וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור חדש: בישראל וברחבי העולם חוגגים את תחילתה של שנת 2020

מדינת האיים סמואה שבאוקיינוס השקט הייתה הראשונה להיפרד משנת 2019. בהמשך, מדינות נוספות בחצי הכדור המזרחי קיבלו את פני השנה החדשה, כשבערים המרכזיות התאספו המונים כדי לצפות במופעי זיקוקים. צפו בתמונות האירועים המרהיבים מסביב לגלובוס

צילום: רויטרס

אחרי שהשעון כבר התחלף בחצי המזרחי של כדור הארץ, גם בישראל שנת 2019 הגיעה הלילה (רביעי) לסיומה, ובשעה חצות בדיוק החלה שנת 2020 - ויחד איתה עשור חדש. הראשונה לקבל את השנה החדשה הייתה מדינת האיים סמואה שבאוקיינוס השקט, וכעבור כשעה - ניו זילנד, שחגגה את התאריך החדש עם חצי טון זיקוקים, לצד לייזרים ואנימציות, מעל מגדל סקיי באוקלנד. גם ברחבי אסיה ובאירופה ואפריקה חגגו במהלך הלילה את השנה החדשה, שתגיע בהמשך לאנטארטיקה ויבשת אמריקה. המדינה האחרונה לקבל את שנת 2020 תהיה סמואה האמריקנית, על אף שהיא נמצאת במרחק של 163 ק"מ בלבד מהמדינה הראשונה בסבב - סמואה.

יפו, ישראל/ראובן קסטרו

מוקדם יותר, המונים התאספו בנמל בסידני כדי לצפות במופע הזיקוקים המפורסם שמקיימת אוסטרליה בכל שנה אזרחית החדשה. יותר ממאה אלף זיקוקים האירו את קו הרקיע של העיר, למרות הקריאות לבטל את תצוגת הזיקוקים כששריפות ענק ממשיכות להשתולל ברחבי המדינה. עצומה לביטול האירוע, מתוך כבוד לקורבנות האש, משכה יותר מ-280 אלף חתימות.

במקביל, היפנים נהרו למקדשים כדי להתפלל לכבוד השנה החדשה של עידן רייוואה. לפי לוח השנה העתיק של ישן, העידן הנוכחי החל בחודש מאי לאחר שהקיסר אקיהיטו התפטר ובמקומו הוכתר נארוהיטו. על אף ששנת 2020 היא השנה השנייה בו, 1 בינואר מסמן את ראש השנה הראשון שלו - החג החשוב ביותר ביפן. בשנה זו תארח טוקיו את המשחקים האולימפיים של שנת 2020, אירוע שיוצר ציפייה לבירה ולאומה כולה.

בקוריאה הדרומית, אלפים מילאו את רחובותיה של סיאול לטקס צלצול הפעמונים המסורתי, ואפילו בפיונגיאנג בירת קוריאה הצפונית קיימו מופע מיוחד במקביל לנאומו של המנהיג קים ג'ונג און לכבוד השנה החדשה. בפיליפינים האווירה הייתה שמחה יותר - התושבים חגגו באכילת אטריות ארוכות למזל טוב ובהחלפת חפצים עגולים המהווים סמל לשגשוג.

עוד בוואלה!

העשור שבו ארה"ב הפסיקה להיות מעצמת העל היחידה

לכתבה המלאה
מחאה נגד השלטון בהונג קונג במהלך הספירה לתחילת שנת 2020. רויטרס
במקביל לחגיגות השנה החדשה. המחאה נגד השלטון בהונג קונג, הלילה/רויטרס

בהונג קונג, מרכז הכנסים והתערוכות הפך לשעון ענק שיספור עד לכניסת השנה החדשה, ולאחריו החלה סימפוניה של אורות - מופע אור-קולי שנחשב לאחד הגדולים מסוגו בעולם. החגיגות מתקיימות במקביל להפגנות הנמשכות בעיר, בעוד המוחים מנסים שביכולתם להמשיך לשמור על הלחץ על השלטון, הנתמך על ידי בייג'ינג, גם בעשור החדש. בדרך כלל התושבים מעבירים את ערב השנה החדשה בצפייה בזיקוקים מעל נמל ויקטוריה, אך הפעם המפגינים הפצירו בתומכיהם להתאסף במרכזי הקניות ולבנות שרשרת אנושית סביב המושבה הבריטית לשעבר.

דובאי קיבלה את השנה האזרחית החדשה עם תצוגת אורות מרהיבה על גבי גורד השחקים בורג' חליפה, המגדל הגבוה ביותר בעולם. באיראן, לעומת זאת, לא התקיימו חגיגות מאחר שהיא פועלת על לוח שנה שמשי עתיק משלה. השנה הפרסית החדשה, נורווז, נחגגת בדרך כלל ב-21 במרץ של הלוח הגרגוריאני.

היו מי שבחרו לחגוג את השנה האזרחית החדשה מוקדם מהמתוכנן. בעיירה הספרדית וילאר דה קורנחה חגגו 12 שעות מוקדם מחילופי השעה, באמצע היום, כדי שהתושבים - רובם בני 80 ומעלה - לא יישארו ערים עד מאוחר. הם חגגו בסגנון ספרדי טיפוסי, בהתאספות בכיכרות ובאכילת ענבים. בלונדון, ה"ביג בן" - מגדל השעון המפורסם שבבניין הפרלמנט, יצלצל בחצות בפעם הראשונה מאז החלו העבודות לשיקומו, שצפויות להסתיים רק בשנת 2021.

האפיפיור פרנציסקוס מבקר בכיכר פטרוס הקדוש ב-31 בדצמבר 2019. רויטרס
אנשים ביקשו את ברכתו. האפיפיור פרנציסקוס מטייל בכיכר פטרוס הקדוש לקראת ליל הסילבסטר/רויטרס

לקראת ליל הסילבסטר, השם הנפוץ במרכז אירופה ליום הראשון של השנה בלוח הגרגוריאני, האפיפיור פרנציסקוס טייל בכיכר פטרוס הקדוש, והתקבל בקריאות: "האפיפיור!" ו"שנה טובה!", וכן באנשים שביקשו לקבל ברכתו. הוא קרא להם "לבנות גשרים, לא חומות". לא בכל העולם מקבלים את השנה החדשה בזיקוקים. בכמה ערים בגרמניה, בהן מינכן והמבורג, נאסר על זיקוקים מחשש לסכנה בטיחותית ולנזק סביבתי. ב-7:00 בבוקר שעון ישראל, תתקיים הספירה לאחור המסורתית בטיימס סקוור בניו יורק.

באוקראינה, בעוד ב-1 מתקיימת חופשה לרגל התאריך, אוקראינים רבים מעדיפים לחגוג את מה שמכונה "השנה החדשה הישנה" או "השנה האורתודוכסית החדשה", אותה מציינים במדינה המרח אירופית ב-14 בינואר, על פי לוח השנה הגרגוריאני.

גם ביוון, בולגריה, רומניה, לטביה וברוב מדינות אפריקה ובהן זימבבואה, זמביה ודרום אפריקה - נכנסו רשמית לתחילה של 2020. כמו בכמה אזורים בגרמניה, גם ביוהנסבורג החליטו לאסור על הפעלת זיקוקים, למעט בכמה מקרים בודדים ותחת פיקוח צמוד.

השנה החדשה הגיעה גם לרוסיה, כשתחילה ציינו את המועד במערב המדינה ובעיר הבירה מוסקבה. הרוסים פתחו את החגיגות עם מסר מנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, שדחק בבני עמו לפעול ולעבוד יחד. דבריו של פוטין שודרו בערוצי הטלוויזיה מעט לפני חצות, בכל המחוזות בהן התחלפה השנה.

(עדכון ראשון: 31.12.19, 16:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully