וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת ירדן מזהיר מסיפוח בקעת הירדן: "כל צעד חד-צדדי יהיה מסוכן"

22.1.2020 / 23:07

בשולי הוועידה הכלכלית בדאבוס, עומר א-רזאז הזהיר מהחלת ריבונות בבקעת הירדן ברקע הצהרות גנץ ונתניהו. "יצירת עובדות בשטח סוגרת את האפשרות לשלום בר-קיימא", אמר ראש הממשלה הירדני לבלומברג. הוא הוסיף מקור כל הבעיות הוא היעדר התקדמות בחזית הישראלית-פלסטינית

עריכה: עמית שמחה

(בווידיאו: גנץ מכריז על תמיכתו בסיפוח בקעת הירדן, אתמול)

ברקע הקרב הפוליטי על סיפוח בקעת הירדן והלחץ מימין לקדם חוק החלת ריבונות ישראלית בבקעה עוד לפני הבחירות, ראש ממשלת ירדן עומר א-רזאז הזהיר הערב (רביעי) מפני צעדים חד-צדדיים ואמר כי "כל צעד חד-צדדי יהיה מאוד מסוכן". בריאיון לרשת בלומברג, בשולי הוועידה הכלכלית בדאבוס, א-רזאז נשאל בנוגע לקביעתו של המלך עבדאללה שלפיה היחסים בין ישראל לירדן נמצאים בשפל, ואמר כי "המלך הוביל את הקריאה לעולם שמקור כל הבעיות מסביב הוא היעדר ההתקדמות בחזית הישראלית-פלסטינית. בלי פתרון שתי המדינות, דברים יחמירו ולא ישתפרו. הכרחי להעצים את השאיפות הלאומיות של הפלסטינים ושהם לא יהיו אזרחים דרגה ב'. אנחנו חייבים להתמודד עם הבעיה הזו, והיחסים אכן בשפל חסר תקדים".

הוא הוסיף כי "השנה היו שלוש מערכות בחירות בישראל ללא תוצאות ברורות. שתי המפלגות פונות לקהל ימני שלא מאמין בפתרון שתי המדינות. אנחנו פונים לעולם כדי לא לתת לדלת הזאת לשלום בר-קיימא להיסגר. פעולות חד-צדדיות ויצירת עובדות בשטח סוגרת את האפשרות הזו".

עבדאללה מלך ירדן וראש הממשלה החדש עומר א-רזאז בטקס השבעת הממשלה בארמון בעמאן, 14 ביוני 2018. רויטרס
עבדאללה מלך ירדן עם ראש הממשלה עומר א-רזאז/רויטרס

בתשובה לשאלה מה הסיכוי לשלום, הוא אמר כי "נצטרך לחכות לראות את תוצאות הבחירות ולראות שינוי בגישה, אחרת נמשיך לראות מלחמות צד ומדינות כושלות ועלינו לדחוף לפתרון של שלום עם מדינה פלסטינית. ירדן מאוד מודאגת כי יש לנו סמכות על המקומות הקדושים ואנחנו מייצגים את העולם הנוצרי והמוסלמי, כל צעד חד-צדדי שם בצד הישראלי יהיה מאוד מסוכן".

דבריו של א-רזאז מגיעים לאחר הצהרתו של גנץ על תמיכתו בהחלת ריבונות בבקעת הירדן, בתיאום עם הקהילה הבינלאומית, שעליה הכריז במהלך סיור בבקעה אתמול. "אנחנו רואים את חבל הארץ הזו כחלק בלתי נפרד מארץ ישראל", הצהיר גנץ. בתגובה, נתניהו אמר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו".

בעקבות הכרזת גנץ, החל לגבור הלחץ בימין לקידום מהלך חד-צדדי של החלת ריבונות עוד לפני הבחירות. בלשכת ראש הממשלה בוחנים ברצינות להעלות כבר ביום שלישי הצעת חוק לסיפוח בקעת הירדן באופן חד-צדדי, במקביל להצבעה על הקמת ועדת החסינות שאמורה להתקיים בוועדת הכנסת, ושוקלים במקביל לקיים הצבעה רק בממשלה ללא הבאת הנושא לכנסת.

עוד בוואלה!

ההיפך ממנהיגות: גנץ הצליח ליפול למלכודת הסיפוח שטמן נתניהו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך אירוע פתיחת קמפיין הליכוד לקראת בחירות 2020, בנייני האומה, ירושלים 21 בינואר 2020. ראובן קסטרו
בלשכתו בוחנים העלאה להצבעה של סיפוח חד-צדדי של בקעת הירדן. נתניהו/ראובן קסטרו

עוד באותו הערב, באירוע פתיחת הקמפיין של הליכוד בבנייני האומה בירושלים, נתניהו הבטיח כי יחיל את החוק הישראלי על כל היישובים ביהודה ושומרון בלי יוצא מהכלל, וזאת לדבריו "ללא דיחוי ובלי וטו של אחמד טיבי". הוא תקף את כחול לבן ואמר כי "גנץ סופסוף אמר היום שהוא תומך ביוזמה שלי להחלת הריבונות, שמחתי, לא עברו כמה שעות והוא הספיק לחזור בו. כנראה קיבל טלפון מטיבי או יעל גרמן, או שקיבל טלפון מיאיר לפיד".

הבוקר, שר הביטחון נפתלי בנט קרא לנתניהו להביא להצבעה הממשלה ביום הראשון הקרוב צו להחלת ריבונות בבקעת הירדן, ולאחר מכן להביא את הצו לאישור הכנסת ביום שלישי. "הדיבורים על החלת הריבונות בבקעת הירדן, בשומרון וביהודה הם מבורכים. אך אלו, כאמור, בינתיים רק דיבורים. המבחן היחיד הוא המעשה. רק מעשים בפועל יקבעו", צייץ בנט בטוויטר.

בני גנץ ומשה בוגי יעלון מכחול לבן, סיור במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלח, 21 בינואר 2020. אלעד מלכה
הצהיר כי יפעל להחלת ריבונות בבקעת הירדן. גנץ/אלעד מלכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully