וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה: גוואידו לא הורשה להיכנס לפרלמנט, תומכי מדורו "בחרו" את יריבו

6.1.2020 / 10:33

מנהיג האופוזיציה נבלם על ידי כוחות הביטחון, ואף ניסה לטפס מעבר לגדר אך נכשל. בפנים, קומץ מחוקקים שתומכים בנשיא הסוציאליסטי הצביעו בחיפזון בעד יו"ר פרלמנט חדש. "הדיקטטורה עשתה עוד טעות", אמר גוואידו, שנבחר שוב לתפקיד בכינוס מאולתר אחר. גם ארה"ב גינתה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו נחסם אתמול (ראשון) בכוח מלנהל דיון מיוחד בקונגרס, שבו מתנגדיו בחרו מנהיג אחר. באופוזיציה אמרו כי זו "הפיכה" במוסד הדמוקרטי האחרון במדינה. שעות לאחר מכן, רוב חברי הקונגרס ערכו כינוס חירום במשרדי עיתון אופוזיציה והצביעו בעד בחירתו המחודשת של גוואידו.

גוואידו וקבוצת מחוקקים ניסו להיכנס לארמון שבו שוכנת האסיפה הלאומית, הנשלטת בידי האופוזיציה, אך חמושים מטעם המדינה הדפו אותם עם מגניהם. מנהיג האופוזיציה, שלפני שנה הכריז על עצמו כנשיא זמני מתוקף היותו יו"ר הקונגרס ואי-הכרתו בשלטונו של ניקולס מדורו, ניסה לטפס על גדר הברזל שתוחמת את המבנה. הוא נבלם שוב, וחליפתו הכחולה נקרעה במהלך העימותים.

בתוך האסיפה, השביע את עצמו המחוקק לואיס פארה כיו"ר הקונגרס, אולם תומכי גוואידו אמרו כי היה זה "מופע" שערכו "בוגדים" ששוחדו על ידי הנשיא הסוציאליסטי. הם אמרו כי הבחירה בטלה מכמה סיבות, בין היתר משום שההצבעה מעולם לא נפתחה באופן רשמי וכי לא היה הקוורום הדרוש לקיומה. בנוסף לכך, אף לא הייתה הצבעה רשמית, אלא רק הרמת ידיים חפוזה.

"הדיקטטורה עשתה פעם נוספת טעות", אמר גוואידו לאחר הדיון המאולתר במשרדי העיתון אל נסיונל, כלי התקשורת האופוזיציוני הגדול האחרון בוונצואלה. מאה מתוך 167 המחוקקים בחרו בגוואידו כדי להוביל אותם בשנה האחרונה של הקונגרס. כמה מחוקקים שברחו לגלות יוצגו על ידי ממלאי מקום.

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה חואן גוואידו מנסה להיכנס לפרלמנט בקראקס, 5 בינואר 2020. AP
"הדיקטטורה עשתה טעות נוספת". גואידו מנסה לטפס על הגדר, אתמול/AP

למרות זאת, בכירי המשטר חגגו את ההימור שלקחו בתור עונש הולם לגוואידו בן ה-36, שמתקשה לשמור על אחדות באופוזיציה.

"זה מה שחלמתי שיקרה", אמר מדורו בחניכת אצטדיון בייסבול ליד הבירה קראקס. "כל המדינה דחתה את חואן גוואידו בתור בובה של האימפריאליזם האמריקני". פארה, בינתיים, קרא לדיון של הקונגרס ביום שלישי.

בעלי בריתו של גוואידו בארצות הברית, ביבשת ובאירופה הבהירו כי הם ממשיכים להכיר בשלטונו. שר החוץ של ארצות הברית בירך אותו על בחירותו מחדש, וגינה את המשטר ואת "ההצבעה המזויפת".
אפילו ארגנטינה, שממשלה השמאלי החדש ניסה לבדל את עצמו מגוש המדינות השמרניות ביבשת המוביל את הבידוד של מדורו, גינתה את המהלך ואמרה כי הוא אינו לגיטימי.

עוד בוואלה!

רגע לפני ההסגרה לארה"ב, בכיר לשעבר במשטר מדורו נעלם בספרד

לכתבה המלאה
לואיס פארה, חבר פרלמנט התומך בנשיא ונצואלה מדורו אחרי שנבחר ליו"ר הפרלמנט, 5 בינואר 2020. AP
במשטר חגגו את המהלך. פארה אחרי הכרזתו כמנצח, אתמול/AP

בשבועות שקדמו להצבעה נרשמה מתיחות בין המשטר לאופוזיציה, כשזו תקפה את המאמץ הממשלתי החשאי להפחיד ולשחד מחוקקים כדי שיצביעו נגד גווידאו. פארה הוא אחד מקומץ מחוקקים שערקו משורות האופוזיציה לאחרונה וגורשו ממפלגותיהם בשל מעורבות לכאורה בפרשות שחיתות הקשורות למשטר מדורו.

המחוקקים הסוציאליסטים טענו כי היעדרותו של גואידו אילצה אותם ליזום את הכינוס בלעדיו, אולם באופוזיציה התמודדו עם שורת אתגרים מצד כוחות הביטחון, שהקימו כמה מחסומים במרכז העיר. במחסום אחד, הם דרשו מכל מחוקק להציג תעודות, וטענו כי עליהם למנוע את הכניסה של כמה מחוקקים בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון הנאמן למדורו.

"האם המשפחה שלכם חיה בוונצואלה?", שאל גוואידו את השוטרים הצעירים, שעמדו בדממה בשקט מתוח. "היום אתם שותפים של הדיקטטורה, של מי שאחראי לרעב בתוך ונצואלה", הוסיף.

המחוקקים שהתפצלו מהאופוזיציה תומכים בקיום שיחות עם משטר מדורו, בעוד שגוואידו רואה בכך משיכת זמן של הנשיא. הם מאשימים אותו בהתעקשות על ניסיון להדיח בכוח את מדורו, שעדיין זוכה לתמיכת הצבא וכוחות הביטחון, ובהצבת שאיפותיו הפוליטיות מעל צורכי האזרחים הנאנקים תחת המשבר הכלכלי והסנקציות האמריקניות.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בכינוס בהוואנה, קובה, 14 בדצמבר 2019. רויטרס
לא מוותר על השלטון. מדורו בכינוס בקובה, בחודש שעבר/רויטרס

ונצואלה העשירה בנפט ובמשאבים, אולם היא קרסה בשנים האחרונות מבחינה כלכלית וחברתית. מתנגדי המשטר קושרים זאת לשלטון הסוציאליסטי ולשחיתות, בעוד שבעלי בריתו של מדורו אומרים כי ארצות הברית אחראית לכך. 30 מיליון תושבים סובלים מאינפלציה גואה ומחסור בדלק, מים זורמים וחשמל. כ -4.5 מיליון אזרחים ברחו מארצם בשנים האחרונות, במספרים המזכירים את אלו של סוריה.

מדורו, שירש את הוגו צ'אבז לאחר מותו בשנת 2013, רוצה לזכות בבחירות לפרלמנט שיתקימו בהמשך השנה.

"גוואידו יצטרך לא רק להמריץ מחדש את בסיס תומכיו ולשכנע אותם להישאר מאוחדים, אלא גם לשמור על הקואליציה שלו גם כן", אמר ג'וף רמזי, חוקר במשרד וושינגטון באמריקה הלטינית. "והשעון מתקתק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully