וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת דרישות החרדים מנתניהו: "מונע משיקולי פוליטיקה וחסינות"

18.1.2020 / 22:27

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על דרישת הסיעות החרדיות לקדם פתרון למשבר תקציב הישיבות, בסיעות שמחוץ לגוש הימין תוקפים את רה"מ. "נתניהו מעוניין לשלם למי שדואג לחסינותו", אמר ח"כ לפיד. גפני: "אי אפשר להתייחס לישיבות כמו לשאר הקיצוצים"

עריכה: אסף דרורי

(בווידיאו: ראש אכ"א מדבר על ספירת החרדים בצה"ל, דצמבר)

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על דרישת ראשי הסיעות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, מראש הממשלה בנימין נתניהו, לקדם פתרון מיידי למשבר תקציב הישיבות, שנפגע משמעותית מאז תחילת השנה בשל הפלונטר הפוליטי והגדרתה של הממשלה כ"ממשלת מעבר".
"החסינות היא לא רק שפל מוסרי, היא גם עולה כסף", אמר ח"כ יאיר לפיד, מראשי כחול לבן.

לפיד האשים את נתניהו בכך שהוא נענה לדרישות החרדים בתמורה לתמיכתם בו בסוגיית החסינות מפני העמדתו לדין. "כל המדינה תקועה", אמר. "המענקים לרופאים בפריפריה הופסקו אבל את נתניהו זה לא מעניין. אותו מעניין לשלם רק למי שהוא צריך לחסינות שלו".

דברים ברוח דומה אמר יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, שטען כי ‏נתניהו שבוי בידי ליצמן ודרעי. "אין כסף לחינוך המיוחד, אין כסף לבריאות, אבל ברגע שליצמן ודרעי מצייצים, נתניהו מכנס דיון חירום כדי למצוא דרך להעביר עוד 400 מיליון שקל למפלגות החרדיות - העיקר שיתמכו בחסינות", אמר. "אל תבזבז זמנך על הפגישה, אנחנו לא נאפשר העברה כזו בוועדת הכספים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הבלוק, כנסת, 18 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"מושפע מחסינות". נתניהו וראשי הסיעות החרדיות/ראובן קסטרו

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) כתבה אף היא: "כרגיל נתניהו מעדיף שיקולי פוליטיקה וחסינות על פני כלל הציבור. חייבים להתקדם".

מנגד, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מראשי יהדות התורה, התנער מההאשמות. בריאיון ל'יתד נאמן', המייצג את סיעת דגל התורה, טען כי סיעתו ויתרה על תפקידים בסבב המינויים האחרון, למרות הצעת נתניהו היות ו"הבהרנו לו שאנו לא ניקח תפקיד שר כי זאת הוראה של מועצת גדולי התורה, אבל במקום זה אנו מבקשים שיסייע לנו למנוע את הנזק העלול להיגרם לישיבות בגלל הקיפאון הפוליטי".  

יאיר לפיד בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2019. אלעד מלכה
"נתניהו מעוניין לשלם רק למי שמסייע עם החסינות". לפיד/אלעד מלכה

גפני טען כי פגש בתקופה האחרונה את שר האוצר משה כחלון ובכירי האוצר, ולדבריו, "הם אמרו לי: 'מה אתה רוצה, הקיצוץ הוא בכל התחומים ובכל משרדי הממשלה', אבל הסברתי להם שתקציב הישיבות הוא משהו אחר לחלוטין. חייבים למצוא לזה מקור תקציבי, אסור להשאיר את הישיבות במצב כזה". 

הוא הוסיף כי ביהדות התורה "נלחמים על כך בכל כוחנו, מנסים לפתור את הבעיה מול שלטון הפקידים. אי אפשר להתייחס לישיבות כמו שמתייחסים לסעיפי הקיצוץ בשאר משרדי הממשלה, זה משהו אחר, הוא בנפשנו, המצב קריטי מבחינת עולם התורה ואני מקווה שבעזרת השם יימצא פתרון בקרוב גם לתקציב זה, וגם שתוקם ממשלה ידידותית כדי שניתן יהיה להעביר באמת לתקציב הישיבות את הכספים רטרואקטיבית מינואר והלאה. זה כבר תלוי בנו".

משה גפני בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנונבמבר 2019. ראובן קסטרו
"לא כמו השאר". גפני/ראובן קסטרו

במסגרת המשבר, השר יעקב ליצמן נפגש ביום רביעי עם נתניהו והבהיר: "זו בעיה אמיתית, מחובתך להתערב בזה". נתניהו נעתר לבקשת החרדים, ויזם פגישה שצפויה להתקיים מחר (ראשון) שבה ישתתפו ראשי יהדות התורה, ליצמן ומשה גפני, השר משה כחלון וסגנו מש"ס איציק כהן, החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים שאול מרידור. גורם בכיר במפלגות החרדיות טען בשיחה עם וואלה! NEWS: "לא בטוח שאפשר יהיה למצוא פתרון".

תקציב הישיבות בשנה שעברה הגיע לשיא של מיליארד ו-224 מיליון שקלים. רוב הסכום, כ-800 מיליון שקלים, הוא בבסיס תקציב המדינה ורובו צפוי לעבור לישיבות גם בשנה הקרובה. עם זאת, יותר מ-400 מיליון שקלים מקורם ב"תמיכות" וכספים קואליציוניים, שלא יועברו בעקבות הפלונטר הפוליטי ואי הקמת ממשלה חדשה.

מצב זה נובע מכך שהחל מ-1 בינואר 2020 ועד לאישור תקציב מדינה חדש בכנסת, החשב הכללי חזקיהו מנהל את כספי המדינה לפי כללי התקציב ההמשכי, שמגבילים את ההוצאה החודשית לגובה התקציב של 2019 חלקי 12. שאר הסכום? לא יינתן. על רקע זה, נוצר מצב לפיו המלגות החודשיות המועברות קוצצו באופן משמעותי - משום שמספרם גדל בשיעור שנתי של כ-5%.

אם אכן יושג סיכום, מדובר בהחרגת המלגות לאברכים מהמגבלות הכלליות המוטלות על ניהול תקציב המדינה בהיעדר תקציב מאושר. הפלונטר הפוליטי הציב את הפוליטיקאים החרדים בעמדה בעייתית, שכן אין להם קלף מיקוח כדי לאיים במשבר קואליציוני אם הנושא לא יוסדר. עם זאת, החרדים דורשים לקדם לפחות פתרון חלקי לחודשיים הקרובים עד לאחר הבחירות, אז עשויה לקום ממשלה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully