו להקדים את הבחירות, במקביל להפגנות אלימות נגדו בבירה. לפי גורמי רפואה, שלושה מפגינים נהרגו אתמול, אולם הממשלה מכחישה זאת.

הנשיא עלה לשלטון ב-2017 כראש קואליציה של מפלגות שהתנגדו לרודן הקודם יחיא ג'אמה, והסכימו כי הוא יעמוד בראשות ממשלה זמנית במשך שלוש שנים ובסופן יקרא לבחירות. ואולם, כמה מחברי הקואליציה שלו הסכימו בשנה שעברה לתמוך בו עד לסיום קדנציה של חמש שנים, כפי שמותר בחוקה. מנגד, שתי מפלגות בקואליציה התנגדו.

בימים האחרונים הפגינו אלפי אזרחים תחת תנועת "ג'וטנה ('מספיק', בשפה המקומית) לשלוש שנים" נגד המשך הישארותו של הנשיא בשלטון במדינה המערבית-אפריקנית הקטנה. הממשלה הגדירה את התנועה "חתרנית, אלימה ולא חוקית".

לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, המשטרה ירתה אתמול גז מדמיע לעבר מאות מפגינים בבירה בנג'ול, שהגיבו בהשלכת אבנים ובשריפת צמיגים. לפי הצלב האדום, 28 בני אדם נלקחו אתמול לבית חולים בבירה.

אדאמה בארו נשיא גמביה, 2017. AP
הבטיח לכבד זכויות אדם. בארו/AP

בהצהרה של דובר הממשלה, אברימה סנקארה, נמסר כי התנועה "נחושה להדיח באופן לא חוקי את הממשלה החוקתית הנבחרת". הוא הוסיף כי התנועה מעולם לא נרשמה כחוק, והוא הזהיר את כלי התקשורת מפני "קידום האג'נדה שלה".

בנוסף לכך, הממשלה סגרה שתי תחנות רדיו שהעבירו"מסרים משלהבים" והפצירו באזרחים להצטרף לתנועת המחאה, תוך שהן "מסכנות את ביטחון" המדינה. המשטרה עצרה עד כה יותר מ-130 איש שהשתתפו בהפגנות. כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית אמר כי בין העצורים היה גם נשיא תנועת המחאה, אבדו נג'י, אך הממשלה לא אישרה זאת.

מפגינים אוחזים כרזות הנושאות את פניהם של קורבנות משטרו של יחיא ג'אמה, נשיא גמביה לשעבר, במהלך הפגנה בבקשה להעמידו לדין בנז'ול 25 ביוני 2020. AFP, אתר רשמי
הפגנה נגד הנשיא בבירה בנג'ול, שבת/אתר רשמי, AFP

אחרי שזכה לשבחים בתחילת כהונתו על שהתחייב לכבד זכויות אדם ולהקים ועדה לחקר הפשעים שבוצעו בתקופת כהונתו של קודמו, שנמשכה 22 שנה, בארו ניצב כעת בפני שורת אתגרים.

מוקדם יותר החודש הפגינו מאות מתומכיו של הרודן לשעבר בדרישה לאפשר לו לשוב למדינה מהגלות בגינאה המשוונית, שלשם נמלט אחרי איום בפעולה צבאית של שכנותיה של גמביה אחרי שסירב להכיר בהפסדו בבחירות. עם זאת, הממשלה הנוכחית הזהירה שהוא ייעצר אם ישוב על מעורבותו בהרג, בעינויים ובפשעים אחרים שבוצעו לכאורה על ידי כוחות הביטחון שלו. השליט לשעבר מכחיש זאת.
בארו ניצב גם בפני כלכלה חלשה, הקורסת תחת חובות מאסיביים שאותם ירש מהממשלה הקודמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully