וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייוואן העבירה חוק שנועד להילחם ב"הסתננות הסינית"

31.12.2019 / 12:34

הפרלמנט נערך לבחירות לנשיאות בחודש הבא, והוא חושש מהניסיונות של בייג'ינג להשפיע על ענייניה. סין מעולם לא שללה את האפשרות להשתלט בכוח על האי, שבו היא רואה מחוז מורד

צילום: רויטרס

הפרלמנט של טייוואן העביר היום (שלישי) חוק נגד הסתננות, שנועד להיאבק באיומים הנשקפים מסין, לקראת הבחירות לנשיאות בינואר שיתקיימו במקביל למתיחות רבה עם בייג'ינג. החקיקה היא חלק ממאמץ ארוך שנים של טייוואן להדוף את המאמצים הסיניים להשפיע על מדיניותה ועל התהליך הדמוקרטי, דרך מימון לא חוקי של פוליטיקאים, כלי תקשורת ואמצעים נסתרים אחרים.

סין רואה בטייוואן חלק בלתי-נפרד משטחה, והיא לא שוללת את האפשרות לשימוש בכוח כדי להחזיר אותה לשליטתה. האי רואה בעצמו מדינה עצמאית, ושמו הרשימי הוא הרפובליקה של סין. הפיצול החל לאחר מלחמת האזרחים, שהסתיימה ב-1949 בניצחון הקומוניסטים על הלאומנים. האחרונים נמלטו לטייוואן וביססו בה שלטון עצמאי דה פקטו.

סין הגבירה את הלחץ על טייוואן מאז שהנשיאה צאי ינג-וון נבחרה לתפקיד ב-2016, מחשש שהיא מתכוונת לדחוף למען עצמאות רשמית של האי.

הפגנת מחוקקים מהאופוזיציה נגד חוק אנטי-סין שעבר בפרלמנט של טייוואן, 31 בדצמבר 2019. AP
שביתת שבת של חברי האופוזיציה בפרלמנט, היום/AP

חברי המפלגה הפרוגרסיבית-דמוקרטית (DPP) השלטת הצביעו בעד החוקף שעבר ברוב של 67 תומכים מול אפס מתנגדים. האופוזיציה, התומכת בקשרים קרובים יותר עם סין, החרימה את ההצבעה וכינתה אותה "מכשיר פוליטי" להשגת קולות לפני הבחירות. המפלגה אמרה כי היא תומכת במאמצים להגן על טייוואן מפני השפעה זרה, אבל אמרה כי החוק קודם בפזיזות ומהווה איום על הדמוקרטיה.

"עליית סין מהווה איום על כל המדינות, וטייוואן עומדת בפני האיום הגדול ביותר", אמר בפרלמנט צ'ן או-פו, חבר מפלגת השלטון, לאחר אישור החוק. "טייוואן נמצאת בחזית ההסתננות הסינית והיא זקוקה בדחיפות לחוק נגד הסתננות כדי להגן על זכויות אזרחיה".

המשרד הסיני, האחראי על המדיניות ביחס לטייוואן, מסר בהצהרה שהוקראה בכלי התקשורת הרשמיים כי מפלגת השלטון מבקשת לגרוף רווח פוליטי מהמהלך, שיצור איבה משני עברי מצרי טייוואן. "אנו מזהירים בתוקף את המפלגה, דם סמיך יותר ממים עבור האזרחים שמשני צדי המצרים, המגנים ועוזרים זה לזה: זה דבר ששום כוח לא יכול לשנות".

החוק נותן שיניים למאמצים לבלימת מימון סיני לפעילויות שונות באי, כמו לשידול פוליטי או לקמפיין בחירות. העונש המירבי על מי שיעבור את העבירה הוא שבע שנות מאסר. החוק ייכנס לתוקף לאחר שהנשיאה תחתום עליו בחודש הבא.

כמה מחברי מפלגת קוומינטאנג שבאופוזציה פתחו בשביתת שבת מול מושב יו"ר הפרלמנט, כשהם אוחזים שלטים שבהם נכתב "מתנגדים לחוק רע" ו"פגיעה בזכויות אדם", תוך שהם עוטים מסכות שחורות שעליהן נכתב "התנגדות". במקביל, קומץ תומכי מפלגות פוליטיות פרו-סיניות מחו מחוץ לפרלמנט וקראו למחוקקים לסגת מהחוק שלדבריהם "יהרוס" את היחסים בין בייג'ינג לבין טייפה.

סין אמרה בשבוע שעבר כי הממשל בטייוואן פועל "באופן בוטה" נגד הדמוקרטיה עם קידום החוק. בתגובה, אמרה הנשיאה כי זו צביעות מצדה של סין הרודנית להשתמש בדמוקרטיה כדי לבקר את החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully